Sidor: 1, 2
batski
Vilka är era ovanligaste växter och hur fick ni tag på dessa rariteter? Berätta gärna lite om dem och lägg gärna upp bilder smile.gif

Själv har jag inga riktigt sällsynta växter. Den ovanligaste är nog en Saintpaulia rupicola som man inte brukar hitta i de vanliga plantskolor, men som nog finns hemma hos en och annan entusiast. Jag har köpt min unga planta av en annan odla.nu-medlem smile.gif
Eva i Skåne
Jag har väl inga rariteter, men några sorter som man inte brukar se ute i handeln.

Först är det trädkaktusen, Pereskia aculeata. Den fick jag av en Odlait som jag träffade 2004, tror iaf det var det året. Den har gett massor av nya plantor som jag delat ut. En gång lät jag en växa och växa och den stod i en stor utekruka (inomhus på vintern) och fick rankor som blev mer än meterhöga, men den är snyggast i hanterbar storlek tycker jag. Dessutom får den grövre taggar under bladen när den blir för stor och grov.
[attachment=56423:DSC01785.JPG]

Sen har jag prästhavre, Billbergia, som jag fått av min kompis. Den är kul när den blommar, men ganska tråkig dessemellan. Jag har ingen bra bild, men här finns en bild som funnits i Odlas artiklar
http://www.odla.nu/artiklar/images/bilder/prasthavre.jpg

Sen har jag även elefantöra, parasollpilea, som jag fick i somras av en pelargonvän.
Det finns bilder av denna växt i denna odlalänk: http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=23669
batski
Kul! smile.gif Jag tycker man kan betrakta växter som man inte brukar se ute i handeln som rariteter.

Pereskia aculeata var häftig! Klarar den att stå inomhus året om?

Jag tycker parasollpilea är söt, men jag trodde den var en peperomia. Peperomia schizandra liknar den väldigt mycket iaf. Även Peperomia rupiseda och Peperomia moralesii liknar den.
Eva i Skåne
Nu gör du mig tveksam om elefantörat confused.gif för visst är den även lik den första peperomian du länkat till. Jag får väl vänta och se om den får några fula "blommor" rolleyes.gif
Det är när jag googlat på "elefantöra" som jag fått för mig att det är en pilea jag har.

Pereskian klarar helt klart att stå inne året om. Det är bara jag som brukar flytta ut de flesta av mina växter på grönbete på sommaren.
sparvuggla
Har Hawaiipalm som blommade fint i oktober.
Och blomsterananas.
Tickamobster
CITAT (Eva i Skåne @ 20-11-2010, 16:44) *
Nu gör du mig tveksam om elefantörat confused.gif för visst är den även lik den första peperomian du länkat till. Jag får väl vänta och se om den får några fula "blommor" rolleyes.gif
Det är när jag googlat på "elefantöra" som jag fått för mig att det är en pilea jag har.

Pereskian klarar helt klart att stå inne året om. Det är bara jag som brukar flytta ut de flesta av mina växter på grönbete på sommaren.

Parasollpilea eller " Pilea peperomoides" är eget släkte, tillhör familjen Urticaceae = nässelväxter medans peperomia tillhör familjen Piperaceae= pepparväxter.
Men sen kanske dom är släkt på långt håll för det finns ju en likhet, en stor skillnad är iallafall att parasollpilean faktiskt har söta blommor;D

http://www.exoten-forum.de/vb/showthread.p...ume%29?p=241489 länk på blommande pilea
batski

Du får rapportera sen smile.gif Det är en söt växt ivf.

Jag kanske ska skaffa en sån när jag får plats där jag kan hålla den under lämpliga förhållanden smile.gif
evaisa
Jag har fått en bilbergia hallelujah, en rosaaktig trumpetformad. Tyvärr så kom den i ett kallt paket och frågan är hur den mår. Om den överlever vintern kan jag ta en pigg bild på den.... För mej det det en ovanlig växt, det kan bero på min okunskap om dessa växter.

Annars har jag ju....... väldigt många ovanliga sansevierior........ som jag antingen fått som byte eller i gåva från vänner utomlands. Eller köpt från

http://www.brookside-nursery.com/

eller från

http://www.specks-exotica.com/en/genus/sansevieria/

Eva
batski
CITAT (sparvuggla @ 20-11-2010, 17:11) *
Har Hawaiipalm som blommade fint i oktober.
Och blomsterananas.

Åh Hawaiipalmen var cool!

Ni får gärna berätta hur ni fått tag på era ovanliga växter om det inte är top secret förstås wink.gif

Tråkigt om den blivit skadad sad.gif Hoppas den klarar sig!

CITAT (evaisa @ 20-11-2010, 18:25) *
Jag har fått en bilbergia hallelujah, en rosaaktig trumpetformad. Tyvärr så kom den i ett kallt paket och frågan är hur den mår. Om den överlever vintern kan jag ta en pigg bild på den.... För mej det det en ovanlig växt, det kan bero på min okunskap om dessa växter.

Annars har jag ju....... väldigt många ovanliga sansevierior........ som jag antingen fått som byte eller i gåva från vänner utomlands. Eller köpt från

http://www.brookside-nursery.com/
eller från
http://www.specks-exotica.com/en/genus/sansevieria/

Eva
evaisa
Ifall det finns några bilbergia lovers här....... berätta gärna hur de skall skötas.....
batski
Inga fler ovanliga växter där ute? smile.gif
Eva Hedström
Jag har lite ovanliga växter. Tycker det är kul att ha annat än det som finns i butikerna, är inte så mycket för "blomma och släng"-blommor. Har fått lite ovanligare växter av goda vänner och bett om sticklingar några gånger. Jag är emot att ta "i smyg", tror inte att sticklingarna tar sig bättre. Bättre att ägaren får ta en stickling, ofta får man ett fint skott.

Fallskärmsblomma, en släkting till hjärtan på tråd. Häftigast är nog Ceropegia balleyana, Ceropegia haygarthi och Ceropegia sandersonii. Har inga bilder just nu, kan försöka lägga till dem senare.
Raketlilja eller rosa sefyrlilja, Cephyrantes rosea eller grandiflora. Vet inte vilken det är jag har. Fick i ett växtbyte här på Odla.
Just nu, Jasminum 'multiflora' tror det är en sambac. Hittade på Plantagen nyligen.
Hoya multiflora (javanica numera) blommar oavbrutet året runt.
Begonia änglavinge.
Pelargonium australe (med röda bladundersidor!)
Sprätt-i-väg, kameuphobia
Livsblad
Fågeloncidium- liten lättodlad orkidé, köpt på Bergianska för 8 år sen.
Morfars gamla rosa-vita novemberkaktus från 60-talet
Farmors porslinsblomma Hoya carnosa och hennes Mårbackapelargoner, förökade sen 50-tal.

Har haft en massa annat kul genom åren men misslyckas ibland. Kaffeplanta, banan, avocado förstås, citronträd, silverpilea, saknar min Jatropha podagria som jag hade.

Rebecca
Tycker det är roligast att sätta frön från spännande växter, gärna frukter. I mina fönster står nu bland annat granatäpple, paprika ( med två frukter som äntligen börjar mogna!), grapefrukt, avokado, kiwi, och - det jag är mest stolt över - min mango. Kanske inte så speciellt ovanligt som några ovan skrivit, massa udda sorter och liknande, men för mig betyder detta massor och jag tycker det är oerhört kul när nån annorlunda frukt/grönsak kikar upp i jorden. Dessutom har jag plockat en liten bokplanta i skogen i våras och planterat i en liten kruka.

Såhär såg min kära mango ut i slutet av september.

[attachment=56442:28_september_001.jpg]

Hos min mamma står dessutom en stor citron jag och min syster planterade från frö för.. jag tror det var fem eller sex år sen. Den är jag fantastiskt stolt över också såklart, trodde aldrig den skulle bli så stor. Vad roligt det är med växter!

Dåligt foto, jag vet, men har inget annat...

[attachment=56443:Bild0719.jpg]
batski
Jag tycker också det är kul att ha lite annat än det man kan hitta i butikerna. Lite exklusivt liksom smile.gif

Ceropegia ballyana får riktigt coola blommor tongue.gif Livsblad hade jag när jag var liten. Det är en jättebra barn-växt! Jatropha podagrica är coola. Den Pelargonium australe-sorten med röda stammar och bladundersidor verkar vara riktigt fin smile.gif Men den måste du ha utomhus va?

Jag skulle vilja få tag på Cyanotis kewensis men ingen verkar ens känna till den, så den är nog rätt ovanllig.
batski
Vad fina blad det är på mangoplantan Rebecca! Fina plantor! Ja dem ska du vara stolt över!
Rebecca
Visst är den snygg? wub.gif Nu har den översta bladrosetten också blivit sådär mörkt grön. Den har inte växt mer i höjden så jag antar att den gått in i sin vintervila nu. Är ändå imponerad av att den vuxit så fort, jag planterade kärnan i våras ju.

Cyanotis kewensis var fräck, har den nåt svenskt namn? Aldrig hört om livsblad heller, men det verkar ju spännande att det växer ut små "bebisplantor" på bladkanterna. Roligt att se allas ovanliga växter!
batski
CITAT (Rebecca @ 21-11-2010, 13:09) *
Visst är den snygg? wub.gif Nu har den översta bladrosetten också blivit sådär mörkt grön. Den har inte växt mer i höjden så jag antar att den gått in i sin vintervila nu. Är ändå imponerad av att den vuxit så fort, jag planterade kärnan i våras ju.

Vissa tropiska växter kan växa rätt fort faktiskt. Men jag nu när det är mörkt går den nog på halvvarv.

Cyanotis kewensis var fräck, har den nåt svenskt namn?

Nej den har nog inte det.

Aldrig hört om livsblad heller, men det verkar ju spännande att det växer ut små "bebisplantor" på bladkanterna. Roligt att se allas ovanliga växter!

Ja visst är det det! biggrin.gif
varghem
Har Läkelök Ornithogalum thyrsoides, Raketlilja (Eva Hedström det är nog en Cephyrantes rosea) och massor med vanliga och ovanliga Hoyor, Snäckböna på övervintring, Fallskärmsblomma
evaisa
jag måste bara fåna mej lite.........

Förut hade jag en pelargon - det var min ovanligaste växt............. för mina vanliga är vanliga för mej men ovanliga/ointressanta för de flesta......

Å för att bli lite allvarlig :-) ...... jag har inte skaffat hundratals sansevierior för att vara konstig eller ovanlig (det är jag ju ändå..) Utan för att jag drabbades av denna böjelse. Då, när jag drabbades visste jag inget om dem å hade ingen aning om hur olika de kunde vara eller hur ovanliga de är här.....

Så kan det gå....... kanske finns det ett tolvpunktsprogram?
Eva Hedström
Pelargonium australe hänger i en ampel inne, den kan få komma ut på sommaren men det behöver den inte. Den är jättefin lite bulligt växtsätt.

Varghem: bra då kallar jag min raketlilja C. rosea. Den har tydligen fått det namnet för att det går så snabbt när blomstjälken kommer. Snäckböna är för mig okänd läkelök likaså.

Rebecca, du kan få livsblad av mig när vårt klimat tillåter.

Hawaiipalm, ser så häftig ut. Hur vill den ha det?
Lokan
Jag har två (för mig) rariteter : Strelizian, som jag satt från frö och som blommat flera år i rad :

[attachment=56449:IMG_8961...erad_1_0.jpg]

Och Livsbladet eller Tusenblad som satte igång och blomma förra våren!

[attachment=56450:IMG_2472...erad_1_o.jpg]
[attachment=56451:IMG_2869_0.jpg]
batski
CITAT (evaisa @ 21-11-2010, 15:00) *
jag måste bara fåna mej lite.........
Förut hade jag en pelargon - det var min ovanligaste växt............. för mina vanliga är vanliga för mej men ovanliga/ointressanta för de flesta......

Haha tongue.gif

CITAT (evaisa @ 21-11-2010, 15:00) *
Å för att bli lite allvarlig :-) ...... jag har inte skaffat hundratals sansevierior för att vara konstig eller ovanlig (det är jag ju ändå..) Utan för att jag drabbades av denna böjelse. Då, när jag drabbades visste jag inget om dem å hade ingen aning om hur olika de kunde vara eller hur ovanliga de är här.....

Så kan det gå....... kanske finns det ett tolvpunktsprogram?

Jag känner igen det där med att man bli fascinerad av en viss sak och då kan man inte släppa det, utan måste lära sig så mycket som möjligt om det och går o tänker på det typ 24/7 och måste bara ägna sig åt det biggrin.gif

CITAT (Eva Hedström @ 21-11-2010, 15:41) *
Pelargonium australe hänger i en ampel inne, den kan få komma ut på sommaren men det behöver den inte. Den är jättefin lite bulligt växtsätt.

Måste inte den övervintras?

CITAT (Lokan @ 21-11-2010, 17:41) *
Jag har två (för mig) rariteter : Strelizian, som jag satt från frö och som blommat flera år i rad :

[attachment=56449:IMG_8961...erad_1_0.jpg]

Och Livsbladet eller Tusenblad som satte igång och blomma förra våren!

[attachment=56450:IMG_2472...erad_1_o.jpg]
[attachment=56451:IMG_2869_0.jpg]

Wow, grattis! smile.gif
Monarda
Mitt åbäke till kaktus som blommar ytters sällan och som jag varit på väg att slänga flera gånger för den tar sån himla plats.
[attachment=56454:dia1_nat...rottning.jpg]
batski
CITAT (Monarda @ 21-11-2010, 18:59) *
Mitt åbäke till kaktus som blommar ytters sällan och som jag varit på väg att slänga flera gånger för den tar sån himla plats.
[attachment=56454:dia1_nat...rottning.jpg]

Neeej inte slänga! Sälj eller skänk bort den istället. Jättefin blomma!
batski

Kolla här: Pilea peperomioides

smile.gif
Eva i Skåne
WOW Lokan! Livsblad som blommar!!! Hur länge hade du haft den plantan? Livsblad har jag också, men blommor har jag aldrig sett. Jag låter dom inte bli så gamla utan när dom blir höga och tappar blad nedtill brukar jag antingen börja om på en ny liten planta eller kapa toppen så långt den är snygg och sätta den rakt i ny jord. Det lyckas alltid utan annan rotning, men dock har jag inga blommor så kanske ska jag låta en växa vidare...

Och Monarda! Vilken vacker blomma på din kaktus!!!

Jag har några lite ovanliga sorter till.
Först är det en plectranthus med lite ludna blad och kraftig doft från bladen. Jag har fått hjälp av flera att försöka bestämma arten och det jag tror mest på är "söderhavsljus"
[attachment=56460:DSC03230___Kopia.JPG]

Sen är det gummiplantan, som väl finns hos vissa, men är en sån som man aldrig ser i butikerna utan sprids med sticklingar. Tyvärr tror jag bara jag har kvar grön och röd, men inte den spräckliga
[attachment=56459:DSC03157___Kopia.JPG]

Livsblad har jag hört blandas ihopa med "Mor och barn" som är en tolmeia. Från början hade jag den enbart som krukväxt, men här i Skåne funkar den utmärkt i perennrabatten (där den sprider sig med revor) så jag har ingen inne längre. Söt är den i alla fall med sina "barn i knät" (som den heter i Belgien).
[attachment=56458:Kopia_av...och_barn.JPG]

Eva i Skåne
CITAT (batski @ 21-11-2010, 19:47) *
Kolla här: Pilea peperomioides

smile.gif

Jag lutar åt pilea i alla fall. Den har just den vita pricken på bladet. JAg ska ta ett foto av min en dag så får du också gissa. rolleyes.gif
Alexander-VG-zon3
litet urval av mina lite ovanligare

Borkbladig nerium, fikon, citron, kalamondin, paradisträd.

Citrus medica var. sarcodactylis - Fingercitron
Citrus sinensis x Citrus paradisi var. chironja
Citrus × floridana ''Tavares'' - Limequat ''Tavares''
Citrus × floridana ''Eustis'' - Limequat ''Eustis''
Citrus × junos - Yuzo
Citrus × taitensis - Tahitiapelsin

alla dessa palmer är dock juvenila plantor med 2-3''gräs''blad.
Trachycarpus nanus
Trachycarpus martianus sp. Naga land
Trachycarpus takil
Trachycarpus princeps
Trachycarpus oreophilus
Trachycarpus fortunei "Darjeeling"
Trachycarpus sp. Nainital
Parajubaea torallyi var. torallyi
Syagrus romanzoffiana
Sabal 'Birmingham'
Sabal minor 'McCurtain'

andra växter som jag kommer på både vuxna och fröplantor
Gerrardanthus macrorhizus
Pistacia lentiscus
Psidium guajava
Pinus pinea
Eriobotrya japonica
Acca sellowiana
Ficus Afghanistanica
Quercus suber
Garcinia hombroniana
Phyllanthus emblica
Ceiba pentandra
Parmentiera edulis

har lyckas samla på mig mycket sedan jag började med växter.

mina köp ställen är Ebay (alla ebay sajter) och postorder från europeiska och amerikanska plantskolor.
jaken
Så ovanlig vet jag inte om den är. Såg den på Bergianska och fick ett riktigt habegär, så nu har jag några Adenia Glauca hemma i fönstret. Hoppas på att de får riktigt feta stammar.

Fler bilder hittar ni i den här tråden

Lokan
Oj vilken vacker växt Jaken!!! Nu fick jag också 'ha-begär'!! Den var verkligen fin!

Eva i Skåne : Jag kommer inte exakt ihåg hur gammal den plantan var som blommade men kanske par-tre år. Alla växter som vill ha en sval period på vintern trivs väldigt bra i mitt glasrum där det går ner till 9-10 grader på vintern!
batski
Wow flaxss det var en imponerande kollektion av ovanliga växter! tummenupp.gif

Brukar du beställa mest frön eller små plantor?
batski
Vad coola de var jaken! coolgleam.gif

Säljer de växter på Bergianska?
Alexander-VG-zon3
CITAT (batski @ 22-11-2010, 11:30) *
Brukar du beställa mest frön eller små plantor?

har jag råd/hittar bra priser så köper jag så vuxna plantor som möjligt. har jag mindre råd så köper jag frön/kärnor eller sticklingar.
tulle
Har nu lagt in del liten del av mina ovanligare växter, du kan se dem i mitt album, men även min signaturbild tillhör för mig kategorin ovanliga växter.
batski
CITAT (tulle @ 22-11-2010, 18:07) *
Har nu lagt in del liten del av mina ovanligare växter, du kan se dem i mitt album, men även min signaturbild tillhör för mig kategorin ovanliga växter.

Häftiga växter! Är de svåra? Tyckte särskillt mycket om Euphorbia cylindrifolia ssp tuberifera tongue.gif
jaken
CITAT (batski @ 22-11-2010, 11:35) *
Vad coola de var jaken! coolgleam.gif

Säljer de växter på Bergianska?

Nej, men det var där jag såg den första, all info och bilder från Bergianska i den här tråden. . Beställde några småplantor från Ebay, hade inte råd stora exmplar tyvär eftersom de kostar $$.
batski
Jaha. Kul att du fick tag på dem smile.gif

CITAT (jaken @ 22-11-2010, 23:08) *
Nej, men det var där jag såg den första, all info och bilder från Bergianska i den här tråden. . Beställde några småplantor från Ebay, hade inte råd stora exmplar tyvär eftersom de kostar $$.

Rebecca
CITAT (Eva Hedström @ 21-11-2010, 16:41) *

Varghem: bra då kallar jag min raketlilja C. rosea. Den har tydligen fått det namnet för att det går så snabbt när blomstjälken kommer. Snäckböna är för mig okänd läkelök likaså.

Rebecca, du kan få livsblad av mig när vårt klimat tillåter.

Hawaiipalm, ser så häftig ut. Hur vill den ha det?

Nämen så snällt, tack väldigt gärna! bravo.gif Funkar såna små att posta eller hur får man gå tillväga?

Googlade på P. australe, den hade väldigt söta blommor. Inhemsk i Australien eller? Nyfiken på hur man egentligen får tag på sådana här (för oss) ovanliga arter. Finns sånt att köpa i väldigt välsorterade plantskolor eller köper man på nätet?
batski
CITAT (Rebecca @ 23-11-2010, 13:07) *
Googlade på P. australe, den hade väldigt söta blommor. Inhemsk i Australien eller? Nyfiken på hur man egentligen får tag på sådana här (för oss) ovanliga arter. Finns sånt att köpa i väldigt välsorterade plantskolor eller köper man på nätet?

Yup, P. australe kommer från Australien. Det finns vad jag förstått 2 olika naturligt förekommande sorter. En med gröna blad och stammar och den med rödaktiga stammar och blad.

ERA Garden säljer fröer av båda sorterna:

P. australe Inland

P. australe rödstjälkad
Rebecca
CITAT (batski @ 23-11-2010, 15:04) *
Yup, P. australe kommer från Australien. Det finns vad jag förstått 2 olika naturligt förekommande sorter. En med gröna blad och stammar och den med rödaktiga stammar och blad.

ERA Garden säljer fröer av båda sorterna:

P. australe Inland

P. australe rödstjälkad

Wow, så fina! Blir ju helt hagalen här... men det får allt vänta till våren. Har ju knappt plats i fönstrena här hemma som det är redan nu! Pelargoner har alltid varit en "tråkig" blomma för mig men så fick jag ett skott av en engelsk pelargon av en vän. Den blommade så fint i rosa/vitt med liknande fjädermarkeringar som på de du länkade till. Den växer på riktigt bra och jag har insett att pelargoner ju är fantastiskt fina. Skulle vara roligt att veta eventuell sort på min pelargon men det får väl vänta till blomning skulle jag tro...

Tack för tipset om hemsidan, här ska kikas runt och drömmas! wub.gif
Andreas L
Vilken intressant tråd tummenupp.gif

Va kul att det finns så många olika växter i landet! Jag kanske också kan bidra med några ovanliga arter flirting.gif

Acacia maidenii - ?
Anadenanthera colubrina - Cebil
Adenanthera paviona - Rött sandelträd
Argyreia wallichii - En slags woodrose
Banisteriopsis caapi - Själens lian
Brugmansia culebra - Borrachero, har sett att några fler har denna fräcka änglatrumpet w00t.gif
Desmodium gyrans - Telegrafplanta, (Codariocalyx motorius)
Caranga odorata - Ylang ylang
Cola nitida - Kolanötsträd
Erythrina americana - Korallträd
Erythrina berteroana - Korallträd
Mimosa hostilis - Svart Jurema
Mimosa verrucosa - Vit Jurema
Mucuna prurirens - ?
Psychotria viridis - Chakruna
Solandra graniflora - Charlies vine
Solandra maxima - Cup of gold
Sophora secundiflora - Mescalböna
Turbina corymbosa - Ololiuqui

Fick ihop några arter som man inte hittar i den vanliga handelsträdgården. Till våren kommer det antagligen att finnas ett litet överskott på några av dessa som jag kommer att annonsera ut här på Odla.nu yes.gif

/Andreas
Rebecca
CITAT (Andreas L @ 23-11-2010, 15:53) *

Det var ingen dålig lista med spännande växter! tummenupp.gif

De här hade jag tyckt varit roliga att ha hemma! Var har du fått tag på dom? Återigen kanske man ska vända sig till nätet...?
Andreas L
CITAT
Det var ingen dålig lista med spännande växter!

De här hade jag tyckt varit roliga att ha hemma! Var har du fått tag på dom? Återigen kanske man ska vända sig till nätet...?

Ja, jag börjar att få ihop en fin samling och behöver snart skaffa en större lya sweatingbullets.gif

Det mesta köper jag på Ebay. Både plantor och frön... Vissa fröer tappar ju grobarheten ganska snabbt så man får läsa på lite innan man handlar. Jag handlar nästan bara av "Powersellers" som har mycket bra feedback av andra kunder. Det mesta står i annonsen om färskhet osv tummenupp.gif

skogstroll
jag köpte i september bronsflockel... jättefin... nu ser den inte mycket ut för världen men förhoppningsvis i sommar. Vackert färgade blad smile.gif
Rebecca
CITAT (Andreas L @ 23-11-2010, 16:23) *
Ja, jag börjar att få ihop en fin samling och behöver snart skaffa en större lya sweatingbullets.gif

Det mesta köper jag på Ebay. Både plantor och frön... Vissa fröer tappar ju grobarheten ganska snabbt så man får läsa på lite innan man handlar. Jag handlar nästan bara av "Powersellers" som har mycket bra feedback av andra kunder. Det mesta står i annonsen om färskhet osv tummenupp.gif

Ah, Ebay är ju en bra källa! Ska spana lite i vår då, när studentekonomin ser lite bättre ut... åh, kan det inte bli vår snarast? rolleyes.gif
batski
CITAT (Rebecca @ 23-11-2010, 14:45) *
Wow, så fina! Blir ju helt hagalen här... men det får allt vänta till våren. Har ju knappt plats i fönstrena här hemma som det är redan nu! Pelargoner har alltid varit en "tråkig" blomma för mig men så fick jag ett skott av en engelsk pelargon av en vän. Den blommade så fint i rosa/vitt med liknande fjädermarkeringar som på de du länkade till. Den växer på riktigt bra och jag har insett att pelargoner ju är fantastiskt fina. Skulle vara roligt att veta eventuell sort på min pelargon men det får väl vänta till blomning skulle jag tro...

Tack för tipset om hemsidan, här ska kikas runt och drömmas! wub.gif

Var så god! smile.gif Ja visst är de fina! Jag hade också alltid tyckt att pelargoner var tråkiga växter tills jag en dag upptäckte de vilda arterna iom att jag såg en bild på en P. cotyledonis, P. cotyledonis-blomma. Den är en lite annorlunda pelargon iom att den är en suckulent art, men det finns flera fina vilda arter som är betydligt mer lika de vanliga pelargonerna.

Jag längtar också till våren, eller iaf till februari då det blir dags att så de P. australe Inland-fröna som jag har fått av en snäll person som jag köpte sticklingar av biggrin.gif
batski
CITAT (Andreas L @ 23-11-2010, 14:53) *
Vilken intressant tråd tummenupp.gif

Va kul att det finns så många olika växter i landet! Jag kanske också kan bidra med några ovanliga arter flirting.gif

Acacia maidenii - ?
Anadenanthera colubrina - Cebil
Argyreia wallichii - En slags woodrose
Banisteriopsis caapi - Själens lian
Brugmansia culebra - Borrachero, har sett att några fler har denna fräcka änglatrumpet w00t.gif
Desmodium gyrans - Telegrafplanta, (Codariocalyx motorius)
Erythrina americana - Korallträd
Erythrina berteroana - Korallträd
Mimosa hostilis - Svart Jurema
Mimosa verrucosa - Vit Jurema
Mucuna prurirens - ?
Psychotria viridis - Chakruna
Solandra graniflora - Charlies vine
Solandra maxima - Cup of gold
Sophora secundiflora - Mescalböna
Turbina corymbosa - Ololiuqui

Fick ihop några arter som man inte hittar i den vanliga handelsträdgården. Till våren kommer det antagligen att finnas ett litet överskott på några av dessa som jag kommer att annonsera ut här på Odla.nu yes.gif

/Andreas

Wow, många spännande träd! Har du dem inomhus året om?
Andreas L
CITAT
Wow, många spännande träd! Har du dem inomhus året om?

Japp, dom växer inomhus året om... Har ett Secret Jardin tält som dom står i. Vissa ställer jag ut i fönstrena till våren igen. Hoppas ju att någon gång kunna skaffa ett växthus som står varmt året runt blush.gif
Än så länge är de flesta rätt små men dom växer ju...
Andreas L
Tänkte bara lägga upp ett litet klipp på en Telegrafplanta (Desmodium gyrans) in action bravo.gif
Dom är verkligen häftiga! Telegraftplanta
Rebecca
Wow!! Hur kommer det sig att den rör på sig? Har problem med ljudet på min dator så jag förstår inte riktigt om det hänger ihop med musik på nåt sätt (eftersom filmen heter "Music Tree"...

Riktigt häftig i alla fall!! Här ska googlas! biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon