CITAT (Christa @ 21-11-2010, 13:10)

Jag har tagit vara på frön från paprikan Red Skin. Jag hade flera plantor och frukterna såg olika ut på olika plantor och det fanns ibland också variation på själva plantan.
Jag har sparat fröna för sig. T ex: Frön från stor avlång, frön från stor och knubbig, frön från knöcklig, frön från liten.
Är det någon vits med att göra så? Har frön från en stor paprika större chans att ge upphov till nya plantor med stora paprikor än frön från en liten paprika från samma sort?
Jag får inte klart för mig hur du menar.
Har du variation på en och samma planta kan du förvänta dig att få variation av alla frön från den plantan.
Kommer en lång smal frukt och en rund frukt från samma planta har de samma genetiska variation. Ingen ide att sortera frön efter fruktens form i så fall.
Har du variation mellan olika plantor och du föredrar en viss plantas frukt, då ökar chansen att få liknande plantor om du sparar frö från den bästa plantan.
Alltså, långsmal frukt och rund frukt kommer från olika plantor. Spara frö från den planta du föredrar (men har de stått nära varandra kan de korsat sig).
Det finns en genetisk variation i frön (precis som hos barn) så att inga nysådda plantor från ditt frö blir exakt lika.
Variationen mellan de olika frön/nya plantorna är låg i sortäkta frön från plantor som inte har haft möjlighet att korsa sig.
Variationen mellan olika frön/ dina nya plantor är hög i hybridfrö (ex F2 frö taget från F1 plantor).
Variationen mellan olika frö/dina nya plantor är hög i plantor som har haft möjlighet att korsa sig.
Recessiva gener: Beror den egenskap du önskar på en recessiv gen kommer alla dina dina korsningsplantor bli anlagsbärare i enkel uppsättning i genparet, men inga av dem kommer uppvisa egenskapen (om denna egenska inte nedärvts från båda föräldraplantorna).
Det låter som du har hög variation bland dina paprikor. Var jag dig skulle jag plantera frö från de två bästa plantorna. Driva upp 5-10 plantor från vardera moderplanta och sålla hårt bort de plantor som växer dåligt, blir rangliga eller ger en frukt du inte vill ha. Troligen kommer du tycka att minst hälften av plantorna i nästa generation ger ganska bra frukt, som du önskar.
Niklas
Hellre en portion ärtor med kärlek än en rostbiff med hat. Peas in mind!