CITAT (blomkronan @ 02-02-2011, 08:03)

Hej och grattis till växthuset.
jag grävde jordbäddar i mitt växthus förra året och fyllde med jord, nu har jag läst om odling i sand, och är lite sugen på att testa det...
så till våren kommer jag (om jag hinner) byta ut jorden i en av de två bäddar jag har till sand. Sanden ska hålla sig jämtfuktig och ohyra och sjukdomar ska inte fastna där som i jord, så sand ska man kunna ha länge.... det enda med sand är att man får gödselvattna varje gång för det inte håller näringen lika bra som jord.
Här kan du läsa en bok gratis som ligger ute på nätet
Det er ikke meningen, at man skal gødningsvande hele sæsonen - næringen skal komme fra det materiale, som sandet dækkes med:
Gödselvatten endast ett komplement
Man kan även gödselvattna med gödselvatten tillverkat på naturgödsel och med nässelvatten, men man bör inte tillföra det mesta av näringen i form av gödselvatten utan det skall endast användas som kompliment till den ordinarie gödslingen med material rikt på organiskt bunden näring. När man gödselvattnar tvingar man växterna att ta upp den näring som är löst i vattnet. Vid för riklig tillförsel av gödselvatten blir det lätt obalans i växterna på samma sätt som det lätt blir med gödsling med konstgödsel.
Dessutom är risken för att näringen förorenar vattendrag större när man gödselvattnar än när den tillförda näringen endast kommer växterna tillgodo efterhand som livet i jorden har bearbetat gräsklippet eller naturgödseln.
När försommaren är kall kan det ta en lång tid innan näringen från täckmaterialet kommer växterna till godo och därför bör man gödselvattna växterna ett par gånger för att undvika näringsbrist. Och då passar det bra med nässelvatten.
mvh
Anja