Vi skulle ju ha en tråd om rådjur i år, för att slippa lusa ner den allmänna naturbildtråden med rådjur. Observera att det inte är "tråden om Olles rådjur", utan alla som har bilder och berättelser om rådjur är välkomna att delta. Vi börjar lite vilsamt...
Medlem
Antal inlägg: 3 631
Medlem nr: 30 760
Tyvärr har jag inte bilder att visa, men för första gången (troligen) ser vi dem på övervakningskameran under natten när de går och käkar på mina kvarglömda växter, och det får de så gärna. Det är ett par som kommer nästan varje natt och rutten är den samme. Roligt att titta på dem på morgnarna när vi stänger av kamerorna. Jag undrar vad jag kunde ge dom att äta? Är inte van att ha dessa djur på tomten och tycker synd om dem. ... Fuchsian .....
Medlem
Antal inlägg: 4 792
Medlem nr: 5 891
Har inga bilder men för några veckor sedan hördes konstiga ljud när hunden och jag var på morgonpromenad - ett rådjur hade fastnat med huvudet i prästen fårstängsel - rådjuret skrek högt och mycket och kompisarna - en flock på nästan tio djur stod och väntade på den kvarhållna.
När det fick syn på oss - inbillar mig att Xera har dåligt rykte sedan förra vintern då hon lekte glatt med rådjuret som kommit in på vår tomt, så fick djuret nya krafter och tog sig loss och försvann bort över fälten och även alla de andra trogna kompisarna.
Medlem
Antal inlägg: 10 733
Medlem nr: 2 529
Härliga bilder av vackra djur! Här tassar de runt knuten, vi ser dem skymta förbi utanför fönstren på kvällarna. De äter nog lite av fågelmaten och har-höet, annars matar grannen med kraftfoder så jag låter bli. Ser rådjuren plumsa i snö upp över magen på tidigar morgnar, det ser så jobbigt och svinkallt ut för de där små pinniga benen!