|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Vi skulle ju ha en tråd om rådjur i år, för att slippa lusa ner den allmänna naturbildtråden med rådjur. Observera att det inte är "tråden om Olles rådjur", utan alla som har bilder och berättelser om rådjur är välkomna att delta. Vi börjar lite vilsamt...
[attachment=57216:R_djur1.jpg]
...och sedan tar vi lite morgongymnastik.
[attachment=57217:R_djur2.jpg]
Jaha, du fotograferar oss i år också!
[attachment=57218:R_djur3.jpg]
Olle
Thalassa
01-01-2011, 13:17
Både vila och gymnastik, en aktiv förmiddag på det nya året  Här kommer lite bilder på mina pelletsätare, förlåt rådjur  En speciell passage har tydligen skapats genom häcken:   Letar efter pellets under hösilaget:
Ja, där smyger de in genom dörren. Fina bilder! Olle
Jättefina bilder, både Olle och Thalassa!  Har inte sett rådjur på flera veckor så jag får njuta av era bilder ....
fuchsian
01-01-2011, 14:07
Tyvärr har jag inte bilder att visa, men för första gången (troligen) ser vi dem på övervakningskameran under natten när de går och käkar på mina kvarglömda växter, och det får de så gärna. Det är ett par som kommer nästan varje natt och rutten är den samme. Roligt att titta på dem på morgnarna när vi stänger av kamerorna. Jag undrar vad jag kunde ge dom att äta? Är inte van att ha dessa djur på tomten och tycker synd om dem. ... Fuchsian .....
Ingela i Segersberg
01-01-2011, 14:12
Håller med Lokan! Så fina!  Här hemma kom det igår kväll 4 rådjur, förut var det bara 2. Kul!
Thalassa
01-01-2011, 14:37
Fuchsian, här finns lite info: http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Vi...aglar-och-vilt/Mina kräsna rådjur äter dock inte hösilage, men pellets från granngården (renfor) älskar de.
ingrid fuxwall
01-01-2011, 20:26
Har inga bilder men för några veckor sedan hördes konstiga ljud när hunden och jag var på morgonpromenad - ett rådjur hade fastnat med huvudet i prästen fårstängsel - rådjuret skrek högt och mycket och kompisarna - en flock på nästan tio djur stod och väntade på den kvarhållna.
När det fick syn på oss - inbillar mig att Xera har dåligt rykte sedan förra vintern då hon lekte glatt med rådjuret som kommit in på vår tomt, så fick djuret nya krafter och tog sig loss och försvann bort över fälten och även alla de andra trogna kompisarna.
Det är synd om djuren nu när snön är så djup
Fina bilder som vanligt!
Härliga bilder av vackra djur! Här tassar de runt knuten, vi ser dem skymta förbi utanför fönstren på kvällarna. De äter nog lite av fågelmaten och har-höet, annars matar grannen med kraftfoder så jag låter bli. Ser rådjuren plumsa i snö upp över magen på tidigar morgnar, det ser så jobbigt och svinkallt ut för de där små pinniga benen!
Thalassa
02-01-2011, 11:00
En av förmiddagens besökare:
[attachment=57244:2011_01_02_004_2.jpg]
Söta djur! Det går inte att se sig mätt på dem.
Ingrid, vad otäckt med rådjuret som hade fastnat. Tur att det kom loss! Wilmer, roligt att du också har rådjur hos dig. De har det verkligen inte lätt nu, när den djupa snön har töat och fryst på igen. Thalassa, vilket fint porträtt! Olle
Fröken E
02-01-2011, 15:44
Underbara bilder.... som vanligt!
Snyggt porträtt Thalassa!
Några bilder från idag.
[attachment=57290:R_djur1.jpg] [attachment=57291:R_djur2.jpg] [attachment=57292:R_djur3.jpg] [attachment=57293:R_djur4.jpg] [attachment=57294:R_djur5.jpg]
Olle
Thalassa
03-01-2011, 15:57
Jättefina bilder Olle! Fint med den färgade bakgrunden som blir av löven som sitter kvar.
Tack Thalassa!  Olle
Meriona
04-01-2011, 11:08
Ja den på bocken var helt fantastisk Olle! Lite kul är den där han kliar sig också.
Tack Meriona!  Olle
Meriona
04-01-2011, 11:23
Men risk att bli ekivok kan man konstatera att det inte när nån risk att han fryser om "juvelerna".  Naturen är listig den!
Visst är den! Bockar och getter har en bra tofs på respektive lämpligt ställe.  Olle
En get nu på morgonen.
[attachment=57315:R_get1.jpg] [attachment=57316:R_get2.jpg]
Olle
Nu snöar det på henne.
[attachment=57319:R_get.jpg]
Olle
Thalassa
05-01-2011, 12:27
Fina bilder som vanligt! Nu är tyvärr jobbandet igång igen så mina rådjur får äta ifred utan fotograferande.
Tack Thalassa! Tråkigt att du inte kan vara hemma hos dina rådjur. Jag börjar jobba igen i nästa vecka.
Olle
Fina bilder igen Olle! Speciellt den mittersta tycker jag är jättebra!
Tack Lokan!  Olle
Fantastiska bilder ! Mina syns bara i form av fotspår i snön ...
Och vad "lurviga" de är, nu på vintern !
Thalassa
06-01-2011, 12:12
Idag snöar det ymnigt på mina vänner. Maten snöar över på nolltid men som tur är vet de ju var de ska leta efter den.
[attachment=57356:2011_01_06_130.jpg]
[attachment=57357:2011_01_06_135.jpg]
[attachment=57358:2011_01_06_111.jpg]
Härliga snöbilder Thalassa!
Jättefina bilder får jag säga
Ja, de var riktigt fina! Snön yr här också, men mina rådjur har inte velat posera idag. Kanske för att folk har gått ut och in i huset intill gång på gång.
Olle
Man ska inte ge upp förrän fotoljuset är helt borta.  Typiskt nog snöade det fint när det väl var det. [attachment=57362:R_djur1.jpg] [attachment=57363:R_djur2.jpg] [attachment=57364:R_djur3.jpg] Olle
För första gången i vinter såg jag två rådjur härom dagen. Dom åt av flädern intill huset. Jag blev förvånad av att se, hur välnärda dom såg ut trots allt. Men visst har stammen decimerats en hel del. Tidigare vintrar syntes dom titt som tätt. Men dom kanske inte strövar omkring med det här snödjupet utan håller sig lokalt för att spara på energin.
Thalassa
06-01-2011, 20:05
Fina bilder som vanligt Olle! CITAT (gnon49 @ 06-01-2011, 19:34)  För första gången i vinter såg jag två rådjur härom dagen. Dom åt av flädern intill huset. Jag blev förvånad av att se, hur välnärda dom såg ut trots allt. Men visst har stammen decimerats en hel del. Tidigare vintrar syntes dom titt som tätt. Men dom kanske inte strövar omkring med det här snödjupet utan håller sig lokalt för att spara på energin. De ger sig nog ogärna ut på vandring i det här snödjupet om de inte har ett speciellt mål, någonstans de tror att de kan hitta mat t ex. Men sedan har de nog blivit betydligt färre också. Förra året gick hårt åt stammen och detta år är ju inte bättre heller
Idag har hela gänget varit framme hela morgonen och förmiddagen, i fint fotoljus dessutom.  [attachment=57384:R_djur1.jpg] [attachment=57385:R_djur2.jpg] [attachment=57386:R_djur3.jpg] [attachment=57387:R_djur4.jpg] [attachment=57388:R_djur5.jpg] [attachment=57389:R_djur6.jpg] Olle
Thalassa
07-01-2011, 13:41
Fantastiskt fina, jag gillar speciellt nummer 4 på mor och dotter, den är verkligen fin!
Tack Thalassa! Orkar du med några till?
[attachment=57390:R_djur1.jpg] [attachment=57392:R_djur2.jpg]
[attachment=57393:R_djur3.jpg] [attachment=57394:R_djur4.jpg]
[attachment=57395:R_djur5.jpg]
Olle
Thalassa
07-01-2011, 15:20
Alltid! Jättefina, vilken perfekt fotobelysning, här är det mest mulet.
Ingela i Segersberg
07-01-2011, 15:45
Jättefina porträtt på dina rådjur, Olle  Det kan aldrig blir för många bilder på rådjuren!
Tack Thalassa och Ingela! Ser ni ekorren nere i högra hörnet på bild 2 i inlägg #37?
Olle
Ingela i Segersberg
07-01-2011, 17:42
Jodå, jag såg den. Fast jag trodde först att det var en fågel. Men när jag tittade lite närmare, såg jag vad det var.
Så fina bilder Olle Solen har visat sig även hos mig och mina rådjur kommer på fm och sen em . Det är 2 familjer + 1 bock = 7 st djur . Då det var riktigt kallt kom de tillsammans från var sitt håll och stod där och åt utan att fightas .
Tack Aldo! Rådjuren håller sams ganska bra nu på vintern då de inte hävdar revir. Flera gånger har jag sett två vuxna bockar gå och äta sida vid sida, något som skulle vara otänkbart på sommaren. Däremot har de sin rangordning, så när man matar dem måste man ändå tänka på att sprida ut maten över ett större område så att även de svagare kommer fram. De är ju inga flockdjur, så att trängas för mycket kan bli stressande.
Olle
Jättefina bilder Olle! Och näää, det blir INTE för mycket råddisar här!!
Tack Lokan!  Olle
Tack Freyas!  Olle
Monarda
08-01-2011, 16:31
Det här rådjuret hade jag på besök i trädgården idag där det mumsade i sig av solrosfrön som fåglarna spillt. Sedan gick det och vilade i skydd av grannens stora silvergran. Jag vill inte gärna mata dom eftersom dom tuggar i sig mina rosenbuskar, men är man djurvän så är man så jag hämtade en säck med vetekross.... Som tur är har den värsta kylan lagt sig och vi har haft mellan -5 och -10 grader ett tag nu.
[attachment=57420:P1080420.jpg]
Olle, dina bilder är helt makalösa! Vad har du för kamera?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|