Hej !
Jag har använt bubbelplast som isolering i mitt växthus (trä/glas, ca 10 m2) i åratal nu, och det funkar jättebra! Jag isolerar ungefär halva växthuset för sådder och plantuppdragning. Första åren hade jag "vanlig" emballage-bubbelplast som jag då hade i dubbla lager. Gjorde även ett "tak" rakt över från sida till sida (jag har sadeltak och tyckte det var onödigt att gå ända upp i nock), och i "taket" en öppning som förbands med växthusets automatiska lucköppnare. När solen gassar och tempen stiger i den isolerade delen, pyser överskottsvärmen ut i taköppningen. Smart, tycker jag själv :-) Numera har jag bytt ut emballage-bubblorna mot "riktig" växthusfolie från Willab. Orsaken är främst att det blev lite knöligt att sätta upp den gamla i dubbla lager...den gled lätt isär, liksom.
Jag har en värmefläkt med termostat som håller knappt 10 grader som lägst. Brukar börja i växthuset i mitten av mars, och i fjol låg snön djup utanför (bor i Värmland)...
Kontentan är: funkar jättebra tillsammans med värmefläkt! För att inte tala om hur mysigt det blir därinne, då man fryser halvt ihjäl ute med snö, regn och rusk en tidig vår, men i växthuset möts av doften av varm fuktig jord och får pyssla med sina små bebisar...! :-) Oj, längtar redan till mars!!
Lycka till!
|