Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Pensionärer extrabeskattas, pengarna ska gå till sänkta skatter för välbeställda.
          netha
          Inlägg 15-02-2011, 22:32
          Länk hit: #1

Gäster

Fick idag skattetabeller för arbetare o pensionärer.
          För min del betyder det att jag betalar ca 800 kr mer i skatt på samma inkomst som en arbetare med samma inkomst som jag.
          Såg också att om jag var född året innan ... då hade min skatt varit nästan 700 kr lägre!!!!
          Hur i He.... har man fått till detta räknesystem!!!???

Citera
          3 sidor V   1 2 3 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          Anma
          Inlägg 15-02-2011, 22:35
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

Det är sådana här orättvisor som regeringen tycker är rätt och riktiga. Hade jag orken skulle jag kämpa mot det här, men jag orkar inte. Jag har riktat in mig på sjukförsäkringen.

Citera
          netha
          Inlägg 15-02-2011, 22:36
          Länk hit: #3

Gäster

CITAT (Anma @ 15-02-2011, 22:35) *
          Det är sådana här orättvisor som regeringen tycker är rätt och riktiga. Hade jag orken skulle jag kämpa mot det här, men jag orkar inte. Jag har riktat in mig på sjukförsäkringen.

Citera
          gnon49
          Inlägg 15-02-2011, 22:55
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Jo att jag betalar mer i skatt än den som förvärvsarbetar vet jag. Fast inte hur mycket.
          Men jag fick sänkt skatt i år i alla fall. Man får vara glad för att det går åt rätt håll i alla fall.
          Det är ju trots allt nettot man skall leva på. Men drömma om lägre skatt kan man ju alltid.
          Men det förblir nog bara en dröm.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          Bengalow
          Inlägg 15-02-2011, 23:01
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem nr: 24 333

Ja, det är väl straffet för att man inte jobbar tills man stupar. Nu får vi betala ytterligare en gång för vår egen redan intjänade pension. Det var väl det "hästarompan" egentligen menade med "jobbskatteavdraget". Fy f-n för högern!!

Citera
          Huggorm
          Inlägg 15-02-2011, 23:30
          Länk hit: #6

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Skatten för pensionärer skall sänkas, det var ju vad som skymde alla intressantare ämnen inför valet. Och sedan lär den väll höjas igen efter nästa val, om nu sossarna vinner. Det var i alla fall som jag förstod det av deras seminarium som hölls idag, vinner dom blir det skattehöjning på bred front. Fast det var ju inte det viktiga, det var ju bara en verkan av deras vilja att ösa pengar åt alla håll rolleyes.gif

Citera
          RibesRubusVitis
          Inlägg 16-02-2011, 01:05
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 2 134
          Medlem nr: 6 842

Fast skatten på arbetslöner är fortfarande betydligt högre än på pensioner. Men nu har exakt det hänt som man varnade för när ”arbetsgivaravgiften” infördes: efter ett tag vänjer sig folk och glömmer bort att en stor del i stället tas ut redan innan löneutrymmet byter namn till ”bruttolön”, och efter prelimiärskatt ”nettolön”. Att pensionären till synes ”betalar” mer i skatt beror ju på att pengarna tekniskt redovisas hos honom och inte, som för löntagaren, hos arbetsgivaren.
          Detta påpekades också av ett antal forskare i samband med den senaste valdebatten.

Citera
          andersen
          Inlägg 16-02-2011, 04:01
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 4 132
          Medlem nr: 51

CITAT (netha @ 15-02-2011, 22:32) *
          Fick idag skattetabeller för arbetare o pensionärer.
          För min del betyder det att jag betalar ca 800 kr mer i skatt på samma inkomst som en arbetare med samma inkomst som jag.
          Såg också att om jag var född året innan ... då hade min skatt varit nästan 700 kr lägre!!!!
          Hur i He.... har man fått till detta räknesystem!!!???

Räknesystem? krångligt att förstå!!!!

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 16-02-2011, 07:24
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (RibesRubusVitis @ 16-02-2011, 01:05) *
          Fast skatten på arbetslöner är fortfarande betydligt högre än på pensioner. Men nu har exakt det hänt som man varnade för när ”arbetsgivaravgiften” infördes: efter ett tag vänjer sig folk och glömmer bort att en stor del i stället tas ut redan innan löneutrymmet byter namn till ”bruttolön”, och efter prelimiärskatt ”nettolön”. Att pensionären till synes ”betalar” mer i skatt beror ju på att pengarna tekniskt redovisas hos honom och inte, som för löntagaren, hos arbetsgivaren.
          Detta påpekades också av ett antal forskare i samband med den senaste valdebatten.

CITAT
          För inkomståret 2010 omfattar arbetsgivaravgiften 31,42 procent för de flesta anställda, och består av följande avgifter:
          Avgift Avgiftsnivå 2010
          Ålderspensionsavgift 10,21%
          Efterlevandepensionsavgift 1,70 %
          Sjukförsäkringsavgift 5,95 %
          Föräldraförsäkringsavgift 2,20 %
          Arbetsskadeavgift 0,68 %
          Arbetsmarknadsavgift 4,65 %
          Allmän löneavgift 6,03 %
          Totalt 31,42 %
          från Wikipedia

Visst betalas det in mycket pengar i arbetsgivaravgifter, men dessa är ju direkt relaterade till den arbetande befolkningen och knappast relevanta för pensionärer.
          Pensionärer betalar mer i skatt än löntagare, vilket är skamligt och dessutom helt omotiverat. Det vanliga argumentet att skillnaden i nettoinkomst skall få fler att arbeta, är knappast tillämpligt på pensionärer.

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Huggorm
          Inlägg 16-02-2011, 08:38
          Länk hit: #10

Moderator

Men hur är det med pengarna som betalas in som arbetsgivaravgift, är de öronmärkta för just de ändamål som redovisas ovan? Eller hamnar allt i samma stora hög där Anders Borg kan använda pengarna som han finner lämpligt? Hur som helst räcker det ju att införa den del av arbetsgivaravgiften som skall gå till ålderspensioner på pensionärerna, den är ju på 10,21%, så kan man sänka deras inkomstlön med motsvarande summa så borde ju allt vara bra?

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 16-02-2011, 09:13
          Länk hit: #11

Medlem

CITAT (Huggorm @ 16-02-2011, 08:38) *
          Men hur är det med pengarna som betalas in som arbetsgivaravgift, är de öronmärkta för just de ändamål som redovisas ovan? Eller hamnar allt i samma stora hög där Anders Borg kan använda pengarna som han finner lämpligt? Hur som helst räcker det ju att införa den del av arbetsgivaravgiften som skall gå till ålderspensioner på pensionärerna, den är ju på 10,21%, så kan man sänka deras inkomstlön med motsvarande summa så borde ju allt vara bra?

Nu är du väl ändå ute och cyklar. Pensionsavgiften är en del av löneutrymmet som avsätts till framtida pensioner som är grundade på just dessa avsättningar. Till vilka pensioner ska man betala pensionsionsavgift som pensionär???

CITAT (Huggorm @ 15-02-2011, 23:30) *
          Skatten för pensionärer skall sänkas, det var ju vad som skymde alla intressantare ämnen inför valet. Och sedan lär den väll höjas igen efter nästa val, om nu sossarna vinner. Det var i alla fall som jag förstod det av deras seminarium som hölls idag, vinner dom blir det skattehöjning på bred front. Fast det var ju inte det viktiga, det var ju bara en verkan av deras vilja att ösa pengar åt alla håll rolleyes.gif

Märklig inställning du har, skola och äldreomsorg kostar om det ska fungera...

--------------------

zon 1

Citera
          Huggorm
          Inlägg 16-02-2011, 09:13
          Länk hit: #12

Moderator

CITAT (Aqvakul @ 16-02-2011, 09:11) *
          Nu är du väl ändå ute och cyklar. Pensionsavgiften är en del av löneutrymmet som avsätts till framtida pensioner som är grundade på just dessa avsättningar. Till vilka pensioner ska man betala pensionsionsavgift som pensionär???

Morgondagens pensioner?

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 16-02-2011, 09:15
          Länk hit: #13

Medlem

CITAT (Huggorm @ 16-02-2011, 09:13) *
          Morgondagens pensioner?

help.gif

--------------------

zon 1

Citera
          Huggorm
          Inlägg 16-02-2011, 09:22
          Länk hit: #14

Moderator

CITAT (Aqvakul @ 16-02-2011, 09:13) *
          Märklig inställning du har, skola och äldreomsorg kostar om det ska fungera...

Naturligtvis, ingenting är gratis. Hur mycket man får för pengarna varierar dock, och det är inte genom inkomsterna man blir rik, utan genom utgifterna...

Citera
          Anma
          Inlägg 16-02-2011, 09:46
          Länk hit: #15

Medlem

Inte sjutton ska pensionärerna sitta och betala för morgondagens pensioner. Det är ju helt absurt!

Citera
          Cacki
          Inlägg 16-02-2011, 09:46
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 6 240
          Medlem nr: 6 755

CITAT (Huggorm @ 16-02-2011, 09:22) *
          Naturligtvis, ingenting är gratis. Hur mycket man får för pengarna varierar dock, och det är inte genom inkomsterna man blir rik, utan genom utgifterna...

Kan du se något samband mellan inkomster och utrymmet möjligheterna att kunna dra ner på utgifterna? I annat fall: När inkomsterna inte ens räcker till att kunna betala hyra, att få äta sej mätt och att ha råd att hålla sej med kläder så hur i helsika skulle man då kunna göra sej rik på några nerdragna utgifter?
          Är det så du tycker att man ska belöna någon som har lyckats sträva sej igenom ett helt arbetsliv fram till målsnöret?? (Hur gammal är du själv förresten? Har du inte begripit att du själv kommer att hamna i den position som du dömer andra att bli deras öde?...om du har den oerhörda turen att inte råka ut för sjukdom innan dess vill säga. Då ska du in under kategorin arbetsskygga utsugare och jagas med blåslampa tills du tar livet av dej)

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          Huggorm
          Inlägg 16-02-2011, 10:00
          Länk hit: #17

Moderator

CITAT (Cacki @ 16-02-2011, 09:46) *
          Kan du se något samband mellan inkomster och utrymmet möjligheterna att kunna dra ner på utgifterna? I annat fall: När inkomsterna inte ens räcker till att kunna betala hyra, att få äta sej mätt och att ha råd att hålla sej med kläder så hur i helsika skulle man då kunna göra sej rik på några nerdragna utgifter?
          Är det så du tycker att man ska belöna någon som har lyckats sträva sej igenom ett helt arbetsliv fram till målsnöret?? (Hur gammal är du själv förresten? Har du inte begripit att du själv kommer att hamna i den position som du dömer andra att bli deras öde?...om du har den oerhörda turen att inte råka ut för sjukdom innan dess vill säga. Då ska du in under kategorin arbetsskygga utsugare och jagas med blåslampa tills du tar livet av dej)

Det handlar om statens finanser, inte enskilda privatpersoner. Sossarna berättade igår på sitt seminarium om allt de ville satsa på, och det är uppenbart att det kommer krävas massiva skattehöjningar för att finansiera allt. Min åsikt är att staten bör vara försiktig med sina utgifter, det är trots allt pengar som folk har har arbetat ihop åt dom.

CITAT (Anma @ 16-02-2011, 09:46) *
          Inte sjutton ska pensionärerna sitta och betala för morgondagens pensioner. Det är ju helt absurt!

Då anser du att även den som har en dödlig sjukdom men klarar jobba ännu ett tag skall slippa denna avgift? Och gästarbetare som inte jobbar här tillräckligt länge för att berättigas några pensionsutbetalningar? Och män borde ju betala mindre eftersom de har lägre beräknad livslängd än kvinnor?

Citera
          Anma
          Inlägg 16-02-2011, 10:06
          Länk hit: #18

Medlem

CITAT (Huggorm @ 16-02-2011, 10:00) *
          Då anser du att även den som har en dödlig sjukdom men klarar jobba ännu ett tag skall slippa denna avgift? Och gästarbetare som inte jobbar här tillräckligt länge för att berättigas några pensionsutbetalningar? Och män borde ju betala mindre eftersom de har lägre beräknad livslängd än kvinnor?

Nej det anser jag inte. Jag anser att ingen över 65 år ska betala in till pensionen.

Citera
          theseraphim
          Inlägg 16-02-2011, 10:07
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 2 494
          Medlem nr: 14 081

CITAT (Anma @ 16-02-2011, 09:46) *

Att pensionärer ska betala skatt är ju självklart eftersom samhället byggs av att alla bidrar och pensionärerna är ju en stor del av befolkningen men sedan får man ju se efter systemet att just pensionärer och sjukpensionärer bör ha lägre skattesatser(såvida de inte har en väldans massa pengar på banken, det finns ju även rikemanspensionärer:-).
          Håller till viss del med Huggorm där att undrar hur S ställer sig till skatter för pensionärer när de förespråkar höjda skatter(ja de lär ju inte förbättra sina chanser att vinna valet 2014 om de redan börjar prata om sådant nu plus utan partiledare och brist på verklighetsuppfattning) eller om det bara gäller oss som arbetar vilket jag har svårt att tro tyvärr.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 16-02-2011, 10:09
          Länk hit: #20

Medlem

Huggorm, du verkar helt besatt av tanken att betala så lite skatt som möjligt. Vi betalar faktiskt inte till någon "jätten Gluf-Gluff" utan till gemensamma samhällsinstitutioner som behövs för att vi ska få en gemensam god utveckling och ett gott liv. Om man inte vill delta i ett "samhälle" så återstår att bosätta sig på någon för övrigt öde plats och stå för sin egen försörjning.

--------------------

zon 1

Citera

3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-01-2026, 16:21

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon