Hej
Ojojoj. Fantastiskt vilken hjälp ni ger mig!
Vilket underbart forum detta är! Jag får verkligen hjälp med allt jag behöver i mitt nya intresse med odling, trädgård mm.
Jag har blivit mkt klokare vad det gäller kompostering nu. Bitarna börjar falla på plats för mig.
Har lite undringar kvar dock. Skäms att skriva det men jag kör.

Att vissa fack kunde vara mindre var bra i mina öron. Jag tänker; 2 lådor pallkragar som jag delar av inuti. Det vore perfekt. Tar inte mkt plats. Sedan kör jag hellre på höjden med dem.
När du skriver att även hushållskomposten kan vara bra att dela upp då det behöver efterkomposteras förstår jag processen bättre, men det ger ett aber till för mig nämligen det krävs ett 5:e fack.

Då har jag funderat, då jag läst ditt svar här många ggr redan, & antingen blir det till att ha ytterligare en pallkrage-låda. Trist känner jag med 3st lådor intill varandra. Tar mkt plats.
Så detta blev ett dilemma. Jag har en annan idé annars. 2st radder med kragar på höjden, typ 4-5st. Dela av den ena i 3st delar & den andra i 2 delar.
Tror ni att det räcker för mig?
Vi är 2st i hushållet. Tomt på 1100m2.
Visserligen är tomten igenvuxen en hel del & kommer rensas så det blir nog mkt skräp därifrån.
Det är mitt ena problem. Ngt förslag där?
Isf kan pallkragar 1 vara för fack 1 & 2 från trädgårdsavfallet & pallkragar 2 vara för fack 3 trädgårdsavfall & fack 1 & 2 från hushållsavfall.
Så säger magkänslan nu att blir bäst men vill se med er.
Mitt andra problem är hur man gör när man hanterar hushållsavfallet. 2 fack.
Det ena matar man ju hela tiden i nytt i ovanifrån. Typ varje vecka kommer det ju nytt. Det understa kommer ju ha legat där säkert upp till 1 år el iaf många månader.
När jag då framåt vårkanten tex ska byta fack till det som är för eftermognad, då är det ju väldigt ojämnt hur länge det legat i fack 1.
Hoppas ni förstår vad jag menar för jag märker att jag är rörig.
I trädgårdsavfallsfacken flyttas det ju 3 steg & där matas ju inte i nytt hela tiden då de alla 3 står still under hösten/vintern.
En sak jag funderar över. Längst bort på tomten nu finns halvtaskiga komposter av stålnät med en massa ris i. Om man kör ris & grenar & sådant där först & ser det som 'fack 1' så kan man därifrån flytta till fack 2 som är fack 1 i den riktiga komposten.
Då kanske det räcker med 2 lådor pallkragar bättre som uppdelas i 3st i ena & 2st i andra, alltså dessa 5 fack vi pratade om?
Fast den öppna komposten som redan finns med nät gör kanske inte mkt nytta?
Jag tänker iaf försöka att klippa allt väldigt smått från trädgårdsavfallet innan de hamnar i mina egenbyggda komposter för att det ska gå snabbare men framförallt ta mindre plats.
Linolja ska vara bra. Ok, det får jag fixa invändigt.
Är trälack farligt att ha antingen invändigt el utvändigt?
Jag lackade balkongmöbler en gång & lack kändes tåligare än att olja in dem. Fast jag har säkert fel.
Annars får det bli linojla invändigt & målarfärg utvändigt. Kanske lack över målarfärgen för att det ska hålla bättre?
Jag kan inget alls av detta utan bara snurrar men det börjar benas ut mer & mer.

Om det tar 1 år gör inget innan det blir jord, el för den delen 2 år. Viktigast är att få ordning på grejerna.
Hur ofta kommer det sorkar & löss in i lådorna?
Stålnät kanske är bäst under alternativ glesa stenar som lakvatten kan rinna igenom men möss inte kan komma upp mellan. Dock får jag tänka på att maskarna ska kunna komma upp såklart.
Stenar har jag för det har jag sett legat bakom garaget.
Tusen tack för all hjälp & ledsen att jag spottar ut ännu mer frågor.
Men känns som jag är riktigt nära nu att starta upp detta. I helgen är jag ledig igen & då ska jag börja impregnera & sätta upp dem. Får väl kanske vänta tills snön är borta helt innan jag sätter ut dem på tomten & fixar grunden under till.
Ska snickra ihop lock i helgen till dem iaf.