Jag tittade på samma växthus som du, och valde bort Juliana med samma andledning.
Jag var på en utställning med Classicum växthus, men där fanns ingen personal att prata med.
På Willabs butik i Bromma (Stockholms område) satt jag med en försäljare i 1-1/2 timme med alla mina frågor.
Det blev avgörande (fast jag köpte inte då på en gång, hade inte riktigt bestämt mig än).
Också för att Classicum växthus var dyrare än Willabs.
Du kan ringa Willab och komma till en försäljare och få samma service per telefon.
Det fick jag när jag ringde med ytterligare frågor, och sedan gjorde jag min beställning på telefon.
... även senare frågor per e-mail fick jag svar på ...
Om du köper Willabs Maxi med plast tak, det blir att du köper ett glas växthus med extra plast paneler för taket, det innebär att du får leverans för tak delar i glas. Det sålde jag på blocket för 2500:- ganska lätt. Fler som ringde och ville ha.
Jag förstår vad du menar med "sterilt" aluminiumväxthus, men sån känsla får man inte av ett lackat växthus, fast det blir nästan 25% dyrare. Värt varenda kronor tycker jag

Och på utställningen i Bromma, tycket jag att den "normala" höjden kändes lite .... "trångt" kanske?
Även fast jag är ganska kort. Kanske för att de flesta växthus på utställning har den där extra höjden.
Jag tog den tillvalet också.
Och en extra dubbel dörr.
Och ett extra fönster.
Det blev mycket dyrare än det jag hade tänkt för många många år sen när jag först funderade över att skaffa växthus (10 kvm och under 10000:- ). Det blev 14,1 kvm och 41 000:- . Min resonemang var att jag kommer att njuta växthuset i många många år, och kommer inte att kunna lägga till dom här extra lyx grejer.... Så jag kostade på!
Willabs bygg beskrivning var usel.... Ok, inte usel, men saknade detaljer som skulle ha hjälp mycket.
Du kan starta en ny tråd om du köper en Maxi och när det är dags att bygga!
Ang. plintar, det verkar vara en helt ok sätt att bygga grunden på, bara gräva ner tillräckligt djupt.
Jag kommer inte ihåg hur djupt vi grävde..... 60-80 cm kanske? Bor i Stockholms område... Hade mycket diskussion om hur djupt det bör vara....
Hoppas att det här hjälpte.....