Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Elpriser
          Carl
          Inlägg 21-02-2011, 09:08
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 222
          Medlem nr: 9 850

Hörde precis på radion att ett normalt svenskt börsbolag gör en vinst på cirka 150 000SEK per anställd. VATTENFALL GÖR EN VINST PÅ 3 500 000 PER ANSTÄLLD. Snacka om monopol.

Redigerat av Carl: 21-02-2011, 09:09

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 7)
          Bengalow
          Inlägg 21-02-2011, 09:17
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem nr: 24 333

Monopol? Fortum gör en vinst /anställd som är dubbelt så stor... 6 mille. Dessutom går ju Vattenfalls vinst tillbaka i statskassan, medan Fortums väl hamnar i finska privatfickor.

Citera
          malcolm
          Inlägg 21-02-2011, 10:53
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

Vart pengarna än går så är elpriserna horribla och ingenting har blivit bättre sedan avregleringen, när jag flyttade till mitt eluppvärmda radhus -87 upplevde jag inte elkostnaderna som särskilt betungande men nu... Elräkningarna är minst sagt jobbiga numera och tar en betydande del av hushållsbudgeten, denna månad tex. skall e*on ha 3766:- av mig och till detta kommer en nätavgift till Vattenfall på 1137:- och det är bara för EN månads förbrukning. Elbolagen skär guld med täljkniv i dessa dagar och överallt ser man människor protestera mot priserna, visserligen har kostnaderna en positiv effekt också då de sänker folks elanvändning vilket är bra ur miljösynpunkt men i alla fall. Jag skall i alla fall byta elleverantör i slutet av maj då mitt avtal med e*on går ut, har dock inga fantasier om att det blir någon radikal förändring men många bäckar små (blir ett vattenkraftverk).

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 21-02-2011, 11:03
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Jag retar mig mest på de skyhöga fasta avgifterna som jag anser är orimliga. Drygt 3/4 av min månadskostnad för elen består av dylika avgifter.

Redigerat av *Stintan*: 21-02-2011, 11:03

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          malcolm
          Inlägg 21-02-2011, 12:07
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

Den fasta kostnaden för abonnemanget baserar sig på den årliga förbrukningen, så bor man tex. i lägenhet så blir den högre än om man som jag har elvärme. Pengarna vill elbolagen ha i alla fall så det de förlorar på gungorna tar de igen på karusellen.

Citera
          gnon49
          Inlägg 21-02-2011, 12:14
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Denna månad hade jag 1600kr i elräkning inkl nätavgiften. Nu sjunker det väl när kylan så sakteliga avtar. Mitt avtal går ut om en månad så jag söker med ljus o lykta efter ett bästa elleverantör när det gäller priset.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 21-02-2011, 12:33
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (malcolm @ 21-02-2011, 12:07) *
          Den fasta kostnaden för abonnemanget baserar sig på den årliga förbrukningen, så bor man tex. i lägenhet så blir den högre än om man som jag har elvärme. Pengarna vill elbolagen ha i alla fall så det de förlorar på gungorna tar de igen på karusellen.

Fast nu läste jag att vissa man i vissa bostadsrättsföreningar sagt upp abonnemangen så att föreningen står för abonnemanget och att man sen delar upp den fasta kostnaden på de boende. De boende sparar på detta vis tusenlappar. Man skulle ju önska att så kunde ske även för dem som bor i hyreslägenheter.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 21-02-2011, 13:08
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Det var väl kanske en bra idé rent allmänt att släppa elmaknaden fri men resultatet blev en katastrof. För att en konkurrensutsatt marknad skall fungera krävs att det skall finnas flera konkurrenter att välja med och att dessa har en viss affärsmoral. Där sket det sig ordentligt, ett fåtal stora aktörer har hand om en oligopolmarknad och alla är bara ute efter att maximera vinsterna. Det krävs ett överskott på energi för att konkurrensen skall fungera men när det börjar bli så minskar man bara på produktionen för att hålla uppe priset. Sen står det där flinande mähet till vd för Vattenfall och skryter med hur stor vinsten blivit. Jag får en stor lust att trycka upp en elmätare i häcken på honom. Det är vi konsumenter som tvingats till att skapa dessa övervinster.

Distributörena är nästa profitdrivande aktör. Där råder ett absolut monopol och det utnyttjas till max. Alla lokala små energidistrubutörer på kommunnivå med affärsmoral blir ofta uppköpta av större aktörer varvid priserna direkt stiger. Stordrift borde betyda lägre kostnader men istället ökar vinsterna, har man ett monopol finns det ingen drivkraft att hålla nere priserna för då minskar bara vinsterna.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 17:42

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon