CITAT (kurtkurtkurt @ 22-02-2011, 12:26)

Ok då gräver jag upp allt. Är det skitsvårt att dränera själv?
Om man tar en sida åt gången av huset?
Eftersom jag ändå ska gräva upp stora träd och jättebuskar så kommer jag få gräva djupt. Tänkte att man då lika gärna kan passa på att gräva lite till.
Sedan dräneringen vet jag inte hur man gör men jag har inte bråttom och kan ta en bit åt gången tänkte jag men måste ju veta att man klarar av att dränera själv.
Kan man tjäna mycket ekonomiskt om man lyckas dränera själv?
Eller är det ändå materialet som kostar?
När det är klart lägger jag nog platter eller småsten runt huset. Kan det bli bra istället för dessa buskar och träd?
En till fråga. Om man har buskar på söderväggen är dt skillnad mot norrsidan?
För just nu står alla träd och buskar på öster och norrsidan. på söderväggen hade jag velat sätta ett persikaträd nämligen. Är det också dumt nu då kanske? Ska jag tänka om där och inte ha ett spaljerat persikaträd där?
Jag tänker att på södersidan borde det vara torrare i marken.
skitsvårt o skitsvårt?
Tja låter du en grävare göra det så är den biten klar på någon dag faktiskt plus att de kan ju hjälpa till att baxa upp stora buskar så de kan överleva,. Om du gör det för hand så får du gräva som sjutton under lång tid.
Sen är det där med själva arbetet med tätskikt, dränering osv som man måste vara jäkligt noga med för om något skulle hända i framtiden och försäkringsbolaget undrar vem som gjort dräneringen och det inte är gjort utav fackman så kan det bli stora problem med ersättning.
Givetvis sparar man pengar men sen får man se hur mycket man värdesätter sin egen tid och fritid för min egen del hade jag låtit någon annan göra det så jag vet att det blir bra plus att trädgården behöver inte se ut som Verdun under ett halvår.
Sen när det täcks igen så ska alltså inget planteras direkt in mot huset oavsett väderläge så grus eller plattor gäller.