CITAT (Owe J @ 13-03-2011, 17:57)

Kan man alltså bli betygsatt genom att göra något fullständigt meningslöst och sedan få någon annan att förklara vad som hänt?
Absolut inte, jag har inte påstått att jag ska rakt av skriva ner någonting. Utan det är såklart ett måste att jag ska ha en vetenskaplig källa på allt jag skriver. Det är däremot mycket enklare att dra slutsatser om man diskuterar om saken, då blir det också enklare att söka information när man har något mer konkret att söka efter.
Varför är det fullständigt meningslöst? Ska jag anta att allt du gjorder under din gymnasietid gynnade världen och samhället? Uppgiften var att odla fram egna växter och föra en
undersökning. Jag erkänner att det inte är det smartaste att odla växter för att sedan skada dem, men jag tyckte det vore mer intressant att se hur växterna reagerar på vissa kemikalier istället för att t.ex. försöka odla på ett bananskal. Jag valde såklart att göra det utav eget intresse, och inte utav något skadeintresse utan för jag vill veta hur växten reagerar. Jag tänkte tyvärr inte på att varenda gubbe i Sverige måste tycka att det är ett meningsfullt arbete, men jag får väl göra det nästa gång.
Tack Gunilla för ett jättebra svar!
CITAT (malarmaster @ 13-03-2011, 18:59)

kanske lite barnsligt,erkännes.
men även jag har gått på gymnasium även om det är en helsikes massa år sen,och vi fick också experiment att göra men vi blev tillsagda att ta reda på vad som händer i förväg o sedan ta reda på om experimentet blev som förutsagt.
vill inte klanka på eleven ifråga,isåfall ber jag om ursäkt.
däremot ifrågasätter jag dagens lärare som tycks sakna en del pedagogiska kunskaper.
just detta experiment tycks ju handla om kemi o där kan man faktiskt rätt så lätt ta reda på vad som händer med jord om man häller på vissa ämnen.sedan kan man ju kolla om verkligheten stämmer.
här gör man tvärtom men man saknar de grundläggande kemiska kunskaperna om t.ex ph värde.
ulf
Jag erkänner att jag inte är någon stjärnelev, men prova sök du på google eller liknande "vad händer om man häller alsolsprit på en växt?". Grejen är den att jag vill testa något lite udda med ett resultat som kanske inte skulle vara någon självklarhet. Och även om jag kollar upp kemiska egenskaper och utför en hypotes så kan det ligga något mer bakom som jag inte tänkt på.