Erik1
Hejsan, jag är student på gymnasienivå som kortfattat gjort ett växtexperiment i biologi där jag (förlåt mig växtälskare) först odlat upp två luktärtor under 4, 5 veckor under lika förhållanden för att sedan vattnat den ena med vinäger och den andra med alsolsprit under två dygn.

Jag har nu observerat symptom men söker någon kunnig som kan förklara vad som kan ha hänt inuti växten, rent biologiskt.

Den jag vattnade med vinäger har tappat nästan all stadga i stammen och fallit ihop. Stammen har bleknat nästan totalt från grönt till vitt och även bladen har bleknat en hel del. Jag gissar på att klorofyllet måste ha försvunnit helt enkelt, men är det någon som kan förklara hur processen går till? Också varför växten förlorat all stadga. Om inte, ge gärna tips på var jag kan ta reda på den informationen, har försökt googla men har mest hamnat på vilospår...

Den jag vattnade med alsolsprit ser ut att klarat sig bättre men tog också skada. Bladen har skrumpnat en aning och känns mer torra, sammanfattningsvis verkar alsolspriten torkat ut växten. Både stammen och bladen har kvar sin gröna färg, men har möjligt blivit någon nyans ljusare. På några enstaka blad har jag hittat små avskilda vita prickar, fast jag är inte helt hundra att det har med alsolspriten att göra, vad tror ni? Och hur förklarar ni att alsolspriten torkar ut växten? Jag vet att alsolsprit har uttorkande effekt, åtminstone på hud, men är inte hundra på hur det går till i växten...
Tack för svar! All minsta lilla hjälp uppskattas. Vore ju synd om växterna fördärvas utan en bra analys tongue.gif
Gunilla T
Har du vattnat med vinäger har du förgiftat jorden. Vinäger har ett lågt pH värde, omkring 3,1 och häller du det i jorden sänker du drastiskt pH värdet. De flesta växter trivs bäst i intervallet 5,6 - 7,5. Vid pH värden som överstiger 8,0 eller understiger 3,0 blir marken giftig och omöjlig att odla i . Luktärter är ingen växt som vill ha ett lågt pH värde. Vid för låga pH värden för växter kan de inte heller tillgodogöra sig näring - de dör av näringsbrist.

Alsolsprit har jag ingen aning om vad det gör med växterna men kanske förstör det cellerna?
Owe J
Kan man alltså bli betygsatt genom att göra något fullständigt meningslöst och sedan få någon annan att förklara vad som hänt?
malarmaster
rotfl.gif
CITAT (Owe J @ 13-03-2011, 17:57) *
Kan man alltså bli betygsatt genom att göra något fullständigt meningslöst och sedan få någon annan att förklara vad som hänt?

rotfl.gif svenska skolan i ett nötskal?
allvarligt talat,man bör ta reda på från början vad som händer med kemin när man använder olika ämnen i jorden innan man börjar experimentet.att växter dör när man använder ättika,vinäger bl.a är ju ingen nyhet.varenda plantshop säljer sånt till ogräsbekämpning.sprit dödar också,det är inte heller någon nyhet.
så vad experimentet går ut på ,vill jag veta.Ulf
Gunilla T
...och här är två "kloka" kommentarer från vuxenvärlden...billiga poäng över en gymnasieelev thumbdown.gif
malarmaster
CITAT (Gunilla T @ 13-03-2011, 18:42) *
...och här är två "kloka" kommentarer från vuxenvärlden...billiga poäng över en gymnasieelev thumbdown.gif

kanske lite barnsligt,erkännes.
men även jag har gått på gymnasium även om det är en helsikes massa år sen,och vi fick också experiment att göra men vi blev tillsagda att ta reda på vad som händer i förväg o sedan ta reda på om experimentet blev som förutsagt.
vill inte klanka på eleven ifråga,isåfall ber jag om ursäkt.
däremot ifrågasätter jag dagens lärare som tycks sakna en del pedagogiska kunskaper.
just detta experiment tycks ju handla om kemi o där kan man faktiskt rätt så lätt ta reda på vad som händer med jord om man häller på vissa ämnen.sedan kan man ju kolla om verkligheten stämmer.
här gör man tvärtom men man saknar de grundläggande kemiska kunskaperna om t.ex ph värde.
ulf
Erik1
CITAT (Owe J @ 13-03-2011, 17:57) *

Absolut inte, jag har inte påstått att jag ska rakt av skriva ner någonting. Utan det är såklart ett måste att jag ska ha en vetenskaplig källa på allt jag skriver. Det är däremot mycket enklare att dra slutsatser om man diskuterar om saken, då blir det också enklare att söka information när man har något mer konkret att söka efter.

Varför är det fullständigt meningslöst? Ska jag anta att allt du gjorder under din gymnasietid gynnade världen och samhället? Uppgiften var att odla fram egna växter och föra en undersökning. Jag erkänner att det inte är det smartaste att odla växter för att sedan skada dem, men jag tyckte det vore mer intressant att se hur växterna reagerar på vissa kemikalier istället för att t.ex. försöka odla på ett bananskal. Jag valde såklart att göra det utav eget intresse, och inte utav något skadeintresse utan för jag vill veta hur växten reagerar. Jag tänkte tyvärr inte på att varenda gubbe i Sverige måste tycka att det är ett meningsfullt arbete, men jag får väl göra det nästa gång.

Tack Gunilla för ett jättebra svar!

CITAT (malarmaster @ 13-03-2011, 18:59) *
kanske lite barnsligt,erkännes.
men även jag har gått på gymnasium även om det är en helsikes massa år sen,och vi fick också experiment att göra men vi blev tillsagda att ta reda på vad som händer i förväg o sedan ta reda på om experimentet blev som förutsagt.
vill inte klanka på eleven ifråga,isåfall ber jag om ursäkt.
däremot ifrågasätter jag dagens lärare som tycks sakna en del pedagogiska kunskaper.
just detta experiment tycks ju handla om kemi o där kan man faktiskt rätt så lätt ta reda på vad som händer med jord om man häller på vissa ämnen.sedan kan man ju kolla om verkligheten stämmer.
här gör man tvärtom men man saknar de grundläggande kemiska kunskaperna om t.ex ph värde.
ulf

Jag erkänner att jag inte är någon stjärnelev, men prova sök du på google eller liknande "vad händer om man häller alsolsprit på en växt?". Grejen är den att jag vill testa något lite udda med ett resultat som kanske inte skulle vara någon självklarhet. Och även om jag kollar upp kemiska egenskaper och utför en hypotes så kan det ligga något mer bakom som jag inte tänkt på.
Najsan
Jag tycker det är ett jättebra experiment! bry dig inte om fåntrattarna som trots deras fantastiska gymnasietid inte heller vet vad som händer, det kommer åtminstone du veta om ett tag och lite efterforskningar biggrin.gif

Jag har en teori om alsolspriten... Vad jag vet så innehåller alsolsprit någon form av acetoacetat i kombination med aluminium, vilket är det som ger den bakteridödande effekten. Denna molekyl är ju betydligt större än en vanlig H2O, (vatten yes.gif ) och kanske kan inte växten tillgodogöra sig alsolspriten eftersom den helt enkelt inte kan suga upp den. Om denna teori stämmer borde växten visa tecken på uttorkning och kanske repar den sig om man vattnar den som vanligt... Det som motsäger denna teori är att det förmodligen var en alsolspritlösning som du vattnade den med och då finns det nog över 50% vatten i den...

Som tur är har jag en teori till.... luftbubblor kan ju som bekant sätta sig i sugkanalerna på tex tulpaner och förhindra att tulpanen kan suga i sig vatten, och det är därför man ska snitta om dom när man får snittblommor och sätta direkt i vatten, kanske kan stora molekyler eller aluminiumjoner göra samma sak??

Mycket lycka till och välkommen till odla
Owe J
OK, jag får kanske ursäkta, men det är inte lätt att vara vuxen och med vetenskaplig utbildning och sedan läsa om ett sådant här upplägg på ett experiment. Jag får väl nöja mig med att konstatera att skolan har ändrat sig märkbart på senare år och uppenbarligen inte till det bättre.
Anders zon 1
Det kan vara så att alsolspriten gör att det blir för mycket joner i jorden vilket skapar ett negativt osmotiskt tryck som suger ut vatten ur växten eller åtminstone försvårar rötternas vattenupptagning. I så fall skulle man få samma effekt av vanligt koksalt (det är en hypotes som du skulle kunna testa!). Men sedan är det ju sprit (=etanol) i alsolsprit också vilket heller inte är bra för växter. Det är helt enkelt giftigt. Och så kanske själva alsollösningen i spriten har en giftverkan på växterna. dunno.gif Så slutsatsen är nog att det blir väldigt svårt att säga något bestämt om vad som hänt. Förmodligen är det en kombination av olika saker som skadar växterna.

Borde vara lite enklare att förklara vad som hänt när du vattnade med vinägern eftersom det skadliga ämnet där antagligen mestadels är ättika. Skulle tro att de skadliga effekterna är en kombination av lågt pH-värde och ren gifteffekt av ättikan (ättika kan säkert störa metabolismen hos växterna även på annat sätt än genom att sänka pH-värdet). Förutom de förslag du redan fått från Gunilla så kanske man skulle kunna tänka sig följande: Eftersom växterna säckat ihop kan det ju vara så att cellerna som håller upp växten gått sönder av någon anledning, eller att cellulosan som ger cellväggarna stadga har förstörts, men varför det blivit så vet jag inte. Fast det kan säkert finnas andra förklaringar också.

Ett tips är att till nästa gång göra lite grundligare efterforskningar innan experimentet och fundera ut en hypotes som du vill testa. Ska man gå vetenskapligt tillväga är det oerhört viktigt att ha en hypotes - om inte annat för att man ska kunna veta hur man ska lägga upp försöket på ett sätt som gör att man får ett resultat som går att tolka.
Anders zon 1
Glömde säga lycka till Erik1! tummenupp.gif Även om ditt experiment den här gången kanske inte var det mest genomtänkta så har du visat att du är nyfiken och har fantasi. Och det är de allra viktigaste egenskaperna för en forskare! Det mesta andra kan man ju faktiskt lära sig. Ett par saker som Einstein påstås ha sagt och som jag tycker passar här:
"Fantasi är viktigare än kunskap. För kunskapen är begränsad, medan fantasin omgärdar hela världen, stimulerar framsteg, och föder utveckling."
"Den som aldrig gjort ett misstag, har aldrig provat någonting nytt."
Peztis
Du kanske ska omformulera målsättningen med experimentet lite?
biggrin.gif
Du kanske kan göra det till att vilket är bästa medlet att använda vid ogräsbekämpning?
Ättika är ju ett redan etablerat ogräsbekämpningsmedel.

Välkommen till Odla, förresten! Även om orsaken är för att ta kål på de fina små plantorna!
Erik1
Jo, jag kan hålla med om att det inte är alltför välplanerat. Vet att hypotes är något jätteviktigt att ha när man utför labben men jag har haft otroligt mycket annat den här terminen och hade knappt tid att förbereda när det var dags att börja experimentera. Läser nämligen extra kurser för att öka poängen så har rätt mycket. Förstår att en del klandrar men jag hade inte väntat faktiskt att bli bemött på det sättet, men det är lugnt, var redan medveten om att det var fel så att säga.

Anders, menar du att det blir ett för stort överskott på positiva joner i jorden så att växten på grund av det förlorar vatten genom osmos? Det vore ju isåfall rimligt, rötterna pumpar ju normalt ut vätejoner med hjälp av ATP för att få ett underskott av positiva joner så att nya joner ska vandra in så underskottet blir till ett överskott, men det kanske blir för mycket positiva joner i jorden omkring av alsolspriten för växten att klara av?

Gällande vinäger har pH-värdet säkert som Gunilla säger en stor effekt, jag tror den bristande stadgan kan ha något med att lignin som binder till cellulosan i cellväggarna och bidrar till växtens stadga och struktur. Lignin ska däremot vara olösligt i vatten i alla pH-värden, så förmodligen är det isåfall något annat i vinägern än pH-värdet som förstört stadgan, eller? Brister stadgan även om man bara angriper växten med någon annan kraftig pH-lösning?
Erik1
Kan det inte vara så då bara att i och med att jorden blir så sur av vinägern så får växten svårigheter att plocka upp näring, och att blekningen och den svaga stjälken helt enkelt beror på näringsbrist?
Anders zon 1
Hoppsan, nu börjar det bli lite väl komplicerat för mina kunskaper i växtfysiologi (var länge sedan jag pysslade med sådant). Min tanke med joner var snarare så enkelt som att alsol (aluminiumacetotartrat) väl är ett salt och att salthalten i jorden därför blir högre än i växten vilket borde leda till osmos som strävar efter att dra vatten ur växten. Kikade förresten i FASS och såg att alsolsprit även innehåller ättika. Alltså samma som vinäger, men antagligen i mindre mängd. Detta gör ju utvärdering av experimentet ännu svårare eftersom du inte kan veta vad i alsolspriten som orsakat skadorna.

När det gäller "vinägerväxterna" så tror jag inte att det är näringsbrist som är huvudorsaken. Om jag fattat det rätt så kom väl skadorna ganska fort efter det att du vattnat med vinägern? Akut näringsbrist borde inte uppträda så snabbt. Man kan ju t ex klippa av en växt och sätta den i rent vatten utan näring och ändå få den att överleva rätt länge utan att den bleknar eller säckar ihop.

CITAT
Brister stadgan även om man bara angriper växten med någon annan kraftig pH-lösning?

Testa med citronsyra (tror jag brukar finnas på kryddhyllan i mataffären). Tror inte det är giftigt för växten men det har lågt pH-värde.
Piccante
Jag tror att osmotisk trycket är lösningen på båda testen. När det gäller vinäger så är det ju en syra (ättiksyra) så då är det högre jonkoncentration i jorden än i växten vilket borde dra ur vatten. Växter som inte är förvedade hålls inte upp av cellulosa i så stor utsträckning för de har ganska lite ved. Det är Turgortrycket (vätsketrycket) som stadgar upp dom.

Sprit är växter ganska okänsligt mot många gånger. Det borde väl int bli några joner av etanol heller? Bryts etanole nened så blir det ju ättika så det är ju som med vinäger i så fall. 95% sprit däremot förstör celler men den koncentrationen har väl inte alsolsprit?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon