Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> härdighet på dessa ekar ?, 'Argenteomarginata' och 'Atropurpurea'
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 20-03-2011, 13:10
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

Hej hej

såg nu att på odlarglädje har dom två vackra varianter av ek (tror inte jag har set dom där innan?).

där står ''Härdighet: Minst härdig till mellansverige'' vad menas egentligen med det ?, var går gränsen för mellan sverige och vilka zoner ingår i det ? tycker det är lite luddigt skrivit.

för jag funderar på att köpa dom, men såfall ha dom i kruka då jag inte har möjlighet för plantering i mark. i marken hade jag inte brytt mig om deras härdighet, men i kruka skulle jag gärna vilja veta exakt zon dessa väntas klara.

är det någon som odlar dom och såfall i vilken zon ? den vanliga anses väl till zon 6.

är det upp till Limes Norrlandicus dom menar kanske ? vilka zoner ingår såfall upp till den.

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 4)
          malcolm
          Inlägg 20-03-2011, 13:14
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

Jag har hört att gränsen för ekar (och adelsmän) går vid Dalälven men det gäller nog bara vilda träd, går kanske att få dem att växa norr om också.

Citera
          malarmaster
          Inlägg 20-03-2011, 14:08
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem nr: 28 186

härdighet på vanlig skogsek är zon 5,varianter på den med annan bladfärg m.m är nog känsligare.
          pyramidek t.ex sätts zon 4,i gynnsamma lägen klarar den 5.
          generellt brukar varianter vara en zon lägre än för den ursprungliga sorten.Men mycket beror på mikroklimatet i din trädgård,kan du erbjuda vindskydd,sol bra jord etc så kan man ha växter som normalt inte växer i den zon trädgården ligger i.
          skall du ha dem i kruka förutsätter jag att du kan erbjuda dem vinterskydd,stå i kruka är definitift inget bra på vintern då den får stå i en isklump.kan ta kål på det mesta,hur härdigt det än är.
          Det finns mycket godis på odlarglädjen,handlade i fjol o var ganska nöjd.kommer nog att skicka efter ett lass i år också,det finns många roliga vedartade som jag blev intresserad av.problemet är bara att tomten håller på att ta slut.Kan man annektera granntomten? Ulf

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 20-03-2011, 14:27
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

tack för svar malcolm och malarmaster thanks.gif
          men då kan nog zon 4 bli ett bra riktmärke för dessa två sorter. det blir ju precis, har zon 3-4. gynnsamt läge vet jag inte. här har jag bara tillgång till uteplatsen/balkong i östläge med lite söderglimtar.

Hamamelis x intermedia 'Diane' har övervintrat här sedan 2008, likaså har känsliga lönnar också övervintrat i kruka. däremot rödbladig och brokbladig fläder fryser ner även då dessa har fått mycket snö över sig.

den rödbladiga poppel har jag dock inte vågat ha ute än i kruka.

jag får fundera på det, annars får jag ta in dom övervintra på samma sätt som popplen. som förövrigt fått små röda bladknoppar nu.

det är klart du ska köpa/över ta grannens tomt naughty.gif giggle.gif ja det finns mycket roligt, jag ska köpa mer sånt som kan stå ute här i krukor detta år, har en trädgård som där finns mycket plats. men det är tråkigt att plantera där när man inte är där så ofta.

Citera
          malcolm
          Inlägg 20-03-2011, 14:44
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

Min moster som bor i Österbotten i höjd med Umeå har en ek på tomten som växer och frodas.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 15:23

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon