CITAT (Gunilla T @ 30-03-2011, 19:38)

Anrikas betyder att ju högre upp i näringskedjan man kommer desto större blir koncentrationen. Men du skall inte oroa dig för din väninnas kompost - ät och njut av det hon bjuder på. Tungmetaller finns överallt och vi får det i oss - det går inte att undvika.
När man eldar t.ex. blir alla tungmetaller som trädet tagit upp under sin livstid kvar i askan bl. a därför tycker jag att man inte skall strö aska på bärbuskar.
Ja Fobo skrev på 80-talet att man skulle vara försiktig med att använda träaska som gödning på grund av kadmium.
När det gäller gifter i det man odlar så skulle det behöva spridas mer kunskap. Många eldar skräp på tomten och så faller innehåller ner över både dom egna och andras odlingar.
Sedan använder många byttor och annat som innehåller ämnen som kan hamna i jorden. Tidningspapper kan också innehålla skadliga ämnen. Hushållspapper lägger jag inte i min kompost. Tepåsar har metallklämma och papperet är nog tveksamt ibland också. Finns en rad olika material som kan släppa ifrån sig ämnen som hamnar i jorden.