Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> "Modern"rödfärg, Som inte färgar av sej
          Klint
          Inlägg 30-03-2011, 17:19
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 4 467
          Medlem nr: 18 069

Hej!
          De ska finnas en typ av Falu rödfärg som ska vara bra att måla bostadshus med,som är dyrare än den man brukar använda till uthus och inte färgar av sej nån som vet? Vad är fördelen /nackdelen jämfört med Demmideck?

--------------------
          Blåklint

Titta gärna in på bygg,

http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=104592&st=60

Citera
          3 sidor V   1 2 3 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          *Stintan*
          Inlägg 30-03-2011, 17:26
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Vi målade vårt hus med äkta Falu rödfärg och jag tycker inte att den färgade av sig nämnvärt. Tror det ska vara linolja i så det färgar mindre.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Klint
          Inlägg 30-03-2011, 17:29
          Länk hit: #3

Medlem

Vi ska brädfodra om hade ni också nytt trä? Berätta!

--------------------
          Blåklint

Titta gärna in på bygg,

Citera
          RibesRubusVitis
          Inlägg 30-03-2011, 17:40
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 2 133
          Medlem nr: 6 842

Det finns ju riktig linoljefärg i faluröd nyans, som både skyddar träet och tillgodoser synintrycket:

http://www.ottossonfarg.com.space2u.com/sh...products_id=168

Citera
          malarmaster
          Inlägg 30-03-2011, 17:40
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem nr: 28 186

de finns en färgtyp som görs av falu vapen som är en matt oljefärg,till de som gillar rödfärg men vill ha den smetfri.
          det är ju en helt annan färgtyp än den traditionella rödfärgen som ju är en slamfärg o skall smeta lite.
          rödfärg används på sågat virke som inte får vara målat med något annat innan,andas o åldras vackert.
          oljefärg är ju en tät färg o andas inte så förutsättningen är annorlunda här avseende fasadens konstruktion.
          helst skall det finnas en luftspalt bakom så virket kan andas.
          demidekk är ju numera ett namn o inte en enskild färgtyp,men vad jag vet finns inga oljebaserade produkter i deras sortiment utan de är plastfärger som bara används om det finns en plastfärg innan på fasaden.Med plastfärg menar jag produkter som innehåller akrylat,akryl o blandat med alkyd(olja,plast)
          i förlängningen orsakar denna färgtyp röta då den släpper in fukt men inte ut.oljegrundning rekommenderas vid första målningen men problemet är att den åldras också o vid nästa ommålning är oljegrundningen förbrukad o det är nu problemen börjar.jag rekommenderar inte denna färgtyp såtillvida inte fasaden är tidigare målad med produkten.
          då är det ändå kört o man får förbereda sig på fasadbyte nästa gång det är dags att måla.
          det finns idag vattenbaserade oljefärger samt oljefärger som klarar miljökraven som är mycket bättre alternativ.
          det första man måste kolla innan man köper färg är vad som använts innan på fasaden.man bör fortsätta med samma färgtyp för att minimera framtida problem. återkom gärna med fler frågor o synpunkter.
          Ulf

Citera
          Klint
          Inlägg 30-03-2011, 17:56
          Länk hit: #6

Medlem

Jo vi ska ju brädfodra om vårt hus,så har ju inget att ta hänsyn till där.Däremot är vi väldigt rädda om vårt gamla hus som till stor del är ett timmerhus det är 99år i år.Bla har vi isolerat huset med thermocell träfiberisolering som jag tror du malarmaster och jag har disskuterat här.

--------------------
          Blåklint

Titta gärna in på bygg,

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 30-03-2011, 18:27
          Länk hit: #7

Medlem

CITAT (Klint @ 30-03-2011, 18:29) *
          Vi ska brädfodra om hade ni också nytt trä? Berätta!

Ja vi hade nytt trä och vi har aldrig ångrat Falu rödfärg. Lätt att måla med och inte behövs det mycket underarbete när det är dags att måla om.

--------------------

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 30-03-2011, 18:30
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Klint @ 30-03-2011, 18:56) *
          Jo vi ska ju brädfodra om vårt hus,så har ju inget att ta hänsyn till där.Däremot är vi väldigt rädda om vårt gamla hus som till stor del är ett timmerhus det är 99år i år.Bla har vi isolerat huset med thermocell träfiberisolering som jag tror du malarmaster och jag har disskuterat här.

Rekommenderar absolut Falu rödfärg!

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          malarmaster
          Inlägg 30-03-2011, 18:40
          Länk hit: #9

Medlem

jag antar att det är samma hus som du har i vinjetten,
          jag har också förstått att du vill ha det falurött.
          min fråga är varför inte vanlig Falu rödfärg?det är utan jämförelse det bästa alternativet om man vill ha ett rött klassiskt hus.Billigt,lätt att underhålla,beprövat sedan 300 år.
          nästa alternativ är oljefärg,finns en matt variant som görs av falu vapen.nackdel:vill gärna växa på den.man får tvätta huset då o då.
          linoljefärg,också beprövat med gott resultat.nackdel.inte så lättmålat för en nybörjare,kräver en viss teknik samt kunskap hur man målar med linoljefärg.det är en av anledningarna att den är mindre förekommande idag.fördelar:bevarar verkligen trä,rätt skött fasad håller 100-tals år.
          alkydoljefärg,finns vattenbaserad oljefärg idag t.ex nordsjö tinova vx eller med silikonolja Gjöco exclusive eller samma typ scala oden de två senare använder jag själv när folk inte vill ha linolja.ger en blank,tålig yta som håller längre än traditionella oljefärger
          "plastfärger"(akryl,akrylat samt blandade med alkyd).rekommenderas inte av mig då erfarenheten lärt mig att det blir bara problem i framtiden.alla färgtyper där man rekommenderar en oljegrund i botten skall man akta sig för,det betyder att toppfärgen släpper igenom fukt.

reklam typ demidekkare målar sällan där talas aldrig om hur färgen skyddar fasaden,utan bara om kulörbeständighet samt hur bra den klarar mögel/alger.
          bättre tvätta några gånger extra än byta fasad ofta.

senast idag var jag o titta på en 10 år gammal villa för ommålning,snickaren bedömde att byta ca 30% av fasaden.målat med plastfärg enligt konstens alla regler,mitt hus har fortfarande orginalpanelen från 1870,
          målat med rödfärg o håller minst lika länge till. hoppas detta ger dej något att fundera på. Ulf

Citera
          malcolm
          Inlägg 30-03-2011, 19:08
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

Falu rödfärg är bäst men det skall målas på nytt ohyvlat virke.

Citera
          Klint
          Inlägg 30-03-2011, 19:14
          Länk hit: #11

Medlem

Jorå ja funderar så det knakar i skallen ibland! Jag ställer nog mina frågor lite underligt ibland men det är väl för att jag vill ha så många svar helst lika.Det är ju inte så att man vill välja bort det bästa som dessutom är prisvärt!!Jag trodde väl att den kletade av sej men är det så att det finns olika kvaliteer på Falu original det låter ju väldigt vårdande,hur ofta bör man måla förstår ju att det beror på utsatthet men ungefär?
          Jag har fått för mej att huset blir mörkare för varje gång jag målar men det kanske inte stämmer?
          Att din fasad klarat sej så bra mm kan det bero på det att det är så gammalt trä troligen speciellt utvalt virke?
          Ja det är huset som är på bilden tror att det blir fint rött men vad jag hört finns det även samma typ av färg slamfärg alltså i andra kulörer men tror nog det blir rött man ska väl ha vita knutar?...eller

edit: tilägg det jag menar när jag skrev Demmideck är täcklasyr "Röros"som vi har där vi bor nu

Bifogad bild

Redigerat av Klint: 30-03-2011, 19:39

--------------------
          Blåklint

Titta gärna in på bygg,

Citera
          smuleborg
          Inlägg 30-03-2011, 19:34
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 1 623
          Medlem nr: 10 799

Valet av färg, beror bl.a. som jag ser det vilket hus som ska målas. Ett torp, då är äkta Falu rödfärg ett självklart val. Ett hus från förra sekelskiftet, då kanske ett annat färgval passar bättre. Kulturhantverkarna och Gysinge byggnadsvård lämnar en hel del tips, på hemsidorna och på plats (eller i telefon).

Olika färgval ger olika uttryck.

--------------------
          smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm.

Citera
          malarmaster
          Inlägg 30-03-2011, 19:40
          Länk hit: #13

Medlem

när det gäller Falu rödfärg så finns det bara ett orginal idag,du skall titta efter symbolen äkta falu rödfärg,ser ut som ett litet hus.köp inte något annat då de inte innehåller rätt pigment o därför åldras helt annorlunda.
          sedan finns det två kulörer,falu ljus som var den ursprungliga kulören samt falu röd som kom på 50-talet o som vi idag förknippar med rödfärg.den ljusa används mer o mer på gamla kulturbyggnader som haft den som orginal.att färgen mörknar med åldern stämmer,men när du målar om får du tillbaka kulören.
          normal ommålningscykel 8-10 år,södervägg kanske 7-8 år,man behöver ju inte måla om hela huset samtidigt.sedan finns det "nya" kulörer i slamfärg men det har visat sig att de inte har samma hållbarhet,troligvis beroende på att de inte innehåller de ämnen i pigment som rödfärgen har.
          rödfärg innehåller kopparföreningar o lite annat som ger den dess unika egenskaper.
          stämmer också vad gäller min fasad att det är riktiga furubrädor som var det vanligaste på den tiden.gran användes inte till fasad.furu är ju mer rötbeständigt än gran.att gran blivit vanligast beror på att sågverken har svårt att såga furu med sina höghastighetssågar då kådan klibbar igen maskineriet.
          kan du hitta någon gammal byasåg som sågar furubrädor så kan det vara värt några kronor istället för gran.tänk också på att det ska vara sågat,ju grövre desto bättre om du ska ha rödfärg.andra färgtyper är det motsatta förhållande,finsågat o nästan slätt.

Citera
          Klint
          Inlägg 30-03-2011, 19:40
          Länk hit: #14

Medlem

Jovisst smuleborg men det är ju så svårt

--------------------
          Blåklint

Titta gärna in på bygg,

Citera
          Anma
          Inlägg 30-03-2011, 19:41
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

Nej, huset blir inte mörkare för varje gång man målar. Det får tillbaka sin vackra lyster däremot, som mattats av med åren.
          Man ska vara noga med att välja äkta falurödfärg när man köper färgen.
          Numer finns den i flera nyanser, vi har originalet, den ljusare röda.
          Man ska inte måla på tjocka kockor, utan arbeta in färgen i trädet. Färgen är jättelätt att jobba med, för att inte tala om underbarbetet vid nästa målning. Bara att borsta av med piasavakvast och sen måla på nytt. Behöver inte hålla på och skrapa och grejer. Däremot måste man måla om något oftare. Hur ofta beror på läget och utsattheten. Vi har en vägg i mörk skugga på uthuset som inte är ommålat på 15 år, Solsidan målar vi om var 7-8 år.

Falurödfärg finns i flera färger numer, från gult till svart. Men rött är vackrast tycker jag.

Redigerat av Anma: 30-03-2011, 19:42

Citera
          Klint
          Inlägg 30-03-2011, 20:34
          Länk hit: #16

Medlem

Tack för att ni delar med er ni har så mycket kunskap som är guld värd Ska läsa igenom allt igen och säkert flera ggr.Förresten hade en snickare hört att en "hästsvanssnubbe" (hans utryck inte mitt )sagt att man skulle vänta med att måla huset när man brädfodrat gärna uppemot ett år det var tvärtemot snickarns uppfattning Vad säger ni i den frågan?
          Vi blir ibland kallade för hippier ( hippier är ok men vi har aldrig tillhört den gruppen)när vi vill värna om vårt hus så gott vi kan men fler och fler verkar ha samma uppfattning även om vi är i minoritet

--------------------
          Blåklint

Titta gärna in på bygg,

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 30-03-2011, 21:17
          Länk hit: #17

Medlem

Det där med att vänta är säkert för att träet kan torka ihop en aning om det inte är ordentligt torrt när man sätter upp det.

Skicka efter Gysingekatalogen i den finns mycket läsbart och en hel del tips för gamla hus.
          http://www.gysinge.nu/

Redigerat av *Stintan*: 30-03-2011, 21:20

--------------------

Citera
          Huggorm
          Inlägg 30-03-2011, 21:46
          Länk hit: #18

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Annars är det inte ovanligt att måla plankorna innan man spikar upp dem, då kan man stå bekvämt på marken med plankorna i passande arbetshöjd. Hur som helst bör man måla en gång innan man slår dit lockläkten, så man inte får en omålad rand när det rör på sig på grund av värme och fukthalt

Citera
          Anma
          Inlägg 30-03-2011, 22:00
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

Ja, oavsett färgval är det praktiskt att måla första lagret innan man spikar upp dem.
          Min pappa säger också att man ska vänta, men alla färghandlare säger att skyddet (färgen) ska på så snart som möjligt och jag litar mer på färghandlare än min pappa i det fallet. smile.gif

Citera
          Fågelvägen
          Inlägg 30-03-2011, 22:16
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 1 550
          Medlem nr: 4 889

Klint, hoppas du inte låter färghandlarna lura dig att köpa någon "lite dyrare, men bättre" rödfärg! Många av de färgerna är visserligen röda, men tydligt blankare än den äkta slamfärgen. Och en del av dem bleks med tiden och kan bli bli otäckt violettskiftande.
          Den äkta slamfärgen åldras vackert och framför allt, den är verkligen lätt att måla om, jämfört med det underarbete andra färger kräver. "Faluröd" och en fyllig gul färg är de klassiska slamfärgsfärgerna.

För lister, foder, dörrar och fönsterluckor kan jag rekommendera Engwall & Claessons Lasol-färger. Hela vårt hus målades för 7 år sedan med Lasol (3 strykningar) och färgen är fortfarande perfekt, utom på den soltrötta sydsidan som kanske behöver få en ny strykning snart. Ingen algpåväxt någonstans.

Folksam har förresten testat fasadfärger (googla!). Kanske nyttigt att läsa de senaste resultaten?

--------------------
          Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material

Citera

3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-09-2025, 07:49

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon