Hej ! Ska du bygga uterummet EMOT en husvägg eller helt fritt på tomten, typ lusthus/växthus ?
Jag hade, i förra huset, en glasveranda, men nästan bara fönster (en-glas !!). Väggarna var ca 50 cm höga (isolerade med 45 mm glasfiber), sen var det bara fönster tills taket tog vid (också isolerat med 45 mm). Det var den gamla ingången, så det var ihopbyggt med själva huset. Där var en helt vanlig innerdörr (oisolerad, med glasruta) emellan själva huset och verandan. Visst, det drog lite kyligt vissa vintrar, men det kom ju även IN lite värme från huset. Växterna stortrivdes !! Milda vinterdagar öppnade jag och lät det bli ca 15 gr. Se bara till att fixa tunna gardiner / persienner, för det blir jättevarmt på sommaren ! Alternativt, se till att kunna öppna iaf 2 fönster så det kan bli ventilation !
Separat lust/växthus har jag bara haft sen några år och eftersom det har varit j-kligt kallt de sista 2 vintrarna, så har jag inte kunnat övervintra nånting där. Sen har det dessutom varit för varmt på sommaren ! Har ju krävts vattning 3-4 ggr om dagen och det hinner jag inte med, med jobb och annat.
Edit; gillar mitt växthus, men det MÅSTE flyttas !!
Redigerat av omk: 05-04-2011, 19:32
--------------------
Women and cats do as they please, men and dogs should relax and get used to the idea - Robert Heinlein
|