Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Bokashikomposering - någon som har testat?
          evely
          Inlägg 05-04-2011, 13:18
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 141
          Medlem nr: 9 360

Jag har börjat läsa om bokashikompostering och det låter ju bra... Nja det är väl snarare så att det låter för bra och enkelt. När man läser bloggar och sånt om det är det som att läsa i en produktkatalog, allting är bara gyllene och problemen utelämnas.

Därför så skulle jag gärna villja höra från andra som testat! Jag skulle vilja höra om positiva och negativa reflektioner från några som hållit på något/några år utan att för den delen vara försäljare av varan.

Teoretiska dissningar av ideen undanbeder jag mig. Ja det låter för bra för att vara sant!

Edit: ville rätta stavfelet i rubriken, men det verkar inte gå :-(

Redigerat av evely: 08-04-2011, 09:43

Citera
          6 sidor V   1 2 3 > »   
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          Crazy4Flowers
          Inlägg 06-04-2011, 15:03
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 848
          Medlem nr: 23 137

Jag är också nyfiken.
          Köpte kli och hällde i min kompost som är på tok för blöt och luktar inge vidare, tänkte att kli gör säkert sitt också..

--------------------
          Välkommen in på min hemsida www.Crazy4Flowers.se
          Börjar äntligen ljusna, men vad kallt det vart...
          // SusieQ zon 4

Citera
          MissB
          Inlägg 07-04-2011, 14:50
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 128
          Medlem nr: 29 226

Jag har hållt på i några månader, och jag är frälst! Det är verkligen kanon! Det satte fart på min varmkompost ordentligt även fast det var vinter och nu har jag haft jordfabrik i en hink i garderoben och gjort jord på några veckor! Jag är så frälst att jag beställt startkultur från England och tillverkat eget bokashiströ! smile.gif

Förresten, sök på youtube på "bokashi" så får ni massor av värdefull information i en mängd videoklipp! smile.gif

Citera
          evely
          Inlägg 08-04-2011, 09:25
          Länk hit: #4

Medlem

Tack för att du berättar om dina bokashierfarenheter :-)

Går det att kompostera köttrester?

Behöver man skära allt smått?

Doften hur är den? För luktar gör det ju?

Citera
          padde
          Inlägg 08-04-2011, 10:14
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 87
          Medlem nr: 8 896

Hinken ser väldigt liten ut, ryms verkligen allt matavfall från ett hushåll där? Hur lång tid tar det innan det man lagt i först blir jord, och hur får man ut bara jorden? I och med att det ligger "färska" matrester ovanpå.

--------------------
          Om gräset är grönare på andra sidan, vattna din egen gräsmatta.

Citera
          MissB
          Inlägg 08-04-2011, 10:29
          Länk hit: #6

Medlem

Man kan kompostera allt som går att äta. Äggskal krossar jag, men det gjorde jag innan jag började med bokashikompostering också. Läste nånstans att man ska kunna kompostera ben med bokashi, så det har jag på prov slängt med, har inget resultat på det än dock! Så här gör jag:

Jag har min vanliga gröna komposthink under diskbänken, med ett tiotal tidningssidor i botten. Där slänger jag matrester som vanligt. När den är ungefär halvfull eller när jag slängt något som luktar, typ räkskal eller köttrester så hämtar jag en vanlig 10 liters hink med tätt lock. I botten lägger jag en hel tidning och sen fyller jag på med matresterna från komposthinken. Väntar med tidningssidorna från botten av komposthinken och strör först på några matskedar bokashiströ innan jag lägger på tidningssidorna och trycker till lite. Så håller jag på så tills hela hinken är full. Då försluter jag hinken ordentligt och sätter på en etikett som jag märker med datumet för 14 dagar framåt så jag vet när den är klar. (Eftersom den ska stå i rumstemperatur i 14 dagar.) Jag ställer in den i en garderob. När tiden gått har jag under vintern tömt hinkarna i varmkomposten, men jag har även tillverkat jord inomhus genom att blanda hälften av färdigjäst matavfall med hälften gammal blomjord och låtit hinken stå i garderoben i några veckor. Sen är det jord, och det funkar verkligen! Hinkarna luktar absolut ingenting! Nu när det är varmare ute kommer jag gräva ner hinkarna i mina pallkragar direkt.

Detta låter säkert jättekrångligt, men det är det verkligen inte. Man får in rutin snabbt och det är så kul att se hur snabbt det går! Dessutom är jorden som blir mycket mer näringsrik än vanlig kompostjord.

CITAT (padde @ 08-04-2011, 11:14) *
          Hinken ser väldigt liten ut, ryms verkligen allt matavfall från ett hushåll där? Hur lång tid tar det innan det man lagt i först blir jord, och hur får man ut bara jorden? I och med att det ligger "färska" matrester ovanpå.

Jag använder vanliga 10-litershinkar, inte de särskilda bokashihinkarna. Jag köpte det billiga startkitet och sedan har jag köpt till några hinkar på Biltema. Det blir inte jord i hinkarna, utan de ska bara stå i rumstemperatur i två veckor efter den blivit full. Sen häller man innehållet i komposten, gräver ner i trädgården, har en egen jordfabrik inomhus som jag beskrev i inlägget ovan etc. Innehållet ser inte ut som jord efter de två veckorna, utan det är bara "jäst". Efter jag gjorde jordfabriken i en hink så glömde jag tyvärr bort att kolla i hinken på en månad, men då var det jord. Vilket innebär 2 veckor för jäsning + ca 4 veckor till jord = ca 6 veckor. Det går säkert olika fort beroende på vad man har för matrester och temperatur där hinken står.

Citera
          Crazy4Flowers
          Inlägg 08-04-2011, 16:34
          Länk hit: #7

Medlem

Jag är jättesugen på att testa. Tror jag ska beställa lite strö. Tror du att det fungerar att strö i varmkomposten direkt? även fast den inte är "tät"??

--------------------
          // SusieQ zon 4

Citera
          MissB
          Inlägg 09-04-2011, 20:24
          Länk hit: #8

Medlem

Det gör säkert ingen skada, men själva grejen med bokashi är ju att det liksom jäser avfallet, vilket det behöver göra i en lufttät miljö. Så gör det först i två veckor inomhus och blanda sedan ner det i varmkomposten så sätter det fart på den sen. Jag har idag grävt ner min första hink direkt i pallkragarna. smile.gif

Citera
          evely
          Inlägg 10-04-2011, 20:13
          Länk hit: #9

Medlem

Kul att du har kommit igång så bra!

Du skriver att jorden blir mer näringsrik och det blir den kanske då ingen metangas avgår. EM har ju dessutom bevisats ge bättre skördar så det är säkert bra.

Hur gör du med tidningarna då? De som ligger över och under matavfallet! Blir de också jord! eller går de till förbränning?!

Och så det där med storleken på bitarna.. En sak som jag tycker är lite småjobbigt med att kompostera mat är när det ligger grönsaker i kylen och blir tråkiga. Halvruttna saker skär man ju inte i. Varpå de ofta hamnar bland det som går till förbränning i stället. Funkar de i bokashisystemet?!

Och sist men inte minst! Hur hittade du bokashimetoden och varför bestämde du dig för att prova :-)

Edit: stavfel

Redigerat av evely: 10-04-2011, 20:15

Citera
          evely
          Inlägg 10-04-2011, 20:30
          Länk hit: #10

Medlem

Jag kom på en till fråga förresten!

Hur blir strukturen på jorden? jag har lerjord där jag bor och vill helst ha en ganska luftig kompostjord. Lerjorden i sig är ju så tät!

Citera
          MissB
          Inlägg 10-04-2011, 21:00
          Länk hit: #11

Medlem

Jorden blir väldigt fin och lucker om man haft tillräckligt med strömaterial (tidningar) i. I min varmkompost har jag dessutom särskilda kompostmaskar som gör stor nytta i jorden. Köpte dom på: www.kompostmaskar.se

Jag lägger med tidningarna i komposten eller som nu senast grävde jag ner dem med matavfallet i pallkragen. Jag brukar också riva ner äggkartonger i hinkarna och allt hushållspapper slänger jag också där. Jag brukar dela på dålig mat som jag slänger, men inte så noga. Är det nåt jätteäckligt som jag hittar längst in i kylen så slänger jag den hel. Det blir jord ändå, det tar bara lite längre tid.

Jag minns inte riktigt hur jag hittade bokashi, förmodligen var det när jag googlade om kompostering. Blev väldigt intresserad av kompostering när vi flyttade till vårt hus och det stod en gammal bortglömd kompost i ett hörn av trädgården. Och jag har en förmåga att bli rätt besatt av saker när jag väl börjar! wink.gif

Ett tips för mer info är att läsa på www.bokashi.se. Det finns även en blogg med mycket bra information samt en facebooksida som jag följer. Många bra tips får man! Tex med tidningarna så skrev de att man kan lägga dem under buskar och täcka med löv så blir det gödning för buskarna! smile.gif

Lycka till med ditt komposterande, undrar du något får du gärna fråga på! smile.gif

Citera
          Bassam
          Inlägg 10-04-2011, 22:12
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej
          Det är inte mening att lägga kartonger och tidningar i komposten , för att de ta flera år för att ändra sig och de har ofta farliga material som samla sig i växter och går till till människor (bly ) .

H: Bassam

Citera
          MissB
          Inlägg 10-04-2011, 22:19
          Länk hit: #13

Medlem

Äggkartonger och tidningar är inte farliga och fullt komposterbara.

Citera
          evely
          Inlägg 11-04-2011, 09:35
          Länk hit: #14

Medlem

Så då är det likadant med strömaterial i bokashikompostering som i vanlig kompostering.

Dagstidningar innehåller bara ogiftiga färger, men de där fina blanka vecko och månadstidningarna ska inte komposteras!

Tack så mycket MissB för att du delar med dig :-)

Förresten är jag likadan som du. Jag har redan läst hela bloggen på bokashi.se men det är ju tyvärr lite som att läsa i en försäljares folder :-(

Citera
          MissB
          Inlägg 11-04-2011, 11:44
          Länk hit: #15

Medlem

Ja, precis, bara dagstidningar. Jag skulle inte komma på tanken att lägga de glossiga tidningarna i komposten, men det kan ju vara bra att förtydliga.

Visst är det en försäljares blogg, men jag har varit en del i kontakt med kvinnan som har företaget bokashi.se, och hon är helt enkelt en entusiastisk själ precis som du och jag, så jag känner förtroende för henne. Hon kommer från Nya Zeeland om jag minns rätt, och där är bokashi stort. Vi ligger tyvärr lite efter i Sverige, och många trädgårdsmänniskor är tyvärr väldigt skeptiska, vilket jag tycker är synd. Jag gillar att prova på saker innan jag bildar mig en egen uppfattning, och jag fastnade för detta!

Citera
          Bassam
          Inlägg 11-04-2011, 17:50
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej

Alla tidningar har farliga material eller hur kan man skriva textar.

H:Bassam

Citera
          evely
          Inlägg 21-04-2011, 10:10
          Länk hit: #17

Medlem

Nu har jag beställt samma variant som du :-)

@Bassam! Allt som är mörkt är inte giftigt. Du får gärna komma med en referens som styrker din sak, fram tills dess så ser jag dagstidningar som ogiftiga :-)

Citera
          fvd
          Inlägg 21-05-2011, 11:31
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 1 371
          Medlem nr: 25 623

Mycket intressant har aldrig hört talas om bokashi. Jag har kall och varmkomposterat i trettio år har konstaterat att det är överlägset allt konstgjort. I år bygger jag ut med två hemgjorda varmkomposter med lock då blir det ännu bekvämare. Jag återvinner allt och behöver aldrig köra till tippen. När jag har klippt mina äppelträd klipper jag grenarna i småbitar och lägger även dessa i komposten. Min enda fråga är vad innehåller bokashi ( Jag skall studera hemsidan noga senare).

--------------------
          Zon 1

Citera
          Crazy4Flowers
          Inlägg 21-05-2011, 15:24
          Länk hit: #19

Medlem

Vad jag förstår så är det oftast baserat på kli med en massa nyttiga bakterier.
          Läste att det gick att göra egen med hjälp av risvatten vet inte om det blir samma.

--------------------
          // SusieQ zon 4

Citera
          fvd
          Inlägg 21-05-2011, 21:33
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 1 371
          Medlem nr: 25 623

Tusen tack för upplysningarna jag studerar vidare.

--------------------
          Zon 1

Citera

6 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-08-2025, 04:20

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon