Man kan kompostera allt som går att äta. Äggskal krossar jag, men det gjorde jag innan jag började med bokashikompostering också. Läste nånstans att man ska kunna kompostera ben med bokashi, så det har jag på prov slängt med, har inget resultat på det än dock! Så här gör jag:
Jag har min vanliga gröna komposthink under diskbänken, med ett tiotal tidningssidor i botten. Där slänger jag matrester som vanligt. När den är ungefär halvfull eller när jag slängt något som luktar, typ räkskal eller köttrester så hämtar jag en vanlig 10 liters hink med tätt lock. I botten lägger jag en hel tidning och sen fyller jag på med matresterna från komposthinken. Väntar med tidningssidorna från botten av komposthinken och strör först på några matskedar bokashiströ innan jag lägger på tidningssidorna och trycker till lite. Så håller jag på så tills hela hinken är full. Då försluter jag hinken ordentligt och sätter på en etikett som jag märker med datumet för 14 dagar framåt så jag vet när den är klar. (Eftersom den ska stå i rumstemperatur i 14 dagar.) Jag ställer in den i en garderob. När tiden gått har jag under vintern tömt hinkarna i varmkomposten, men jag har även tillverkat jord inomhus genom att blanda hälften av färdigjäst matavfall med hälften gammal blomjord och låtit hinken stå i garderoben i några veckor. Sen är det jord, och det funkar verkligen! Hinkarna luktar absolut ingenting! Nu när det är varmare ute kommer jag gräva ner hinkarna i mina pallkragar direkt.
Detta låter säkert jättekrångligt, men det är det verkligen inte. Man får in rutin snabbt och det är så kul att se hur snabbt det går! Dessutom är jorden som blir mycket mer näringsrik än vanlig kompostjord.
CITAT (padde @ 08-04-2011, 11:14)

Hinken ser väldigt liten ut, ryms verkligen allt matavfall från ett hushåll där? Hur lång tid tar det innan det man lagt i först blir jord, och hur får man ut bara jorden? I och med att det ligger "färska" matrester ovanpå.
Jag använder vanliga 10-litershinkar, inte de särskilda bokashihinkarna. Jag köpte det billiga startkitet och sedan har jag köpt till några hinkar på Biltema. Det blir inte jord i hinkarna, utan de ska bara stå i rumstemperatur i två veckor efter den blivit full. Sen häller man innehållet i komposten, gräver ner i trädgården, har en egen jordfabrik inomhus som jag beskrev i inlägget ovan etc. Innehållet ser inte ut som jord efter de två veckorna, utan det är bara "jäst". Efter jag gjorde jordfabriken i en hink så glömde jag tyvärr bort att kolla i hinken på en månad, men då var det jord. Vilket innebär 2 veckor för jäsning + ca 4 veckor till jord = ca 6 veckor. Det går säkert olika fort beroende på vad man har för matrester och temperatur där hinken står.