CITAT (Beatis @ 10-04-2011, 20:16)

Hej igen!
Har nu kommit på att jag ska så sockerärtor istället för bönor. Vad ska jag tänka på med dem? Ska jag förodla?
sockerärtor kan du så redan nu. jag sådde mina i veckan. odlar i malmö.
kupning av pantofflor innebär att man skjuter mer jord till dem så om man odlar i spann lägger man mer jord till dem. förgroddning gör du bäst genom att lägga dem i ett rum med normalt ljusinsläpp, jag har norrfönster på det rum jag groddar i. pantofflan kan ligga på en blöt tidning i en låda, äggkartonger fungerar fint det oxå.
squash och pumpa kan du så direkt på friland här nere. jag sår i första veckan i maj genom att gräva en grop som jag fyller med gödsel eller kompostmaterial. ovanpå gropen lägger jag ca 3cm jord och ovan fröna ställer jag genomskinligt plastkärl. nedbrytning av gödsel/kompost alstrar värme och plastkärlet fungerar som växthus. du kan förodla men jag tycker det blir mer bökigt.
bönor sår du i maj när jorden är varm. inga krusseduller.
dina olika grödor har olika näringsbehov. potatis och bönor/ärtor behöver inte så mycket kväve (N) som tomat, squash och purjolök. de sistnämnda fungerar bra i påskogödsel 5säckar a 100 medan de andra fungerar sysav kompostjord utmärkt till eller billigaste plantjorden. baljväxterna behöver en bakteriekultur som gör att de fixerar kväve men det är bara att ta en näve jord från landet där det tidigare odlats baljväxter och lägga i spannen/kärlet där du ska odla dem.