Tack för svaren Louise och Cilla. Nu återstår bara att fälla träden utan att skada huset och häcken (eller mig själv)
Jag bör förresten korrigera mig vad gäller trädens höjd. Det är mer än tre meter till taknocken, alltså är träden snarare ca fem meter höga.
Cilla - Jag tror att problemet är att förra ägarna beskurit hej vilt. Stammarna har sågats av drygt två meter upp och där har träden inte haft en chans att skydda sig. Alla låga grenar har klippts av, dock utan att trädet har kunnat vallat över såren. De grenar som lämnats kvar högt upp har skjutit iväg flera meter rakt upp i luften. Det ser för min del ut som om de är för tunna för att fysiskt kunna bära upp mer än enstaka frukter. I höstas såg trädet mer ut som ett paraplyäppelträd när äpplena tyngde ner grenarna högst upp. Du har möjligtvis inte en bild på hur en pelarapel skall se ut? Det hade varit intressant att veta (innan jag fortsätter hacka på förra ägarna).
Trädet har röta och något svampigt och jag tippar även på fruktträdskräfta (fast det vet jag inte riktigt, trots att jag tittat på din hemsida).
/ Fredi