CITAT (Jan af Lisö @ 05-05-2011, 10:03)

Zon IV är ju verkligen på härdighetsgränsen för magnoliorna. De härdigaste är kobus, stellata (=stjärnmagnolia), loebnerii (=kobus x stellata) och sieboldii. Alla dessa förutom kobus blommar som unga och blir inte stora, i synnerhet inte i zon IV. Känner dock inte till att någon av dessa skulle vara gul.
Stellata (finns vita och rosa) är ju oftast så lågväxta att de skulle man kunna "packa in" för vintern.
Loebneri Leonard Messel anses vara härdig och lättodlad, besökte för något år sedan en plantskola efter en frostnatt och Leonard Messel stod med vackra blommor och friska blad bland svarta magnoliorna runt den.
Själv har jag gula Sunsation och Yellow River i zon II i södra Stockholm och de klarade förra vintern (-23 C som kallast) väl.
Det finns en gul magnolia som heter "Gold Star" som är en korsning mellan accuminata och stellata och som kanske är härdig, och den finns i årets Zetas katalog med härdighet III(IV), men det vete f-n om det kan stämma. Tycker Zetas har väldigt optimistiska zonangivelser. Galaxy anges också som zon III(IV) i deras katalog men min fick stora skador förra vintern.
Nja, Jan. Att zon IV verkligen är på härdighetsgränser för magnolior är nog inte riktigt sant. Jag har inte haft några egentliga problem alls med Merrill, Siboldii, Leonard Messel, Elisabeth eller Goldstar. Ingen har haft skydd. Merrill vill jag nämna blommar rikligare år efter år och var riktigt tjusig i april i är. Den är nu över 3,5 meter. I fjol gav den frö. Så jag tror man får lägga på en zon eller två för att närma sig smärtgränsen.
Praktmagnolia har inte gått bra alls och obovata har också stora problem och här är det ganska tydligt att det är för kort vegetationssäsong.
Redigerat av jegi: 06-05-2011, 21:56