|
Vad är era erfarenheter av äldreboende? |
|
|
Meriona
|
05-05-2011, 20:46
|
Gäster

|
Pappa ska flytta till äldreboende på måndag. Inte för senila, utan bara för gamla och mer eller mindre sjuka. När vi var där på studiebesök så tyckte jag att det såg riktigt trevligt ut, det enda jag störde mig på var att lägenhets/rumsdörrarna såg så institutionsaktiga ut. Men det är ju faktiskt en fånig sak att hänga upp sig på, huvudsaken är att maten är bra, sjukvården funkar och att det finns gelikar som man kan ha nån sorts utbyte av.
Har era första intryck besvarats när era anhöriga flyttat till dylikt boende, eller känner ni och framför allt de själva sig besvikna?
|
|
|
|
|
 |
Svar
(1 - 19)
|
05-05-2011, 23:13
|

Medlem
Antal inlägg: 4 131
Medlem nr: 51

|
Min erfarenhet är att dom har det bra på äldreboendet, och att bilden man får via media om vårdskandaler inte är vanligt som tur är, utan att dom har det bra där, det brukar väl vara så att dom får ha med sig någon möbel och kan ha något som dom kommer ihåg "hemmifrån".
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
|
|
|
|
|
06-05-2011, 00:17
|
Medlem
Antal inlägg: 15 810
Medlem nr: 2 558

|
Min mamma var sina sista år på ett sjukhem , tyvärr var hon dement .
Första intrycket blev när hon fick bo där en kortare tid efter sjukhusvistelse. Intrycket var att det var ett jättebra hem och det stod sig hela tiden.
Känner fler som har haft sina anhöriga där och de säger alla utan undantag att det är ett bra ställe.
Man lagade all mat på plats , bakade allt fika bröd , hade egen fotvårdare , egen träningsal ( de fick upp min mamma ur rullstolen som hon setat i i flera år ) läkare som kom dit med jämna mellanrum osv osv.
Framför allt hade de underbar personal !!!! De var så gulliga och pysslade om alla patienter på allra allra bäst sätt. Ett otroligt jobb gjorde de.
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|
|
|
|
Meriona
|
06-05-2011, 19:27
|
Gäster

|
Tack andersen och mamamaggan för att ni svarat och så skönt det känns att det verkar funka!  Man oroar sig ju alltid för att ens nära ska fara illa, för äldre människor klagar ju sällan, de är så tacksamma för allt (inget) så man får ju aldrig veta sanningen riktigt. Vi hoppas att detta blir bra, både jag och brorsan kan bli ganska besvärliga annars.
|
|
|
|
|
06-05-2011, 19:43
|

Medlem
Antal inlägg: 4 738
Medlem nr: 45

|
Jag har en gammal svärmor på äldreboende.
Men jag kan inte säga att allt är bra och ändå skall detta vara en av det bättre i stan.
När vi än kommer dit så sitter personalen och fikar. Jag har under dom 10 år svärmor är där, aldrig sett någon arbeta.
Därefter är också städning. Min svägerska klagade på städningen för någon månad sedan. Va händer då? Jo då gick dom ansvariga direkt till min svärmor och frågade om hon tycker att det är skitig eftersom dottern klagar.
Det är att tysta ner dom gamla.....
Jag tycker att det är viktig att man visar sig där ofta
Elisabeth
|
|
|
|
Meriona
|
06-05-2011, 19:46
|
Gäster

|
Det låter för bedrövligt Elisabeth, blä!  Hoppas inte på sånt. Vi kommer vara där ofta av olika orsaker, så vi kan hålla koll hoppas jag.
|
|
|
|
|
06-05-2011, 19:52
|

Medlem
Antal inlägg: 712
Medlem nr: 34 377

|
Och jag ska sommarjobba på ett äldreboende, tralla la la la...
--------------------
Även ett rosa monster kan ha gröna fingrar!
|
|
|
|
|
06-05-2011, 19:58
|

Medlem

|
CITAT (Fjortispower @ 06-05-2011, 20:52)  Och jag ska sommarjobba på ett äldreboende, tralla la la la...  Dom gamla blir alltid glada när det kommer unga människor.
|
|
|
|
|
06-05-2011, 19:59
|

Medlem
Antal inlägg: 712
Medlem nr: 34 377

|
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 06-05-2011, 20:58)  Dom gamla blir alltid glada när det kommer unga människor. Vad kul. Och jag kommer vara så snäll och hjälpsam mot de gamla
--------------------
Även ett rosa monster kan ha gröna fingrar!
|
|
|
|
|
06-05-2011, 20:10
|

Medlem

|
CITAT (Meriona @ 06-05-2011, 20:46)  Det låter för bedrövligt Elisabeth, blä!  Hoppas inte på sånt. Vi kommer vara där ofta av olika orsaker, så vi kan hålla koll hoppas jag. Meriona jag vet ju också att det inte är lätt och vet också att min svärmor är envis. Men vi tycker t.ex. att om det är något så måsta man kunna prata med dom ansvariga utan att dom direkt går till dom gamla. Det gör det hela mycket svårt. Än så länge kann ju min svärmor gå själva, tack och lov. Elisabeth
|
|
|
|
Meriona
|
06-05-2011, 20:16
|
Gäster

|
Självklart ska man kunna ha synpunkter utan att det drabbar de anhöriga, det är rent jäkla brottsligt att det inte är så.
|
|
|
|
|
06-05-2011, 20:44
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
Vore det inte lämpligare att man tog upp saker man är missnöjd med tillsammans med den anhörige och personal? Då slipper man ju såna situationer. Jag vet att man på vissa ställen har "planeringssamtal" och att de boende har en speciell kontakman. Mitt intryck är positivt sedan min min egen mammas tid på äldreboende och personalen var beundransvärd.
Redigerat av *Stintan*: 06-05-2011, 20:45
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
06-05-2011, 21:11
|

Medlem

|
Min svärmor är nästan 96 år gammal och ett sådant samtal skulle belastar henne mycket.
Även hon har en kontaktperson, men den kontakten är liten och så byts dom ofta.
Svärmor vill ju inte att vi säger något för som hon säger, det är bara hon som får sota för det.
Men inte skall hon betala för t.ex. städning som sedan dom anhöriga gör. Min svägerska gör 1x/veckan duschen och toiletten.
Elisabeth
|
|
|
|
|
06-05-2011, 21:23
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
Det är ju brukarnas synpunkter som personalen ska utgå ifrån, inte vad deras anhöriga tycker..
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
06-05-2011, 22:29
|

Medlem
Antal inlägg: 10 802
Medlem nr: 16 563

|
Har just inte så mycket egen erfarenhet ;)men genom vänner så vet jag att de slipper sitta ensamma hela dagarna eller dag efter dag eller i veckor ,även om de inte är så sociala så har de i alla fall en slags gemenskap,de kan sitta ihop utan att prata eller umgås men de är i alla fall inte ensamma hela dagar veckor och månader,sen har de möjligheten att gå in på sina rum eller i sina lägenheter om de vill vara ifred.Tror det är bättre för många gammla att bo i ett äldreboende med andra i sin ålder än att sitta i en lägenhet ensamma vecka för vecka månader eller till och med år!de behöver i alla fall inte ligga och dö ensamma och övergivna utan att någon märker det .
|
|
|
|
|
06-05-2011, 23:19
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 06-05-2011, 22:11)  Min svärmor är nästan 96 år gammal och ett sådant samtal skulle belastar henne mycket.
Även hon har en kontaktperson, men den kontakten är liten och så byts dom ofta.
Svärmor vill ju inte att vi säger något för som hon säger, det är bara hon som får sota för det.
Men inte skall hon betala för t.ex. städning som sedan dom anhöriga gör. Min svägerska gör 1x/veckan duschen och toiletten.
Elisabeth Om jag bodde på äldreboende skulle jag bli både arg och ledsen om mina anhöriga gick bakom min rygg.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
06-05-2011, 23:34
|

Medlem
Antal inlägg: 10 802
Medlem nr: 16 563

|
Man ska absolut visa respeckt för äldre och inte anta att de inte vet ett dyfft eller är dumma i huvudet för de har koll !mer än vi vet ,även om de är 90 !glöm inte det .
|
|
|
|
|
07-05-2011, 00:23
|

Medlem
Antal inlägg: 411
Medlem nr: 3 745

|
Helt suveränt tyckte jag det äldreboende min pappa bodde på var. Han bodde ganska många år ensam i sin lägenhet och man såg undan för undan hur han "förföll" trots hemtjänst så klarade han inte riktigt att hålla sej fräsch och välvårdad. Han blev också mer och mer stillasittande och ensam. Så fick han till slut flytta till ett äldreboende, och vilken skillnad det blev efter ett tag. Han levde upp av att få andra att umgås med, han gillade personalen och trivdes med att skoja med tjejerna som jobbade där. Han fick igen lite hull på kroppen och var inte längre skrämmande mager, var gång vi kom var han välklädd, rakad och prydlig. Det var enligt mej bara positivt , och hade han levt idag hade han skrivit under på det !
|
|
|
|
|
07-05-2011, 00:41
|

Medlem
Antal inlägg: 20 052
Medlem nr: 30 311

|
Min mamma som är 93 år bröt lårbenshalsen för en tid sedan, hon är svårt dement och våsrdades först på Gåvle lasarett. Sedan blev hon förflyttad till Akademiska sjukhuset i Uppsala men befinner sig nu på Tallmons långvård i Skutskär strax söder om Gävle. Har inte varit och hälsat på ännu men enligt mina bröder så har hon det bra även om hon inte riktigt fattat var hon är.
|
|
|
|
|
07-05-2011, 05:31
|

Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 07-05-2011, 00:19)  Om jag bodde på äldreboende skulle jag bli både arg och ledsen om mina anhöriga gick bakom min rygg. Stintan du tycker oavsett hur gammal en människa är, oavsett hur den mår, så skall den vara med i sådana samtal? Vill du en gammal människa så illa? Vi inte Hun ser inte längre om det är smutsig eller inte. Ett samtal med alla skulle sedan gå runt och runt i hennes huvud. Och blandas med drömmmar och något hon inbillar sig att ha blivit sagt. Vi vet hur det skulle bli och det vill vi definitivt inte. Vi vill att hon skall ha det så bra som möjligt. Elisabeth
Redigerat av Elisabeth-Västkustkolonisten: 07-05-2011, 06:22
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|