Stackars männsika, jag har medlidande. Jag har bekämpat nässlor i mängder på vår tomt. Vissa delar var helt igenvuxna med nässlor.
I mitt hallonland ca 30x30m var där massvis. Detta har jag rensat manuellt eftersom jag ju vill ha hallonen kvar. Jag har dragit upp och lirkat fram flera kubikmeter med rötter. Första och andra året var värst, sen tona det ner och nu måste man bara underhålla det eftersom det då och då dyker upp någon här och där.
Ett rensjärn, ett sånt där som ser ut som se ut som en hand/spagetti spade rekommenderas varmt. Av bra kvalité.
Sen på ett annat ställe så hade jag inget viktigt alls som växte, var mest nässlor och där ska erkännas att jag tog den enkla vägen med roundup i olika omgångar. Grodor och paddor har jag fortfarande i trädgården, och vare sig i mer eller mindre skala. Efter nässlorna verkade döda rensade jag sedan ur rötter manuellt, det går då lättare än "när de lever", sen får man spana efter sånt man missat och som faktiskt överlevt.
Man kan också märktäcka, dvs. täcka marken helt med mörk duk/presenning som solen inte kommer igenom och låta det vara i 2 år, då dör rötterna.
Om det är stor tomt och massvis med nässlor så kanske en kombination av ovan är att föredra. Rensa manuellt där det finns sånt som ska vara kvar, täcka på vissa ställen där det kanske inte gör något om det ser fult ut i ett par år och ta roundup på ställen man lite snabbare vill kunna få igång. Kan säga att jag från år 3 vi bodde här i vart fall kunde nöjt konstatera att både hallonland och flertalet övriga ställen såg mycket bättre ut än när vi flyttade hit.
Maskrosor ids jag inte ens bekämpa och så länge de är gula stör de mig inte, men när de blir vita bollar och sen fröat av sig och ser ut som eländiga skelett så tycker jag de är döfula. Gräslkipparen tar vissa men de är sega, men skulle jag bekämpa maskrosor i min gräsmatta skulle den se ut som ett såll.
Däremot tar jag upp sådana som smitit in i rabatter, de får allt nöja sig med resten av tomten.
Sen hos oss så finns där gott om nässlor i omgivningarna så fjärilar klarar sig ändå, och eventuella soppfantaster kan även få sitt. Själv ryser jag vid tanken på spenatsoppa, urk, så här gör nässlorna ingen nytta.
Helén
--------------------
Helén Zon 2, utanför Stockholm
|