Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> alkohol, Hur sluta...?
          malcolm
          Inlägg 25-05-2011, 00:01
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

HUR gör man för att bli nykter, jag är ingen person som härjar omkring men dricker definitivt för mycket. Har kontakt med beroendecentret här i kommunen men de engagerar sig föga, besöker AA emellanåt men de kan inte heller hjälpa mig och vad jag förstår så har inte landstinget något att erbjuda.

Citera
          2 sidor V   1 2 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          Eva-Helene
          Inlägg 25-05-2011, 01:00
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 6 295
          Medlem nr: 11 365

Du har ju kommit en bit på väg iom att du erkänt för dig själv att du har alkoholproblem. Bra gjort!
          Undvik så gott du kan att köpa hem alkohol. Tänk efter varje morgon och bestäm dig för att idag ska du vara nykter - men det vet du ju, eftersom du går på AA-möten. Testa att gå till Länkarna. Eller/och LP-stiftelsens ställe. Man måste hitta rätt mötesform / människor / pedagogik, det som "klickar".

Jag fick rätt stöd av min far, när han väl fick reda på hur det stod till med mig (genom hans bror, som jobbade på samma ställe som mig). Om du skulle testa att be dina barn säga ifrån när dom ser att du är på g? Det kan ju funka...

Lycka till! Och du: var ärlig! Både mot dina närmaste och dig själv!

Edit: tangentbordet fick fnatt...

Redigerat av Eva-Helene: 25-05-2011, 01:00

--------------------
          Ju mer du vet, ju mindre förstår du (Zhuang Zi)

cancer.gif

Citera
          Trampendal
          Inlägg 25-05-2011, 01:33
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 921
          Medlem nr: 10 112

Det finns även behandling på distans.

http://www.alkoholterapeut.se/dist.html

Kanske kan vara nåt?

Citera
          fvd
          Inlägg 25-05-2011, 05:32
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 1 371
          Medlem nr: 25 623

Du är en väldigt modig man och jag känner till beroende väl eftersom jag är anhörig, Det finns bara en väg nu och det är framåt du har bara inte hittat dina vänner ännu. Ett konkret förslag har jag som kan vara en början för dig att hitta rätt. Åk till Halmstad i slutet på juli då är det konvent på Gullbrannagården AA och Alanon är arrangörer. Jag har varit där många gånger och det känns alltid som att bli påfylld i skälen och känna lugnet och menigen med livet. Det är många människor som åker dit på semester (det finns stugor vid havet att hyra) med sina familjer eller helt själva varje år. Du kan ströva omkring där och lyssna på andra eller delta själv vilket du vill. Programmet finns på AA:s hemsida i god tid. Lycka till !

--------------------
          Zon 1

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 25-05-2011, 06:49
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Halvägs mot bot och bättring i och med att du erkänt dina problem för dig själv. Det enda rådet jag kan ge dig är att fortsätta att leta efter en sammanslutning där du känner dig hemma och där du kan få hjälp. Det har ju redan kommit en del förslag. Lycka till med din tunga uppgift!

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 25-05-2011, 07:15
          Länk hit: #6

Gäster

CITAT (malcolm @ 25-05-2011, 01:01) *
          HUR gör man för att bli nykter, jag är ingen person som härjar omkring men dricker definitivt för mycket. Har kontakt med beroendecentret här i kommunen men de engagerar sig föga, besöker AA emellanåt men de kan inte heller hjälpa mig och vad jag förstår så har inte landstinget något att erbjuda.

Malcolm, det är du som måste engagera dig, ingen kan göra något för dig, annan än du själv. De människor eller organisationer som arbetar med missbruk är redskap i ditt eget arbete att bli nykter. Du äger problemet och endast du kan förändra det.
          Trots allt är AA bland det bästa Sverige kan erbjuda och du känner ju väl till deras program.

Lycka till!

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 25-05-2011, 07:24
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Ett alternativ är ju behandlingshem men det beror kanske lite på hur dina alkoholproblem ser ut. Miljöombyte kan göra det lite lättare men till syvende och sist är det bara man själv som kan ta tag i sin situation och göra något åt den. Jobbigt...ja mycket och man behöver stöttning så jag hoppas att du kan få det någonstans men du måste vara ärlig, både mot dig själv och andra, och framför allt måste du ha viljan att bli av med ditt beroende. Önskar dig lycka till!

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          herkules
          Inlägg 25-05-2011, 07:28
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

hoppas att det reder sig malcolm, du är ju medveten om ditt problem så då är hälften, förhoppningsvis, redan vunnet.

jag ringde vuxenenheten/missbruk så sent som i går och anmälde/hoppas på ett lvm på en närstående som håller på att supa ihjäl sig och dessutom terroriserar sin familj/släkt. jag hoppas bara att han förstår att jag gjort detta av omtanke, men jag förmodar att det kommer bli ett jävla liv framöver .. sad.gif

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Gåsis
          Inlägg 25-05-2011, 07:35
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 2 524
          Medlem nr: 5 050

CITAT (Gunilla T @ 25-05-2011, 08:15) *
          Malcolm, det är du som måste engagera dig, ingen kan göra något för dig, annan än du själv. De människor eller organisationer som arbetar med missbruk är redskap i ditt eget arbete att bli nykter. Du äger problemet och endast du kan förändra det.
          Trots allt är AA bland det bästa Sverige kan erbjuda och du känner ju väl till deras program.

Lycka till!

Det här var ovanligt klokt skrivet. Lycka till Malcolm, gå nu ut och besegra världen!

Citera
          Myosotis
          Inlägg 25-05-2011, 07:36
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Har inga tips att ge, vill bara säga att du är väldigt modig som vågar erkänna och prata om dina problem! smiley_small_hug.gif Lycka till! tummenupp.gif

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          gnon49
          Inlägg 25-05-2011, 11:58
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Ja Malcol, det råden jag ev. kan ge är att ta tag i problemet innan det växer till större propositioner. Och att det är du, endast du som kan tackla det, kanske med viss hjälp. Du är ju en klyftig kille så fundera över hur alkoholen påverkar det dagliga livet. Ekonomin, det sociala, hur du själv mår. Trots allt så är vägen lång tills dom riktigt stora problemen kommer. Det finns ju ingen universallösning. Hjälp finns alltid att få, och den är inte att förakta, men i slutändan är det dom egna besluten som avgör.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 25-05-2011, 12:07
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem nr: 110

Modigt att våga berätta Malcolm smiley_small_hug.gif Ett erkännande är ett steg på vägen.
          Som så många andra har jag också erfarenhet av anhörigs missbruk. Det är tufft både för den drabbade och de runt omkring.
          Trist att beroendecenter inte engagerar sig, men dom hinner kanske bara med de "värsta" fallen. crying.gif
          Har du fått antabus nån gång? Då kan man ju inte dricka ens en lättöl, men för många är det nog lättast att avstå helt och hållet.
          Som så många redan skrivit handlar det om din egen vilja och energi att ta dig ur detta. Inte lätt när du redan är nedstämd. sad.gif Du behöver absolut stöd någonstans ifrån. AA passar inte alla, en stark familjemedlem kanske kan vara stödet, men det är tungt att vara den personen och i vissa familjer kanske det bara leder till mer problem. Tjata på beroendecenter och försök få en fast kuratorskontakt eller annan stödperson!
          Jag tänker på vad du skrivit om tidigare med sjukdom och att du gått hemma länge nu. Är det sedan dess du börjat dricka för mycket? Jag antar att det är lätt att ta några öl, eller annat, för ofta för att allting känns dystert.
          Håller tummarna att du hittar din hjälp tummenupp.gif

Citera
          Bee
          Inlägg 25-05-2011, 18:21
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem nr: 7 002

Jag håller med Gunnilla T. Det är bara DU som vet hur mycket du dricker och hur stort du upplever att problemet är.
          Jag har inte uppfattat tidigare att du är en daglig-beroende (eller vad man skall kalla det).
          Ärligt talat - hur gott är det att vakna en morgon efter att man druckit för mycket? Inte särskilt gott. Och särskilt inte när man jämför hur man mår morgonen efter man inte druckit alkohol.
          Jag har haft anledning att fundera på detta. Billiga inköp i Tyskland har ökat intaget. Inte bra. Numera köper vi inga BiB:ar tex.
          Hälsan och plånboken tjänar på mindre intag. Men det vet du redan.
          Så Bestäm dig! Jag tror du är stark och envis nog att klara det själv.
          Om inte så har du fått bra tips från andra här.
          Lycka till Malcolm! Och starkt av dig att fråga här!

--------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3

Citera
          Meriona
          Inlägg 25-05-2011, 18:56
          Länk hit: #14

Gäster

jag har inte velat skriva i tråden eftersom du inte återkopplat själv, malcolm, jag fick för mig att du ville låta den självdö. Men nu lever den ändå och då kan jag lika gärna skriva det jag tänkte: Jag önskar dig lycka till av hela mitt hjärta, men tyvärr har jag inte några bra tips, dessutom har du redan fått jättebra tips redan.
          smiley_small_hug.gif

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 25-05-2011, 19:11
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

Håller med föregående - lycka till och en stor kram

Citera
          sqrulan
          Inlägg 25-05-2011, 20:19
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 3 211
          Medlem nr: 9 264

smiley_small_hug.gif

--------------------

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 25-05-2011, 22:17
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

Bra Malcolm biggrin.gif Detta är första steget mot en drogfri tillvaro. Jag känner till en tjej som trivs bättre med NA än med AA. Hon har blivit nykter alkoholist. Hon fick genomgå någon avgiftning tror jag, den tog 3 månader. Hon har fått ett helt nytt liv med nya vänner. Men det som startade hela processen var att en kompis körde in henne till någon klinik, vet inte vilken. Omgivningen tog första steget i hennes fall.

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          silos
          Inlägg 26-05-2011, 13:10
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 9 297
          Medlem nr: 6 292

Man slutar att dricka och så enkelt och så svårt är det!

Citera
          Tom R
          Inlägg 26-05-2011, 13:39
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 14
          Medlem nr: 41 286

Prøv å finne en act terapeut i ditt område og be om hjelp av han. Ellers er det som en sa man slutter bare å drikke rett og slett smile.gif

Tom

Link til act forum i Sverige

http://psykologstudent.se/blogs/act-forum/default.aspx

Redigerat av Tom R: 26-05-2011, 13:45

Citera
          malcolm
          Inlägg 29-05-2011, 21:21
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

Jag har medvetet legat lågt i den här tråden för att se vad folk säger och de flesta har kommit med bra råd och åsikter medan andra tyckt att det bara är att lägga av, tyvärr är det inte så lätt och ett beroende är ett beroende och alkoholism är till och med klassat som en sjukdom av WHO. Självklart är det missbrukarens eget ansvar att ta itu med problemet och man kan inte förändra någon annan än sig själv men på vägen kan det vara bra med lite stöd och hjälp, för min del handlar det en hel del om ensamhet och tristes. När jag darbbades av min senaste stroke (propp i hjärnan) blev jag så totalt orkeslös och apatisk så det liknade ingenting. Kunde sitta på en stol utan att förmå mig att kliva upp och när jag väl kom upp darrade benen och jag kände svår yrsel och det är yttarst svårt att gå nedför trappor, speciellt om jag måste bära något. Känner mig helt värdelös och ingenting fungerar riktigt som det skall och då är det lättare att fly ifrån problemen med en kasee öl eller ett par whisky. http://www.falurodfarg.com/wp-content/uplo...r_071218.pdfill inte påstå att jag aldrig drack innan mina strokés men det har definitivt blivit värre efter dem. När jag drabbades av min första 2005 hade jag varit totalt nykter i 10 månader men tog inget återfall för daet. fick stroke numer två i februari 2008 och efter det brast det, köpte en kasse öl och på en kräftskiva i radhusområdet tiggde jag en cigarett från en granne och iom. det var även sju års rökuppehåll förstört

Ser nu att det kommit in en massa konstig text i mitt inlägg men postar det ändå så får vi se vad det blir av det i slutänden. Orkar hur som helst inte ändra och rader.

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 16:33

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon