Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296
Fick en fundering när jag åt en semla igår. För mig finns det bara ett sätt: Först värma lite mjölk samt i densamma lösa upp Vanillinsocker. Sen ner med semlan i en djup skål och mjölk runtomkring. Därefter ätes semlan med sked, möjligen kan locket förtäras först. Den söta vaniljsmakande mjölken tillsammans med grädden är en smakupplevelse. Detta ätsätt har min mamma lärt mig.
Sedan har jag upptäckt att dom flesta andra inte delar mitt sätt att äta en semla. När vi hade semleätning på jobbet för några år sen var en del närmast förfärade, så kan man väl inte göra! Därför denna lilla undersökning i väntan på att trädgårdarna skall tina. I Ture Sventons anda.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Medlem
Röstade själv också så mjölkfolket ökade lite. Men än så länge leder "torrisarna". Renate, det enda som är tråkigt är när någon annan skall bestämma vad som skall ätas eller drickas.
--------------------
Medlem
Antal inlägg: 1 934
Medlem nr: 17
När jag äter semla, så äter jag den som den är. Och helst med marsipan istället för mandelmassa. och katten bredvid som hjälper till att äta grädden. Och när jag hade rediga mustascher så åt jag inga semlor alls, av förklarig anledning.
Med mjölk blir det ju som en baltbulle Jag har inte druckit mjölk, sen tidiga tonåren.
Medlem
Antal inlägg: 849
Medlem nr: 1 090
Äter inte semlor så ofta, men NÄR jag gör det är det den torra, hembakade varianten som gäller. Äter först det välpudrade locket (mycket florsocker), sedan i med själva bullen med sockerfri grädde. Mandelmassan hoppar jag över helt!
Min mor äter däremot semlan med varm mjölk som du, Gossen Ruda.
Medlem
Antal inlägg: 14 536
Medlem nr: 14
Vad vore livet utan semlor! Jag äter den 1:a för året den 5/1 av någon outgrundlig anledning, och alltid torr - som en bulle till kaffet. Vet inte hur många jag har hunnit sätta i mej i år... äter så länge det finns tillgång, har sån tur att det finns en bagare i familjen (yngste sonen) han ser till att jag har mitt semmelbehov tillfredsställt! Jag ääälskar semlor!
Medlem
Antal inlägg: 14 536
Medlem nr: 14
Kollade mitt BMI nyligen (hittade en länk i en annan tråd här på Småprat...) Inser att jag fortfarande är lätt underviktig... proppar i mej semlor helt utan dåligt samvete...!
Medlem
Antal inlägg: 752
Medlem nr: 300
Jag äter inte semla, jag äter FASTLAGSBULLE!
Två åt gången. En under tiden man gör i ordning kaffet och som man bulemiskt trycker i sig. Sen den andra som man högtidligt och ceremoniellt njuter av tillsammans med kaffet.
Fastlagsbulle med varm mjölk förstörde glädjen som barn. Och inte förrän jag sitter på hemmet och har tappat alla mina tänder kommer jag att slafsa i mig fastlagsbullar på det sättet igen.
Enda gången jag kan bli språkpolis är när skånska bagerier inte kan texta sina egna skyltar utan tar något centralt utskick som de sätter upp. Det heter inte semla i Skåne, det heter fastlagsbulle!
Semla låter som en hudsjukdom: "Nej nu kan jag inte visa mig ute, jag har fått både semla och ackne."
Medlem
Torrätarna leder stort än så länge men jag ser att jag inte är lika ensam här som på jobbet. Där kände jag mig som en marsian. Kul med alla kommentarer. Skickar med en länk till Svenska Akademiens ordbok. Semla kommer av ett gammalt orientaliskt namn på fint vetemjöl! De ni! SAOB om semla
--------------------
Medlem
Antal inlägg: 1 429
Medlem nr: 2 441
CITAT (Eva Swahn @ 22-02-2004, 02:18)
Jag äter inte semla, jag äter FASTLAGSBULLE!
Två åt gången. En under tiden man gör i ordning kaffet och som man bulemiskt trycker i sig. Sen den andra som man högtidligt och ceremoniellt njuter av tillsammans med kaffet.
Fastlagsbulle med varm mjölk förstörde glädjen som barn. Och inte förrän jag sitter på hemmet och har tappat alla mina tänder kommer jag att slafsa i mig fastlagsbullar på det sättet igen.
Enda gången jag kan bli språkpolis är när skånska bagerier inte kan texta sina egna skyltar utan tar något centralt utskick som de sätter upp. Det heter inte semla i Skåne, det heter fastlagsbulle!
Semla låter som en hudsjukdom: "Nej nu kan jag inte visa mig ute, jag har fått både semla och ackne."
Detta inlägg är nästan exakt det jag tänkte skriva!! Jag är t.o.m. så rabiat att jag inte handlar fastlagsbulle på ställen där de kallar det för semla... ... men i år blir det inga alls... bmi ni vet
Medlem
Antal inlägg: 5 656
Medlem nr: 834
CITAT (Gossen Ruda @ 22-02-2004, 16:48)
Torrätarna leder stort än så länge men jag ser att jag inte är lika ensam här som på jobbet. Där kände jag mig som en marsian. Kul med alla kommentarer. Skickar med en länk till Svenska Akademiens ordbok. Semla kommer av ett gammalt orientaliskt namn på fint vetemjöl! De ni! [URL=http://g3.spraakdata.gu.se/osa/show.phtml?filenr=1/235/60113.html]SAOB om semla[/UR
I Tyskland kallar man mjuka frallar eller vetebullar för "Semmeln" Istället för semmlor äter man "Heisswecken"( Hetvägg )i februari. Renate