Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Odlingskärl och eko-perspektiv, Frågor kring odlingskärl
          Kolmårdstrollet
          Inlägg 31-05-2011, 08:36
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 85
          Medlem nr: 21 955

Hejhej,

Tänkte höra hur ni som är inne på ekologisk odling tänker gällande odlingskärl. Själv är jag jättenoga med att både fröer och jord ska vara kravmärkta/ekologiska och använder inga bekämpningsmedel etc. Funderar dock på hur jag ska tänka kring odlingskärl... Har tänkt köpa murarbaljor att odla i till växthuset, men det framgår ingenstans vilken sorts plast det är. Kanske inte behöver vara orolig för mjukgörare (ftalater) direkt eftersom det är hård plast, men kan man tänka sig att det finns andra kemikalier som kan "fällas ut" vid vattning etc?

Ni som tycker jag är miljömupp i överkant behöver inte skriva det... det vet jag redan att jag är tummenupp.gif

Citera
          3 sidor V   1 2 3 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          Christa
          Inlägg 31-05-2011, 10:06
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

CITAT (Kolmårdstrollet @ 31-05-2011, 09:36) *
          Hejhej,

Tänkte höra hur ni som är inne på ekologisk odling tänker gällande odlingskärl. Själv är jag jättenoga med att både fröer och jord ska vara kravmärkta/ekologiska och använder inga bekämpningsmedel etc. Funderar dock på hur jag ska tänka kring odlingskärl... Har tänkt köpa murarbaljor att odla i till växthuset, men det framgår ingenstans vilken sorts plast det är. Kanske inte behöver vara orolig för mjukgörare (ftalater) direkt eftersom det är hård plast, men kan man tänka sig att det finns andra kemikalier som kan "fällas ut" vid vattning etc?

Ni som tycker jag är miljömupp i överkant behöver inte skriva det... det vet jag redan att jag är tummenupp.gif

Det där är inte alldeles lätt att få reda på. Jag ringde Willab och frågade om de hade kollat att deras odlingshinkar inte gav ifrån sig några olämpliga ämnen men de hade ingen aning.

Ibland ingår återvunnen plast och då kan det finnas kadmium i plasten. Även bly har använts som stabilisator i plast. När det gäller bly tror jag dock att det var mest i pvc-plast men säker är jag inte.

Hur mycket av eventuella ämnen som sedan hamnar i jorden, växten och det man skall äta vet jag inte heller. Sura vätskor löser ut metaller och torv är ju surt så det är nog inte omöjligt.

Kanske kemikalieinspektionen eller SLU kan veta?

Livsmedelsverket har ju ansvar för det som vi äter från komersiella odlingar så dom borde ju ha koll på deras produktion men jag vet inte det heller.

Odlingskärl i metall är dock direkt olämpliga till sådant man skall äta och man skall heller inte hälla den använda jorden i komposten.

Min kompostbehållar är f öv tillverkad i återvunnen plast så hur man än vänder sig...

Att det borde vara mer kontroll på sådant som kan kontaminera jord och livsmedel är dock helt klart. Mer kunskap borde spridas också. Jag såg en gubbe som hade planterat tomater i gamla färgburkar...

Citera
          Kolmårdstrollet
          Inlägg 07-06-2011, 21:04
          Länk hit: #3

Medlem

Hej Christa och andra som läser denna tråd!

Tack för svar, funderingar och efterforskningar!

Fick veta att murarbaljan är gjord av PP (polypropylene) och PE (polyethylene) enligt biltema. Skrev till både Kemikalieinspektionen och Livsmedelsverket och fick svar från Kemi idag:

"Tyvärr är det inte helt lätt att svar på eftersom dessa plaster väldigt ofta innehåller tillsatser, som t ex olika mjukmedel. Det bästa vore att använda sig av baljor som är speciellt avsedda att använda för livsmedel, då är du helt säker."

Men som du skrev så hade ju inte Willab så mycket koll i allafall flirting.gif , så frågan är ju om det görs någon uppföljning/kontroll på odlingskärl.

Nåväl, inte helt lätt det här... min kompost är oxå av återvunnen plast så, som sagt, vem vet vad komposten för med sig ner i landet...

Kanske man får chansa lite här i livet??? giggle.gif

Fast denna diffusa spridning av ämnen vi vet för lite om är lite otäck tycker jag...

Citera
          Garden bliss
          Inlägg 07-06-2011, 21:54
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 436
          Medlem nr: 23 219

Jag är som du! Funderar mycket på det här. Komposten i plast, murarhinkarna vi odlar potatis i i år, gödseln vi hämtar hos grannen ... Finns en oexploaterad marknad för "ekologiska" odlingskärl!

Citera
          katah
          Inlägg 07-06-2011, 22:29
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 1 834
          Medlem nr: 4 107

Huh ännu en sak att fundera över!
          Så sant att allt kring plast känns så ostabilt.

Jag har också en plastkompost och odlar i hinkar från willab och biltema...

Citera
          Kolmårdstrollet
          Inlägg 08-06-2011, 07:41
          Länk hit: #6

Medlem

Men vad ska man odla i istället? Mitt växthus ligger uppe på en höjd och marken är dålig under (en stenkista i princip så dräneringen är det inget fel på...). Alltså både praktiskt och nödvändigt att odla i kärl av något slag. Kanske hitta på något engångskärl som inte är resursförbrukande? Komposterbara krukor finns ju, men vad är bindemedlet i dom? Fibrerna kanske går att få hyfsat "rena".

Hinkar avsedda för livsmedel finns väl, tänker typ förpackningar. Frågan är väl om man analyserat dom? Vet att man ju inte får använda återvunna pappersfibrer i livsmedelsförpackningar i alla fall.

Ja, här kanske det finns en liten nisch... får se om någon av oss har en liten entreprenör liggandes bakom örat flirting.gif

Citera
          Rihane
          Inlägg 08-06-2011, 08:44
          Länk hit: #7

Gäster

Inget fullständigt svar men kanske en liten hjälp.
          Såg på dr.Oz, tror jag det var, när jag gjorde en sökning om "trianglarna med siffror under plastkärl" hittade jag följande blogg som pratar om en film som heter "Underkastelsen" tror man kan googla vidare mha det.

Citera
          malcolm
          Inlägg 08-06-2011, 09:37
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

Det går ju alltid att bygga egna "odlingskärl" i trä.

Citera
          Christa
          Inlägg 09-06-2011, 11:54
          Länk hit: #9

Medlem

CITAT (Kolmårdstrollet @ 07-06-2011, 22:04) *
          Hej Christa och andra som läser denna tråd!

Tack för svar, funderingar och efterforskningar!

Fick veta att murarbaljan är gjord av PP (polypropylene) och PE (polyethylene) enligt biltema. Skrev till både Kemikalieinspektionen och Livsmedelsverket och fick svar från Kemi idag:

"Tyvärr är det inte helt lätt att svar på eftersom dessa plaster väldigt ofta innehåller tillsatser, som t ex olika mjukmedel. Det bästa vore att använda sig av baljor som är speciellt avsedda att använda för livsmedel, då är du helt säker."

Men som du skrev så hade ju inte Willab så mycket koll i allafall flirting.gif , så frågan är ju om det görs någon uppföljning/kontroll på odlingskärl.

Nåväl, inte helt lätt det här... min kompost är oxå av återvunnen plast så, som sagt, vem vet vad komposten för med sig ner i landet...

Kanske man får chansa lite här i livet??? giggle.gif

Fast denna diffusa spridning av ämnen vi vet för lite om är lite otäck tycker jag...

Intressant med svaret från kemikalieinspektionen. Jag har tidigare fått från annat håll att PP och PE inte innehåller mjukgörare. Har hört att det är mest pvc som innehåller mjukgörare.

Vattenslangar är oftast pvc så jag brukar spola ur slangen i en blommrabatt innan jag använder vattnet till görnsakerna. Vet dock inte hur mycket som hamnar i vattnet. Även vattenslangen man har i djupborrade brunnar är ofta gjord av pvc så hur man än vänder sig...

Tycker dock att spridning av kemiska ämnen borde ägnas mer intresse från berörda myndigheter.

Citera
          fvd
          Inlägg 09-06-2011, 12:42
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 1 371
          Medlem nr: 25 623

Jag läste hela tråden trots att jag inte är speciellt rädd för vad min varmkompost innehåller. Jag tänkte att jag kunde lära mig något. Det som slog mig var att ni talar om allt som inte är bra. Varför inte byta fokus och tänka på lösningar i stället. I sista inlägget kom det jag sökte. Utan att ha tänkt så mycket på saken har jag använt mig av sådant som ja redan har av bara farten. En murad kompostgrop fanns i min trädgård när jag flyttade in och den kan jag verkligen rekommendera den tömmer jag varje år och kör ut jorden i rabatterna. Jag använder bara lerkrukor eftersom jag inte gillar plast det känns onaturligt för mig. Nu räcker inte varm komposten för mig så jag tänker bygga en. Idén är att jag gör den av trä fodrad med frigolit och tre lock med gångjärn som går att öppna. Ovanpå lägger jag en hemsydd dyna matchande omgivningen (jag vill inte ha några stickiga färger som stör harmonin) där jag ligger i solen och tar igen mig ibland. Då är frågan - är frigolit farligt på något sätt och hur är det med cuprinol?? I så fall vad finns det för alternativ ?

--------------------
          Zon 1

Citera
          Österfärneboodla...
          Inlägg 09-06-2011, 13:09
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 77
          Medlem nr: 3 692

Jag har också tänkt som du och kommit fram till att det enda som funkar är att odla i jord direkt på marken. Varför plastburkar när det inte behövs. Du skrev att du hade växthuset på en klippa eller något. Kan du inte lägga tidningar eller annat i botten på odlingslådor som du bygger och sedan jord? Då slipper du plasten.
          Så har jag gjort och det funkar jättebra. Det är ju det naturliga sättet att odla och det är oftast det bästa när man tänkt ett par varv.

Citera
          Kolmårdstrollet
          Inlägg 13-06-2011, 11:24
          Länk hit: #12

Medlem

Visst är det bäst att odla direkt i jorden alt i en oimpregnerad trälåda (cuprinol är kanske inte jättebra... men vet inte om den är "stabil" när den torkat). Grejen är att växthuset som sagt ligger på en höjd så det går inte att köra skottkärra etc. Tänkte att det var mer praktiskt att odla i kärl så jag kan bära en och en samt ta ut ett kärl om ngn växt får skadedjur mm. Lat eller smart? rolleyes.gif

Har också hört att det bara är i mjuk plast typ pvc som mjukgörare används, men det finns säkert varianter. Frigolit är polystyren, men vet inte om det innehåller ngt bus.

Såklart bättre att fokusera på möjligheter och lösningar, men samtidigt är det viktigt att diskutera kemikaliesamhället... filmen som det tipsas om " underkastelsen" visar ju just allt diffust som vi utsätts för redan från babyåldern. Sen behövs kanske en livscykelanalys för att fastställa om det är farligare att odla tomaterna i plastkärl från biltema eller att vinden ibland blåser från sydväst där ett antal fabriker ligger några mil bort... whistling.gif

Tack iallafall för att jag inte behöver känna mig ensam om mina funderingar! bravo.gif

Citera
          Eva i Västerås
          Inlägg 13-06-2011, 11:39
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 1 341
          Medlem nr: 2 208

En bra varmkompost kan man bygga av lecablock, den tunnare varianten. Bränd lera. Inga mjukgörare. Stabilt.
          Frigolit får man himla lätt med sig när man skottar ur komposten. Det är inte "greptåligt" och plastkulorna är ett elände att få bort i trädgården. Trälock, ev med liggunderlag ovanpå är bra.

Jag tycker om att odla i vita 15-20-liters matplasthinkar. Inbillar mig att dom är bättre kontrollerade. fast jag målar dom utanpå med mörk färg, för annars blir de snabbt täckta av gröna alger på insidan. Fult, och förmodligen inte bra för växten (tomat, paprika, gyllenbär).

--------------------
          Hälsningar
          Eva

Citera
          fvd
          Inlägg 13-06-2011, 20:48
          Länk hit: #14

Medlem

Tack så mycket för alla idéer. Lecablock passar mig bra det håller ju i evighet.

--------------------
          Zon 1

Citera
          Christa
          Inlägg 14-06-2011, 20:30
          Länk hit: #15

Medlem

CITAT (Eva i Västerås @ 13-06-2011, 12:39) *
          En bra varmkompost kan man bygga av lecablock, den tunnare varianten. Bränd lera. Inga mjukgörare. Stabilt.
          Frigolit får man himla lätt med sig när man skottar ur komposten. Det är inte "greptåligt" och plastkulorna är ett elände att få bort i trädgården. Trälock, ev med liggunderlag ovanpå är bra.

Jag tycker om att odla i vita 15-20-liters matplasthinkar. Inbillar mig att dom är bättre kontrollerade. fast jag målar dom utanpå med mörk färg, för annars blir de snabbt täckta av gröna alger på insidan. Fult, och förmodligen inte bra för växten (tomat, paprika, gyllenbär).

Menar du sådana hinkar som man kan få från storkök?

Citera
          Eva i Västerås
          Inlägg 14-06-2011, 21:00
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 1 341
          Medlem nr: 2 208

Ja.
          Större livsbutiker kan också ha. I alla fall om dom har kallskänk / catering.

--------------------
          Hälsningar
          Eva

Citera
          Kolmårdstrollet
          Inlägg 14-06-2011, 21:53
          Länk hit: #17

Medlem

Hej igen,

Nu har jag fått svar från livsmedelsverket oxå, skrivet av en toxikolog.

"Plaster som PE och PP är enkla plaster som inte innehåller mjukgörare (ämnen som gör plasten flexibel men som gärna migrerar (överförs, vandrar). Troligtvis är plasten i murarbaljorna jämförbar med livsmedelsplast förutom själva pigmentet (färgen). Under förutsättning att murbruk inte finns kvar borde plasten inte utgöra något problem, varken för grönsakerna eller för den som äter dessa."

Så man kanske måste bli plastexpert själv eftersom olika säger olika ;-)

Lecablock låter bra, det enda är att produktionen av leca-kulor iallafall verkar vara väldigt miljö-o-vänlig om man ska tro en miljöinspektör jag känner... alltså fabrikernas tillverkning. Kanske dock själva lecamaterialet är bra när det väl är tillverkat. Förlåt om jag är en glädjedödare nu rolleyes.gif

Mathinkar borde väl vara testade på något sätt, men man kan aldrig så noga vet med nåt verkar det som...

Citera
          Christa
          Inlägg 16-06-2011, 20:15
          Länk hit: #18

Medlem

CITAT (Kolmårdstrollet @ 14-06-2011, 22:53) *
          Hej igen,

Nu har jag fått svar från livsmedelsverket oxå, skrivet av en toxikolog.

"Plaster som PE och PP är enkla plaster som inte innehåller mjukgörare (ämnen som gör plasten flexibel men som gärna migrerar (överförs, vandrar). Troligtvis är plasten i murarbaljorna jämförbar med livsmedelsplast förutom själva pigmentet (färgen). Under förutsättning att murbruk inte finns kvar borde plasten inte utgöra något problem, varken för grönsakerna eller för den som äter dessa."

Så man kanske måste bli plastexpert själv eftersom olika säger olika ;-)

Lecablock låter bra, det enda är att produktionen av leca-kulor iallafall verkar vara väldigt miljö-o-vänlig om man ska tro en miljöinspektör jag känner... alltså fabrikernas tillverkning. Kanske dock själva lecamaterialet är bra när det väl är tillverkat. Förlåt om jag är en glädjedödare nu rolleyes.gif

Mathinkar borde väl vara testade på något sätt, men man kan aldrig så noga vet med nåt verkar det som...

Ja och för att komplicera det ytterligare så kan en del plastgrejer vara tillverkade av återvunnen plast vilket i sin tur innebär att pigment med oönskade ämnen kan vara inblandat.

En sak jag undrar över med tanke på svaret från toxikologen är att jag har för mig att kadmium användes som stabilisator i plastkärl för hushållsbruk och dom är ju ofta av polyeten.

Kunde ju vara intressant att fråga kemikalieinspektionen och se om du får samma svar.

Hittade också denna länk från plast och kemiförtagen. Dom kanske man också kan fråga. Deras text under bakgrund är dock märklig. Där står att faran med kadmium är att det är cancerframkallande. Den största faran med kadmium är att metallen ansamlas i njurarna och orsakar skador på funktionen. Kadmium kan också bidra till benskörhet.

http://www.plastkemiforetagen.se/plastinfo...ud20110524.aspx

Citera
          Kolmårdstrollet
          Inlägg 16-06-2011, 20:24
          Länk hit: #19

Medlem

Hej,

har fått svar av Kemikalieinspektionen (Kemi) oxå,

så de svarade ju lite olika...

Du kollade ju med willab och dom hade ju inte en aning.

Helt rätt att Kadmium har mer negativ påverkan än "bara" cancerframkallande. Det anrikas ju dessutom i jorden.

Ska kolla plastkemiföretagens länk! Tack!

Redigerat av Kolmårdstrollet: 16-06-2011, 20:35

Citera
          fvd
          Inlägg 16-06-2011, 23:12
          Länk hit: #20

Medlem

Plast är som sagt inget för mig. Jag kom att tänka på gummi det görs ju korgar av återvunna gummidäck är det också farligt ? Förra påsken överraskade jag mina snälla grannar med en sådan med plantor och lökar som räckte hela säsongen.Sedan dess hämtar de äpplen varje år hos mig i den och jag får lite läckerheter från deras växthus.

--------------------
          Zon 1

Citera

3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-08-2025, 13:17

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon