Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Bästa Roundup-hatare.
          Gossen Ruda
          Inlägg 08-06-2011, 11:48
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Kan vi komma överrens om ni inte startar en debatt om Roundup och Monsanto i varenda tråd där medlet kommer upp? Det är så tjatigt och knappast meningsfullt, trådarna trasas sönder av erat förjämrade tjat. Om det är någon som tror att jag skulle sluta att rekommendera medlet pga era inhopp så måste jag göra er besvikna. Jag har nämligen skådat ljuset, använt medlet och insett dess fördelar men även de få nackdelarna. Till skillnad från kritikerna som inte vet vad man diskuterar. Starta gärna en egen tråd, Roundup - piss, pest och senapsgas, eller liknande så kan ni få breda ut er hur mycket ni vill.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          9 sidor V   1 2 3 > »   
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          andersen
          Inlägg 08-06-2011, 14:49
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 4 131
          Medlem nr: 51

CITAT (Gossen Ruda @ 08-06-2011, 12:48) *
          Kan vi komma överrens om ni inte startar en debatt om Roundup och Monsanto i varenda tråd där medlet kommer upp? Det är så tjatigt och knappast meningsfullt, trådarna trasas sönder av erat förjämrade tjat. Om det är någon som tror att jag skulle sluta att rekommendera medlet pga era inhopp så måste jag göra er besvikna. Jag har nämligen skådat ljuset, använt medlet och insett dess fördelar men även de få nackdelarna. Till skillnad från kritikerna som inte vet vad man diskuterar. Starta gärna en egen tråd, Roundup - piss, pest och senapsgas, eller liknande så kan ni få breda ut er hur mycket ni vill.

Nej det vill jag inte komma överrens om, men är är det inte bättre att komma överens om att inte spamma trådarna med roundup reklam.

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 08-06-2011, 15:18
          Länk hit: #3

Medlem

CITAT (andersen @ 08-06-2011, 15:49) *
          Nej det vill jag inte komma överrens om, men är är det inte bättre att komma överens om att inte spamma trådarna med roundup reklam.

Jag hade inte heller förväntat mig något annat från dig men jag hoppas på att de andra har lite mer förstånd. Ut och cykla med dig.

--------------------

Citera
          andersen
          Inlägg 08-06-2011, 15:27
          Länk hit: #4

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 08-06-2011, 16:18) *
          Jag hade inte heller förväntat mig något annat från dig men jag hoppas på att de andra har lite mer förstånd. Ut och cykla med dig.

Ja är på gång skall sätta på mej cykelbyxan med blöja, men jag tycker att dom flesta här har förstånd, och vill inte tro att roundup är speciellt vanligt bland dom som är medlemmar på odla.

--------------------

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 08-06-2011, 15:37
          Länk hit: #5

Medlem

CITAT (andersen @ 08-06-2011, 16:27) *
          Ja är på gång skall sätta på mej cykelbyxan med blöja, men jag tycker att dom flesta här har förstånd, och vill inte tro att roundup är speciellt vanligt bland dom som är medlemmar på odla.

Fler än du tror men inte många vågar skriva det pga antiRoundupmaffian.

--------------------

Citera
          padde
          Inlägg 08-06-2011, 17:23
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 87
          Medlem nr: 8 896

CITAT

Jag röstar på detta.

--------------------
          Om gräset är grönare på andra sidan, vattna din egen gräsmatta.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 08-06-2011, 18:07
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Gossen Ruda @ 08-06-2011, 12:48) *

Skojar du eller? Så du menar att det ska vara fritt fram för dig att marknadsföra det giftiga Roundup i var och varannan ogrästråd utan att någon får protestera? Nej du det som är tjatigt är är din Roundupreklam!

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 08-06-2011, 19:03
          Länk hit: #8

Medlem

Jag hade förhoppningen att det skulle finnas lite förstånd här men jag hade mina tvivel vilket också besannades. Jag kommer därför att intensifiera mina rekommendationer om detta förträffliga preparat så att alla inser fördelarna och kan bortse från alla flummiga motståndare.

--------------------

Citera
          Snöflinga
          Inlägg 08-06-2011, 21:30
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 3 999
          Medlem nr: 4 203

Jag är en av många användare av Roundup. Tycker medlet är förträffligt mot svårutrotat ogräs. Stryker det på bladen, som tar upp medlet och för det vidare till roten och växten dör. Skadar inte omkringliggande växter eller djurliv. So what dunno.gif

Citera
          malcolm
          Inlägg 08-06-2011, 21:47
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

Jag har aldrig använt Round Up men har planer på att göra det snart efersom jeg vill ha död på det vildvin som omger mitt hus, visst det är säkert giftigt men vad skall jag göra. Inga barn elerr djur skall äta något som växer utmed min husfasad och medlet är godkänt så varför bråka...?

Jag har aldrig använt Round Up men har planer på att göra det snart efersom jeg vill ha död på det vildvin som omger mitt hus, visst det är säkert giftigt men vad skall jag göra. Inga barn elerr djur skall äta något som växer utmed min husfasad och medlet är godkänt så varför bråka...?

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 09-06-2011, 07:27
          Länk hit: #11

Medlem

CITAT (Snöflinga @ 08-06-2011, 22:30) *
          Jag är en av många användare av Roundup. Tycker medlet är förträffligt mot svårutrotat ogräs. Stryker det på bladen, som tar upp medlet och för det vidare till roten och växten dör. Skadar inte omkringliggande växter eller djurliv. So what dunno.gif

Jag begriper inte heller denna närmast fanatiska inställningen och tvånget att hela tiden hävda medlets farlighet. Det har använts i 40 år utan några problem. Att man sen kan hitta spår i grundvattnet på vissa ställen är peanuts i jämförelse vad man hittar mer där.

CITAT (malcolm @ 08-06-2011, 22:47) *

Det är inte giftigt, du kan smaka på det om du vill men det smakar pyton.

--------------------

Citera
          andersen
          Inlägg 09-06-2011, 12:25
          Länk hit: #12

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 09-06-2011, 08:27) *
          Jag begriper inte heller denna närmast fanatiska inställningen och tvånget att hela tiden hävda medlets farlighet. Det har använts i 40 år utan några problem. Att man sen kan hitta spår i grundvattnet på vissa ställen är peanuts i jämförelse vad man hittar mer där.
          Det är inte giftigt, du kan smaka på det om du vill men det smakar pyton.

Gå ut på lagret och läs vad som står på giftflaskorna....Gift information från montsanto

Aj då, jag länkade till fel gift info, rätt skall vara den här länken....monsatos gift i trädgård

Redigerat av andersen: 09-06-2011, 12:47

--------------------

Citera
          Azur
          Inlägg 09-06-2011, 13:29
          Länk hit: #13

Gäster

CITAT (andersen @ 09-06-2011, 13:25) *
          Gå ut på lagret och läs vad som står på giftflaskorna....Gift information från montsanto

Glyfosat är mycket milt giftigt för däggdjur, jämförbart med pyretriner, och mycket mildare än t.ex. diesel.

Det finns all anledning att vara irriterad över att jordbruket använder så mycket bekämpningsmedel, däribland glyfosat, att det förorenar grundvattnet, men glyfosat är i sig inte särskilt farligt för människa. Vätmedlet som glyfosat blandas med, isopropylamin, är värre än glyfosaten själv.

Därmed inte sagt att jag tycker man ska bada sina barn i det eller använda det som brännvinskrydda. Man ska alltid vara försiktig och följa anvisningarna med bekämpningsmedel.

Sen är det nog riktigt att Monsanto är ett nästan komiskt cyniskt och girigt företag, rena karikatyren av giriga multinationella företag, och jag har full förståelse för att man inte vill ge dem pengar, men det är en separat diskussion, och det finns i alla händelser andra tillverkare av glyfosat än Monsanto.

EDIT: stavfel & trasig länk

Redigerat av Azur: 09-06-2011, 13:35

Citera
          gnon49
          Inlägg 09-06-2011, 13:49
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Som med allt bekämpningsmedel så är det inte dom kortvariga utan dom långvariga effekterna på miljön som oroar mig. Eftersom jag är lite lat så använder jag round-up ett par gånger varje sommar på mina grusgångar även om jag inte känner mig helt bekväm med att göra det. Många bekämpningsmedel har med tiden visat sitt rätta ansikte och dragits in. I det långa loppet är små rester av bekämpningsmedel lika farligt eftersom vio har tendens till att acceptera låga nivåer utan att tänka vad det betyder i förlängningen.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 09-06-2011, 14:21
          Länk hit: #15

Medlem

CITAT (gnon49 @ 09-06-2011, 14:49) *
          Som med allt bekämpningsmedel så är det inte dom kortvariga utan dom långvariga effekterna på miljön som oroar mig. Eftersom jag är lite lat så använder jag round-up ett par gånger varje sommar på mina grusgångar även om jag inte känner mig helt bekväm med att göra det. Många bekämpningsmedel har med tiden visat sitt rätta ansikte och dragits in. I det långa loppet är små rester av bekämpningsmedel lika farligt eftersom vio har tendens till att acceptera låga nivåer utan att tänka vad det betyder i förlängningen.

Långtidseffekterna tror jag knappast man behöver oroa sig för eftersom halveringstiden normalt ligger på 2-3 dagar. Det är annat med exempelvis DDT som ligger på runt 20 år.

Om företaget Monsanto finns det en hel del att säga men deras vinst av varje flaska Roundup torde vara försumbar.

CITAT (andersen @ 09-06-2011, 13:25) *

Aj då, jag länkade till fel gift info, rätt skall vara den här länken....monsatos gift i trädgård

Av dina länkar framgår det klart att medlet inte är farligt så varför ojar du dig?

--------------------

Citera
          andersen
          Inlägg 09-06-2011, 16:53
          Länk hit: #16

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 09-06-2011, 15:21) *
          Långtidseffekterna tror jag knappast man behöver oroa sig för eftersom halveringstiden normalt ligger på 2-3 dagar. Det är annat med exempelvis DDT som ligger på runt 20 år.

Om företaget Monsanto finns det en hel del att säga men deras vinst av varje flaska Roundup torde vara försumbar.
          Av dina länkar framgår det klart att medlet inte är farligt så varför ojar du dig?

Jag ojar mej för att du tycker att medlemmar kan smaka på giftet, och det tycker nog inte ens gifttillverkaren att man bör göra enl "mina länkar"

--------------------

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 09-06-2011, 17:17
          Länk hit: #17

Medlem

CITAT (andersen @ 09-06-2011, 17:53) *
          Jag ojar mej för att du tycker att medlemmar kan smaka på giftet, och det tycker nog inte ens gifttillverkaren att man bör göra enl "mina länkar"

Bekämpningsmedlet menar du väl? Vad som står i anvisningarna får man läsa med saltet i närheten. Mycket av försiktighetsåtgärderna är standardtexter, läs om ofarligheten istället. Det är betydligt farligare att cykla fram i vansinnesfart bland bilarna än att smaka på Roundup.

--------------------

Citera
          Tulipanaros
          Inlägg 09-06-2011, 19:46
          Länk hit: #18

Gäster

Här finns en vetenskaplig artikel från 2010 enligt vilken man inte kan utesluta att glyfosat innebär risker för ryggradsdjur ("The direct effect of glyphosate on early mechanisms of morphogenesis in vertebrate embryos opens concerns about the clinical findings from human offspring in populations exposed to GBH in agricultural fields"):
          http://pubs.acs.org/doi/abs/10.1021/tx1001749

Citera
          Tulipanaros
          Inlägg 09-06-2011, 20:08
          Länk hit: #19

Gäster

Och jag hoppas för övrigt att ingen följer Rudas råd att dricka glyfosat.

"Effekter på människa: Illamående, kräkningar, magont och diarréer i varierande grad har rapporterats från förgiftningsfall. I svårare fall har även njursvikt och cirkulationsrubbningar iakttagits. Vid spill har hudirritationer liknande de vid solbränna observerats."

Detta enligt Kemikalieinspektionen (http://apps.kemi.se/bkmregoff/bkmblad/Glyfosat.pdf)

Redigerat av Tulipanaros: 09-06-2011, 20:10

Citera
          varghem
          Inlägg 09-06-2011, 20:19
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 806
          Medlem nr: 23 954

Som sagt... vad gör man när allt annat är värdelöst??? använder själv roundup och fosfox på grusinfarten för inget annat fungerar. däremot får icke önskade växter på andra ställen tas om hand på annat vis, normalt lättare att hålla rent i rabatter än i fastkört grus.

Citera

9 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 10-08-2025, 18:52

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon