Här lämnar man sin fråga över natten, i hopp om något enstaka eller ett par svar, så får man detta överflöd av information. Suveränt!
Nu känner jag att jag har en hel del att gå på (samt läsa vidare), så jag jobbar vidare med generell jordförbättring mha kogödsel & torv på de rätta ställena.
Jag läste i en annan tråd att gräsklipp kunde vara bra att mylla? ner i jorden, är det något som gäller generellt likt kogödsel?
Till min magnolia som nu enbart står i den tunga (leriga?) Hagby-jorden så tänker jag mylla ner ordentligt med barkmull och kogödsel, behöver jag komplettera med något annat (rhodedendronjord?) eller räcker det (har ingen kompost)?
Vattningen är jag mycket generös med vad gäller alla träd och växter, jag tror t o m att det finns hopp för mina två tidigare "dödförklarade" körsbärsträd, som nu är under återhämtning.
De nyplanterade plommonträden växer bra, i synnerhet den svagväxande Czar E, däremot det senast planterade trädet (päron, Esperens herre) har trögt att skjuta nya blad. Den sistnämnda fick jordförbättring igår så jag hoppas att den ska komma igång lite bättre.
Har ni något tips på jordförbättring för doft/luktkaprifol och honungsros så skulle jag bli mycket glad, de står nu även de planterade i den tunga Hagby-jorden.
Tack på förhand och för all hjälp hittills!