Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 16 329
Var och fikade hos några släktingar härom veckan och fick syn på den här söta "busken". De kallade den "mormors buske", eftersom den ursprungligen fanns i deras mormors trädgård på en bondgård, men de visste inte namnet på den.
Den påminner lite om plymspirea på avstånd, men på nära håll finns ju inga likheter. Har försökt leta på nätet, men hittar inget. Någon av er vet säkert.
--------------------
Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.
Ja en slideart i släktet aconogonon, inte samma som parkslidet alltså. Det finns i alla fall vippslide, gråslide, alpslide och finnslide (som är en hybrid). Jag gissar att växten på bilden är finnslide. Men är inte alls säker. Själv har jag vippslide och alpslide och även några småplantor av gråslide. Ingen av dessa har spridit sig utan bara bildat kraftigare tuvor med åren. Ja, gråslidet är så nytt i trädgården så där vet jag inte än.
Jättetack för svaret, Eva! Nu kan jag sno åt mig en del av plantan och veta vad den heter.
Om den luktar honung vet jag inte. Sniffade inte på den, för det var rätt mycket getingar i närheten. Men liksom Eva säger, så verkar den inte sprida sig nämvärt.
--------------------
Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.