|
Hur får man ordning i ett hem? |
|
|
|
27-06-2011, 12:56
|

Medlem
Antal inlägg: 1 060
Medlem nr: 352

|
Vi bor i mitt föräldrahem med våra egna pinaler blandade med mina föräldrars och numera även min svärmors. Hur får vi ordning undrar jag? Har försökt i 3 års tid att få till någon form av ordning men när ett ställe har blivit ordentligt städat ja då är det kaos på något annat ställe. Fyra långhåriga katter underlättar ju inte precis, men det får man ta. Men just nu känns det mig övermäktigt. Huset ska städas, det ska tvättas, strykas, putsas fönster o s v. Tomten ska röjas, ogräs ska rensas, suck. Mina grejer, dina grejer, våra grejer och grejer som är fina men inte har någon funktion, grejer som för med sig vissa minnen, grejer man kan få användning för, kanske, i all oändlighet. Har ni några tips? Snart gör jag som jag brukar, stuvar in grejerna där det finns utrymme och trycker igen dörren, öppnas på egen risk. Pius
--------------------
Pius, zon 1
|
|
|
|
3 sidor
1 2 3 >
|
 |
Svar
(1 - 19)
|
27-06-2011, 13:04
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
Känner igen det där. Man kanske skulle be dom där städtanterna på TV komma humhum Önskar mig en sopcontainer utanför dörren.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
27-06-2011, 13:32
|

Medlem
Antal inlägg: 67
Medlem nr: 44 902

|
Känner igen mig!! Tror lite på din egen teori, att stuva undan saker! Försök ta en helg och packa undan sådant som absolut inte måste vara framme, mycket brukar man dessutom kunna kasta. Släpp alla måsten och koncentrera dig på att försöka ha skaplig ordning och städat där ni är mest.
|
|
|
|
|
27-06-2011, 13:33
|

Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 27-06-2011, 14:04)  Känner igen det där. Man kanske skulle be dom där städtanterna på TV komma humhum Önskar mig en sopcontainer utanför dörren. De där nitiska fruntimren gör mig ännu mera stressad, önskar man fick se hur de har det själva. Sopcontainer, inte dumt. Fast å andra sidan, de flesta grejer är det inget fel på... Pius
--------------------
Pius, zon 1
|
|
|
|
|
27-06-2011, 13:47
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
Loppis kanske  eller sälja på blocket. Just nu har jag bestämt mig för att börja med att slänga minst 2 kassar varje dag med pryttlar som ingen blir glad av att se eller använda och så fixa fram en kartong till att börja med som kan gå till loppis.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
27-06-2011, 14:27
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
bort med prylar! det är enda sättet att få ordning om det inte finns tillräckligt med utrymme. ge bort, sälj!
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
27-06-2011, 14:46
|
Medlem
Antal inlägg: 1 222
Medlem nr: 9 850

|
Försök sälja det som att sälja blocket loppis osv skänk resten till någon organisation
|
|
|
|
|
27-06-2011, 14:53
|

Medlem

|
Jo jag brukar och ska ge till Katt-loppiset här i närheten. Fast det brukar resultera i att jag hittar andra bra att ha saker som jag släpar hem. Hittade ett jättefint hörnskåp där för bara 150 bagis, perfekt att trycka in porslin i. Svärmor hade mycket fina saker som bara inte går att slänga/ge bort så jag har försökt få in dem där och i vitrinskåpet. Men det är svårt. Hade det varit fel på prylarna så hade det inte varit några problem. Bland hennes tillhörigheter hittade jag en originalförpackning med små tvålar i form av bakelser, de måste ju bara sparas.  Resultatet av att titta på Antikrundan, he he. Vad ska jag t ex göra med hennes spinnrock? Förmodligen en släktklenod på sambons sida. Pius
--------------------
Pius, zon 1
|
|
|
|
|
27-06-2011, 14:59
|

Medlem
Antal inlägg: 4 044
Medlem nr: 28 369

|
CITAT (*Stintan* @ 27-06-2011, 14:47)  Loppis kanske  eller sälja på blocket. Just nu har jag bestämt mig för att börja med att slänga minst 2 kassar varje dag med pryttlar som ingen blir glad av att se eller använda och så fixa fram en kartong till att börja med som kan gå till loppis. Det låter som en bra och genomförbar idé. Varför har du alla saker i ditt hem, är det arvegods eller bor svärmor hos dig? Bor hon på ålderdomshemmet kommer hon ju inte att behöva grejerna mer i sitt boende. Kanske kan ni sälja de mest otympliga grejerna. Gör ett litet test: Ta en stor svart sopsäck och fyll den brädden med grejer, även sånt som du tvekar om du ska behålla eller ej. Ställ undan säcken i två veckor. Hur mycket av innehållet kommer du ihåg att du la i säcken? Troligtvis minns du inte så mycket av innehållet... Summa sumarum: släng säcken för gott  Ingen kommer att sakna "skräpet". Det är bra att rensa regelbundet, jag brukar rensa minst 2-3 ggr per år för jag avskyr att ha mycket prylar kring mig. Köp inga nya saker till ditt hem förrän det är färdigrensat. Släng alltid trasiga grejer direkt (t ex porslin som har sprickor, kablar som är sönder, jeansen med den trasiga gylfen...) Du förstår säkert vad jag menar. Lycka till med städningen, det är faktiskt kul när man väl har kommit igång
|
|
|
|
|
27-06-2011, 15:43
|

Medlem
Antal inlägg: 24 744
Medlem nr: 110

|
Jag tror att du Pius lider av samma symtom som så väldigt många av oss andra - svårt att kasta hela och fina saker och sparar av känslomässiga skäl. I vårt välfärdssamhälle har de allra flesta på tok för mycket saker och vi skaffar nytt inte för att vi behöver utan för att vi ser nåt vi tycker om och vill förnya, men det gamla är det ju inget fel på så det hamnar i nåt skåp... När man sen får arvegods dessutom så fylls huset ännu mer. Det finns ju så många minnen förknippade med allt. Den duken brukade mamma lägga på till midsommar, den servisen drack vi kaffe ur då och då, dom glasen tyckte jag så mycket om när jag var liten, det fatet brukade farmor ha tårta på osv osv. Det finns ingen hejd på vår sentimentalitet när det handlar om arv men faktum kvarstår. Vi behöver inget av det, oftast har vi för mycket saker redan innan. Du är inte ensam Pius! Stintan och Merlin har kloka råd att ge och visst är det skönt när man får bättre plats. Jag gjorde mig av med en hel del i våras när vi flyttade till mindre bostad, men jag har ju för mycket ändå Hoppas du lyckas följa de goda råden andra gett dig och får lite bättre plats
|
|
|
|
|
27-06-2011, 16:43
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
Hehe, som en tanke. Var på återvinningscentralen idag. Två gånger t.om. Lastade bilen full av bråte. Svettigt värre, men det var gott när det var gjort. För den här gången. Phuu.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
27-06-2011, 16:47
|

Medlem

|
CITAT (Eva i Skåne @ 27-06-2011, 16:43)  Jag tror att du Pius lider av samma symtom som så väldigt många av oss andra - svårt att kasta hela och fina saker och sparar av känslomässiga skäl. I vårt välfärdssamhälle har de allra flesta på tok för mycket saker och vi skaffar nytt inte för att vi behöver utan för att vi ser nåt vi tycker om och vill förnya, men det gamla är det ju inget fel på så det hamnar i nåt skåp... När man sen får arvegods dessutom så fylls huset ännu mer. Det finns ju så många minnen förknippade med allt. Den duken brukade mamma lägga på till midsommar, den servisen drack vi kaffe ur då och då, dom glasen tyckte jag så mycket om när jag var liten, det fatet brukade farmor ha tårta på osv osv. Det finns ingen hejd på vår sentimentalitet när det handlar om arv men faktum kvarstår. Vi behöver inget av det, oftast har vi för mycket saker redan innan. Du är inte ensam Pius! Stintan och Merlin har kloka råd att ge och visst är det skönt när man får bättre plats. Jag gjorde mig av med en hel del i våras när vi flyttade till mindre bostad, men jag har ju för mycket ändå Hoppas du lyckas följa de goda råden andra gett dig och får lite bättre plats  Sentimental - javisst Fast själva hade vi inte så mycket grejer sen vi bodde i Stockholm, i och med flytten så slängde vi massor. Det mesta är arvegods, från bägges sidor. Som psalmböcker och biblar, inte kan man slänga dem.  Och de största kommer från mosters sida, om folk ändå kunde hålla sig vid liv. Vilket får mig att förstå vad allt kommer ifrån. Mor och far, moster, hennes man och min morbror samt farbror, hela min släkt försvann under 80-talet och nu svärmor som hamnat på vårdhem. Men sen är det slut i alla fall, nu finns det inte fler som kan gå bort och lämna sakerna kvar hos oss. Får börja med källaren, så jag har någonstans att ha pinaler på "förvaring" så länge...
--------------------
Pius, zon 1
|
|
|
|
|
27-06-2011, 17:15
|

Medlem
Antal inlägg: 1 988
Medlem nr: 497

|
Oj det här känner man igen sig i Jag köpte för några år sedan...många e det nu...en bok som heter rensa i röran med feng shui Den hjälpte mig en del. Har man många saker tar man o ställer fram tex påsar eller flytt kartonger ...en för släng saker en för skänka saker en för byta plats saker (tex grejor som man vill ha kvar men på annan plats). Kommer inte ihåg riktigt allt här nu men det gav energi att börja röja, kändes att man röjde i sig själv en del oxå tyckte jag. Sen testade jag oxå med en kartong med allt möjligt skräp i som jag trodde skulle vara bra att ha men ställde undan den o efter 6 månader hittade jag den igen o undrade vad är detta??? Inte saknade jag nåt av det så det skänktes iväg  Fast nu e det dax igen att rensa igen
Redigerat av Tikka: 27-06-2011, 17:25
--------------------
************************************************************ Det bästa är att veta vad man letar efter innan man början leta efter det. Källa: Nalle Puh - A.A. Milne.
|
|
|
|
|
27-06-2011, 17:18
|

Medlem
Antal inlägg: 24 744
Medlem nr: 110

|
CITAT (Tikka @ 27-06-2011, 18:15)  Fast nu e det dax igen att rensa igen  Ja, det är ju just det. En gång räcker inte utan det måste ske fortlöpande
|
|
|
|
|
27-06-2011, 17:23
|

Medlem
Antal inlägg: 1 988
Medlem nr: 497

|
Helt sant men det har blivit lättare att slänga o göra sig av med saker än det var tidigare o det är jag glad över  Glömde ju lycka till pius med rensandet
--------------------
************************************************************ Det bästa är att veta vad man letar efter innan man början leta efter det. Källa: Nalle Puh - A.A. Milne.
|
|
|
|
Meriona
|
27-06-2011, 17:36
|
Gäster

|
Ibland är det en välgärning att bo lite trångt, då är man så illa tvungen att rensa med jämna mellanrum. Känner också att det är svårt att slänga arvegods, men jag måste inse att jag kan spara på det som är mest minnen med, resten kan någon annan få nytta av. Frågan är varför jag släpade hem en låda med gamla familjebiblar från pappa, jag ska höra med brorsan om vi inte kan låta dem gå hädan. Jag måste göra en storrensning nu inför flytten.
|
|
|
|
|
27-06-2011, 18:09
|

Medlem
Antal inlägg: 6 295
Medlem nr: 11 365

|
Meriona, familjebiblar? Låtas dem gå hädan?  Hör med hembygdsföreningen för allt i världen!!!
--------------------
Ju mer du vet, ju mindre förstår du (Zhuang Zi) cancer.gif
|
|
|
|
Meriona
|
27-06-2011, 18:10
|
Gäster

|
Det vimlar av gamla biblar överallt, finns inget värde i dem alls. OM det inte är Gutebergs första utgåva.
|
|
|
|
|
27-06-2011, 18:47
|

Medlem
Antal inlägg: 6 847
Medlem nr: 3 723

|
CITAT (Pius @ 27-06-2011, 17:47)  .............Som psalmböcker och biblar, inte kan man slänga dem.  Och de största kommer från mosters sida...... Varför i all världen kan du inte göra det?? Släng/sälj/skänk bort allt du inte använt sista året!!
--------------------
Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :) Huserar på södra Öland mitt album
|
|
|
|
|
27-06-2011, 19:13
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
Just bibeln var ju ofta den enda bok folk ägde, så jag gissar att det finns en uppsjö av gamla biblar ute i stugorna. Det penningmässiga värdet blir ju därför lågt, så skall man spara får det vara av andra skäl.
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|