Planterade en Nelly Moser som jag efter tips flyttade och provade annat med. Sol i helt söder läge gjorde bladen ljusa och flyttade senare till österläge istället. Där blommade den en kort tid - sedan slog vädret om och det var kylslaget och regnade här i 10 dagar. Nelly Moser gillade visst inte det utan har nu dött.... tror jag? Allt vissnade ner och ser helt dött ut. Jag grävde upp den och märkte att det var väldigt vattningt i jordgropen, inget bra dränarat alltså..... Så vad hände? Finns det en chans att den kommer tillbaka eller är det kört? Ville gärna ha just denna sort men är ju ingen klematisexpert (ännu....!) så hur ska jag bära mig åt för att få en Nelly Moser att trivas hos mig!? Jag planterade i samma veva en Jackmanii och den har växt så det knakat! Från en planta på ca 20 cm är den nu efter 2,5 månad redan uppe i altan taket och har växt runt 2 mIdag har den dessutom satt ut sin första blomma och flera blomknoppar är på gång...! Jag vet att Jackmanii är en nybörjarsort och det märks....! Men att det kan vara så stor skillnad mellan arterna.....? Önskade min Nelly Moser också hade satt lika stor fart! Finns det någon som vet hur jag ska göra för att lyckas med en Nelly Moser?? Jag är nämligen envis och tänker göra ett nytt försök!
|