CITAT (kalaskarin @ 23-07-2011, 09:10)

Jag har frösått den här fina plantan och skulle bli glad att få reda på om det är physalis eller någon annan variant, det verkar här på forumet som att det råder lite förvirring kring vad som är physalis, kapkrusbär och korallbär.
Nu är det väl också snart dags att plantera om, ska jag toppa den och i så fall hur? Vill hellre ha bredd än höjd om man säger

Vad det är för sort beror på vilka frön du stoppade i jorden.
Tog du frön från en physalis i affären var det troligen en
Physalis peruviana. Den blir en stor buske. Minphysalis förra året var 1,5m bred och 1,3 m hög på friland i varmt läge. Den gav ca 150 frukter.
Köpte du en fröpåse fick du troligen gyllenbär,
Physalis pruinosa. Dessa blir bara 60 cm höga, så man måste ha fler buskar för att få samma mängd bär. Fördelen med dessa påstås vara att de ska tåla vårt klimat lite bättre, men närfrosten kommer är det kört.
Har du plantan inne i kruka är den flerårig. Ge den stor kruka, ljust läge, mycket vatten och regelbunden näring. Har du den inne måste du själv pollinera blommorna.
Jag har aldrig toppat Physalis.
Tomatillo är en närbesläktad physalis med gula blommor, men de kan inte pollinera sig själva utan det behövs två plantor som är unika individer (inte sticklingar).
/ Niklas
Redigerat av NiklasTyreso: 23-07-2011, 10:14
Hellre en portion ärtor med kärlek än en rostbiff med hat. Peas in mind!