Utgår från att det är en brudorkidé när jag svarar och då är det första att du inte behöver vara rädd att ta död på den, den är antagligen rätt tålig. Precis innan man ska till och vattna tycker jag är rätt tid att plantera om, när rötterna är saftspända är de mer oböjliga och kan brytas. Lyft ut hela alltet ur krukan, skaka bort den jord som sitter kvar mellan rötterna och klipp bort de rötter som är torra och bruna, de gör ingen nytta längre. Klipp eventuellt av riktigt långa rötter om de kommer att hindra dig från att sätta ner orkidén rakt i krukan igen (mina orkidéer blir nästan alla sneda efter ett tag och behöver rätas upp). Jag brukar hålla bladrosetten i ett fast grepp på lagom höjd i krukan, hälla på orkidéjorden och skaka försiktigt så den hamnar mellan rötterna, peta efter med fingarna kan vara nödvändigt men det behöver inte på något sätt finnas barkbitar överallt. Vattna som vanligt. Gjorde så med mammas halvdöda orkidéer tre av fyra mår strålande igen, nummer fyra hade nästan inga gröna rötter alls och visade inga livstecken ens med ny jord och pyssel så den blev kompost.
--------------------
Trädgården blir aldrig klar, men vissa dar känner jag mig rätt färdig
|