så här står det om ljusförhållanden i boken: orkidéer av brian och sara rittershausen.
"orkidéer är av naturen skuggälskande växter"
"som helhet föredrar orkidéer indirekt ljus, särskilt på sommaren när solen är som starkast. om växterna placeras i direkt solljus kan bladen lätt bli brännskadade på mycket kort tid. denna skada är irreprabel och kan i svåra fall ta död på växten. ni kan också flytta över orkidéerna till ett skuggigare fönster under sommaren och flytta tillbaka till en ljusare plats vintertid."
"ljus och vattning för phalaenopsis: en väl upplyst placering, utan direkt solljus och helst med en tunn gardin mellan plantan och fönsterglaset, se till att den får rätta mängden fläckat ljus, som får växten att blomma rikligt. håll jämn fuktighet hela året om. beroende på sitt epifytiska ursprung tycker den inte om att stå i vatten. lite gödningsmedel i vattnet ett gång i veckan och vattning uppifrån är fullt tillräckligt för att hålla plantan frisk och i gott skick."
"i regnskogarna, varifrån många odlade orkidéer kommer, är luftfuktigheten vanligtvis mycket hög. att spraya och duscha bladverket lätt är ett hjälpmedel för att skapa fuktighet och som också svalkar bladen vid hög värme samt dessutom håller dom rena och dammfria. att spraya undersidan av bladen motverkar skadeinsekter. bästa tidpunkten att duscha bladverket är vid varm väderlek och då tidigt på morgonen så att fuktigheten hinner avdunsta under dagens lopp; om det finns mycket vatten kvar på bladen när temperaturen är låg eller om det blir kyligt på natten, kan det orsaka fläckar på bladen och nybildade rötter kan till och med ruttna."
jag har mina minisar i ett väster fönster och med persiennerna vinklade men det blev för ljust ändå för bladen började bränna så jag satte upp en spetsgardin och nu funkar det bättre.
du får nog bara mögel om det står för blött hela tiden och ingen cirkulation och så tror jag inte du har det så du behöver ingen fläkt, det är överkurs. räcker att öppna fönstret (ej stå i direkt kallt drag) och står dom i bark så blir det luft till rätterna ändå.
det är mycket överkurs vad gäller orkidéer och därför har jag inte köpt några men nu har jag några minibrudorkidéer och en dendrobium ´emma white´ och dom växer och blommar utan en massa konstigheter. de två storterna är de lättaste att börja med. de två reglerna är väl egentligen att inte vattna för mycket och inte direkt sol.
http://www.neovita.com/orkideer/här har du en bra sida om orkidéer.