Medlem
Antal inlägg: 1
Medlem nr: 67 942
Vågarm man använda vatten från barnens pool nu när den ska tömmas till att vattna tjua häcken? har haft klor i poolen, men ligger enl testerna med ett ph på 7,5 och klor o-o,5
Medlem
Antal inlägg: 7 985
Medlem nr: 12 723
Hej
Jag läste att Klor går ut från vatten med tiden så du kan vänta med dem endag sen du kan vattna på dem.
Obs Jag ser den när jag fyllde en cup från vanliga kran vatten som har klor eller annan och lägga kvrar en dag eller två dagar så efter jag märkte att vatten blir mögla på grund att klor går ut så Svampen attackerade vatten . H:Bassam
Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301
Man kan avklorera vattnet med askorbinsyra. 1/4 kryddmått räcker till att avklorera så mycket vatten som ryms i ett badkar. Det gäller klorerat vattenledningsvatten men det borde gå att på samma sätt avklorera poolvatten. Klor dunstar ju dessutom med tiden.
Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751
CITAT (*Stintan* @ 07-08-2011, 08:49)
Man kan avklorera vattnet med askorbinsyra. 1/4 kryddmått räcker till att avklorera så mycket vatten som ryms i ett badkar. Det gäller klorerat vattenledningsvatten men det borde gå att på samma sätt avklorera poolvatten. Klor dunstar ju dessutom med tiden.
Medlem
Antal inlägg: 9 115
Medlem nr: 126
Kommunerna brukar ha strikta regler kring detta och i poolrika kommuner har de ofta någon tjänsteman med goda kunskaper också (miljö och hälsa eller tekniska förvaltningen).
Med så stora mängder klor som det innebär med en pool, och så stora mängder vatten med klor i skulle jag själv inte chansat eller gått på tro.
Medlem
Antal inlägg: 260
Medlem nr: 21 768
Alltså det är ju ganska onödigt att klorera poolen precis innan man tömmer den.
Precis som Bassam påpekar så minskar dock klorhalten snabbt.
Å andra sidan har det hänt mig då jag backspolat att gräset blivit vitt lokalt..... Det har visserligen återfått färgen efter någon dag, men man vet ju inte om Tuja är känsligare.
Skulle dock tro att bara det inte är nyklorerat så gör det säkert ingenting.