CITAT (Huggorm @ 09-08-2011, 16:51)

Jag blev glad när jag läste rubriken, och var nästan beredd att för ovanlighetens skull skriva under en protestlista. Men så får jag se att det handlar om en granskog, en av europas artfattigaste och vanligaste naturtyper. Visserligen inte planterad, men ändå. Våtmarkerna är väll mer skyddsvärda, men så länge man inte börjar dika ur så klarar de sig nog. De kanske till och med gynnas av att man sågar ner granskogen.
En naturskog med gran är inte artfattig. Har du bara sett trista granplanteringar på gamla åkrar eller...? I en naturskog myllrar det av liv som är knutet till träden och beroende av lång trädkontinuitet, framför allt mängder av lavar, mossor, insekter och svampar, varav ett stort antal är hotade av modernt skogsbruk och andra mänskliga aktiviteter. Det är lätt att tro att det är artfattigt bara för att man inte ser särskilt mycket däggdjur, fåglar, blomväxter och dylika välkända arter som är lätta att se. I Sverige är det faktiskt just skogar som är den typ av natur som har flest rödlistade arterna knutna till sig (när man räknat på detta inkluderar det dock alla typer av skogar och inte bara granskogar). Antar att situationen kan vara liknande i Tjeckien. Naturskogar är ju ännu ovanligare där än i Sverige - i synnerhet barrskogar. Så det finns all anledning att skriva på.
Naturliga våtmarker har man för övrigt i princip helt dikat bort från stora delar av Centraleuropa så visst är de få som finns kvar mycket skyddsvärda, men det förringar ju inte värdet av andra typer av natur, t ex granskog. För att ha fungerande ekosystem på regionnivå i Europa räcker det inte att man bara har en massa värdefulla våtmarker kvar - andra naturtyper behövs också. Olika typer av natur (t ex granskog, våtmarker, sjöar, betesmarker, hav etc.) består inte av isolerade enheter utan är kommunicerande kärl där de olika ekosystemen på lokal nivå flätas samman till allt större och komplexare system som omfattar regioner, kontinenter och slutligen hela vår planet.
Redigerat av Anders zon 1: 09-08-2011, 22:21