Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Ogräs, eller?!, ...jag har ju haft fel förr...
          Sarasl
          Inlägg 09-08-2011, 21:28
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 90
          Medlem nr: 7 389

När man fått fyllmassor från alla möjliga olika håll hittar man överaskningar växande här och där. Som praktspireor i slänten, humle som började växa ut under jättestora stenblock, tulpaner som tittat fram under andra, mindre stenblock, små malvor som börjat spira från frön som plötsligt börjar gro osv, osv. Nu har jag hittat två växter som jag tror är ogräs (men det trodde jag om humlen också tills den fick kottar...) men vad för något? Någon som kan hjälpa till med identifiering? Har inte sett några blommor. De avlånga bladen här och där på översta fotot är ganska små liljekonvaljer (så får ni en storleksjämförelse). Nedre växten är ca 15 cm hög.

Bifogad fil  augusti_11_1143.jpg ( 53.48k ) Antal nedladdningar: 39
          Bifogad fil  augusti_11_1035.jpg ( 68.6k ) Antal nedladdningar: 40

--------------------
          Sara med trädgårdsdrömmar i zon 5

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 3)
          HelénE
          Inlägg 10-08-2011, 09:42
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 926
          Medlem nr: 1 028

Jag kan ha fel, men sista bilden ser ut som mina körsbärsskott ser ut när de ploppar upp lite här och var i gräsmattan.

Helén

--------------------
          Helén
          Zon 2, utanför Stockholm

Citera
          Jultorpet
          Inlägg 10-08-2011, 22:07
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 397
          Medlem nr: 12 562

Ja, andra bilden ser ut som något vedartat, rotskott från något träd eller buske.
          Bladen på första bilden känner jag igen men just nu kan jag inte placera dom riktigt!? Får känsla av smörblomma men när jag tittar i floran så tycker jag inte det stämmer?

Citera
          Sarasl
          Inlägg 11-08-2011, 20:18
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 90
          Medlem nr: 7 389

Ja! Smörblomma är det! Åkersmörblomma enligt bild på University of Missouri hemsida, det tog ett tag att hitta en bild på de där bladen wink.gif Enligt Den virtuella floran är Ranunculus arvensis sällsynt och finns endast på Öland och Gotland så det var väl inte det första jag tänkte på när jag såg den i min trädgård utanför Umeå wink.gif Förklaringen är att liljekonvaljerna är en gåva från väns trädgård på Öland. Tack så mycket Jultorpet (och HelénE också för den delen. Vore trevligt om det är körsbär men tror inte jag har sån tur...)!

Tycker också att den undre växten ser ut att tillhöra något vedartat men jag har som en känsla att jag sett sådana där något tidigare år och blivit lurad, att det inte var vedartat i alla fall... Det syns inte så bra på bilden men det översta bladet som ännu är ihoprullat har liksom långa mjuka "taggar" som sticker ut från bladkanterna (ser ut lite som på venus flugfälla fast mjuka då), när bladen vuxit ut ordentligt är de fint sågtandade.

--------------------
          Sara med trädgårdsdrömmar i zon 5

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 31-07-2025, 23:49

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon