Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Buxbom, något för söderläge?, Häckfundering
          Fru JD
          Inlägg 16-08-2011, 08:03
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 42
          Medlem nr: 24 811

Hej, kan någon hjälpa mig med att svara på om jag kan ha en buxbomshäck i direkt söderläge, dvs massor av sol. Jag har fått för mig att den gulnar och blir ful då, har jag fel? Har ni andra förslag på dels låg häck, ca 30 cm, dels mellanhög ca 80 - 90 cm, Måste kunna hållas smala. Tack på förhand!

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 8)
          Gunilla T
          Inlägg 16-08-2011, 08:24
          Länk hit: #2

Gäster

Läs här;

http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=108454

Citera
          ingrids
          Inlägg 16-08-2011, 09:30
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 2 677
          Medlem nr: 8 727

Varför inte berberis? Har ju fått ett uppsving igen jag måste säga att jag har försonats med den efter hemska upplevelser på 70-talet. Kanske en rödbladig?

--------------------
          Trädgården blir aldrig klar, men vissa dar känner jag mig rätt färdig

Citera
          KatteLatte
          Inlägg 17-08-2011, 06:54
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 260
          Medlem nr: 21 768

Berberis? Du måste skämta!!!!! -fear-.gif

Har jättedåliga erfarenheter från en Berberis häck längs uppgången till hudet; den är numera bortplockad (en av de bästa sakerna vi gjort) och ersatt med en syrenhäck (som kanske haren tendens till att bli bredare än vad jag hade tänkt mig, men man blir i alla fall inte anfallen av den).

Berberis har en tendens till spretighet eller i alla fall tiilväxt på ganska långa skott, och vill man hålla efter den så att den inte tar för mycket plats så är det beskäring ett flertal gånger per år som gäller. Kommer man i närkontakt med den (eller bara går förbi den) så kan man vara säker på att få plocka ut de där läskiga taggarna ur fingrar och armar och råkar en bit bli sittandes kvar nån dag gör de där såren riktigt äckligt ont.

Buxbom är snäll och beskedlig och tål bra att hållas smal eller formklippas på önskat sätt. Behöver inte heller klippas så tok-ofta. Bara man beskär den i form så håller den sig även tät. Våran buxbom hade kanske en tendens till att komma igång och växa litet långsamt. Buxbom kan även hållas väldigt låg om man skulle vilja det.

Thujahäckar som hållits efter med kippning kan också bli väldigt snygga och håller sig smala och på plats. De skickar inte helller upp några långa nya skott direkt efter klippning som tex. våran 200 m långa hagtornshäck gör ranting.gif . Deras avklipp är inte heller aggressivt.

Hagtorn är ju en klassisk häckväxt men den är litet knepig att hålla smal (de flesta av våra grannar misslyckas med det) och behöver gärna beskäras ett par gånger om året för att bli tät och fin och smal. Den har 3-4 cm långa taggar som inte är så roliga att hantera (häckavklippet eller allmän klantighet) och för egen del skule jag inte sätta den som ny häck.

Syrenhäck var vad vi ersatte våran Berberishäck med och det blev väl litet sådär. Syren är ju fin och "snäll" (sticks inte) men den breder ut sig, även vid rötterna och den är inte lätt att håla smal. Beskär man den för hårt blir det också väldigt glest.

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 17-08-2011, 08:40
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Nyinköp av buxbom nu avrådes-se Gunillas länk
          Berberis, de nya kompakta är inte starkväxande, som den gamla sorten var,lätta att formklippa

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Fru JD
          Inlägg 22-08-2011, 08:24
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 42
          Medlem nr: 24 811

Hej och tack för era tankar, Jag är medveten om Buxbomens osäkra hälsa i dagsläget, så den får i så fall vänta tills faran är över... Min huvudfråga är om det funkar att ha buxbomen i soligt söderläge och jag uppfattar det som att det kan man?!

Blir ändå lite nyfiken på det här med berberis, och thuja med för den delen. Har syrenhäck på ett annat ställe och mina erfarenheter säger mig att jag inte kommer att få den till att bli den snygga smala häck jag tänkt mig. Ni som pratar om berberis, det var något om ny sort.? Har ni någon aning om namnet på denna nya? Min granne har en berberis-häck utmed gatan och den ser sällan välskött ut. Men om det finns än mer tät och kanske mindre så är det intressant. Gillar den rödaktiga färgen.

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 22-08-2011, 10:04
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Finns massor av nya berberis sorter tex Berberis buxifolia nana,som liknar buxbom.Det finns rödbladiga rosabladiga gulbladiga ,med många olika växtsätt

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 22-08-2011, 10:21
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

I varma zoner funkar den i soligt läge. I kallare zoner är det bättre med skugglägen. Tjäletorka gör ju att dom vissnar.

Här i en mild zon 3-4 har jag sett välmående i söderläge med lite skador efter denna vinter.

Citera
          Bassam
          Inlägg 22-08-2011, 18:36
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej

Det är problem med soliga området att växter göra mera Avdunstningen , så det är viktigt att välja jord som behåller mycket vatten som jord som har mycket torv för att under vårsolen när jorden kalt och vädret varm ska jorden ger växter vatten som behöver.

H.Bassam

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 01-08-2025, 09:20

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon