CITAT (Eva i Skåne @ 21-08-2011, 21:51)

Intressant recept! Jag har aldrig ens hört talas om plommonmos. Vad använder du det till?
Det är väldigt lite socker till så mycket plommon. Blir smaken "stark" som plommonmarmelad/sylt brukar bli, dvs icke-barnsmak?
Det blir inte lika sött som vanlig plommonmarmelad och smaken är stark och koncentrerad. Jag har växt upp med plommonmoset och tycker att det ska smaka precis så där. Mina barn älskade det när de var små (gör det fortfarande).
Jag använder moset på mackor, i yoghurt/filmjölk, som smaksättare i smoothies, blandat med iskallt vatten som läskande dryck sommartid, har en eller annan sked i teet (mycket gott och värmande vintertid) och som tårtfyllning, i kakor mm.
CITAT (Fågelvägen @ 22-08-2011, 10:21)

Låter jättegott! Vår dotter har alldeles för mycket plommon och saknade recept. merlin snälla, kan jag få kopiera ditt familjerecept?
Självklart det är en ära för mig
Tänk på tillagningstiden bara. När jag gjorde moset häromdagen tog det t o m 7 timmar tills det var klart! Tiden brukar vara kortare men plommonen var mycket saftiga. Moset ska ha mörknat ordentligt först då är det klart. Lycka till!