merlin68
Här kommer ett gammalt familjerecept på plommonmos som görs i ugn:)

5 kg plommon eller sviskon utan kärnor
120-160g socker (beroende på hur mogna plommonen är)
1 tsk mald nejlika
1,5 tsk mald kanel
ev lite stjärnanis (kan uteslutas)

De urkärnade plommonen läggs på den djupa bakplåten och ställs i ugnen i 120 grader. Där ska de stå i mellan 5 och 6 timmar. Sista timmen öppnar man ugnsluckan på glänt, då faller plommonen sönder till plommonmos. Sista tjugo minuterna rör man ner sockret och kryddorna. Fylls på väl rengjorda burkar (jag sköljer mina i rom men atamon kan man också ta). Man kan frysa moset om man vill. Hållbarheten i glasburk är väldigt god, har ätit fem år gammalt plommonmos som smakade perfekt:)

Eva i Skåne
Intressant recept! Jag har aldrig ens hört talas om plommonmos. Vad använder du det till?
Det är väldigt lite socker till så mycket plommon. Blir smaken "stark" som plommonmarmelad/sylt brukar bli, dvs icke-barnsmak?
Fågelvägen
Låter jättegott! Vår dotter har alldeles för mycket plommon och saknade recept. merlin snälla, kan jag få kopiera ditt familjerecept?
Mollis
Plommonchutney är väldigt gott, jag tror att jag har lagt in receptet här, annars ska jag göra det

Tillägg: Receptet finns här, sök på plommonchutney så hittar du det
merlin68
CITAT (Eva i Skåne @ 21-08-2011, 21:51) *
Intressant recept! Jag har aldrig ens hört talas om plommonmos. Vad använder du det till?
Det är väldigt lite socker till så mycket plommon. Blir smaken "stark" som plommonmarmelad/sylt brukar bli, dvs icke-barnsmak?

Det blir inte lika sött som vanlig plommonmarmelad och smaken är stark och koncentrerad. Jag har växt upp med plommonmoset och tycker att det ska smaka precis så där. Mina barn älskade det när de var små (gör det fortfarande).
Jag använder moset på mackor, i yoghurt/filmjölk, som smaksättare i smoothies, blandat med iskallt vatten som läskande dryck sommartid, har en eller annan sked i teet (mycket gott och värmande vintertid) och som tårtfyllning, i kakor mm. smile.gif

CITAT (Fågelvägen @ 22-08-2011, 10:21) *
Låter jättegott! Vår dotter har alldeles för mycket plommon och saknade recept. merlin snälla, kan jag få kopiera ditt familjerecept?

Självklart det är en ära för mig biggrin.gif
Tänk på tillagningstiden bara. När jag gjorde moset häromdagen tog det t o m 7 timmar tills det var klart! Tiden brukar vara kortare men plommonen var mycket saftiga. Moset ska ha mörknat ordentligt först då är det klart. Lycka till!
ingrids
Merlin - blir det ungerfär som povidel?
merlin68
Jo ungefär som Powidl fast jag kallar moset för Laxem, Latwerge eller Latwersch biggrin.gif Hemma gjorde vi det på små runda plommon sk mirabeller eller sviskon. Man kan använda receptet även för inkokning av päronmos. Jättegott:)
ingrids
Vad kul - om jag skulle komma över massor med plommon ska jag överraska min mor som saknar powidl! (Ett ord som det ju syns klart att jag hört en del men sällan sett skrivet).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon