|
Varför lyssnar hon inte? |
|
|
|
26-08-2011, 10:41
|

Medlem
Antal inlägg: 513
Medlem nr: 15 533

|
Hur får jag valpen att lyssna och respektera mig? Hon tror allt är på lek när jag säger till henne, hon tar mig inte på allvar, vad ska jag göra? Är bortskämd med min vuxna hund, hon var så lätt att ha med att göra och träna, trots att hon är dominant. Snälla ge mig tips.
--------------------
Hund och blomälskare zon 1 LARZ KRISTERZ REGERAR!
|
|
|
|
2 sidor
1 2 >
|
 |
Svar
(1 - 19)
|
26-08-2011, 11:05
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
Var roligare och intressantare än det hon pysslar med. Beröm henne varje gång hon söker kontakt...alltid! Prata med henne, locka med godis. Hon förstår kanske inte vad du menar så det är viktigt att du lär in ett ord som du sen alltid använder i respektive situation, t.ex. slut (om du vill att hon ska sluta med något), hit (om du vill kalla in henne). Inte en massa andra ord än just ett och samma. Tjata inte utan lyder hon inte visa hunden vad du menar och beröm sen. Tänk på att hon fortfarande är en liten valp som inte har en aning om vad respekt är och självklart tycker det är jättekul att busa. Använd det där busandet som beröm. När hon varit duktig så busa lite. Hundar gör i allmänhet det som lönar sig så märker hon att hon får beröm/bus/godis när hon lyssnar så kommer hon att lära sig det fort.
Har du anmält er till valpkurs? Om inte gör det!
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
26-08-2011, 12:23
|
Medlem
Antal inlägg: 926
Medlem nr: 1 028

|
Hur ska valpen kunna veta vad du menar om du inte tränat in det? Valpar föds inte med inbyggd förståelse för ordet nej eller fy.
Kan tispa dig om Eva Bodfälts bok Kontaktkontraktet, eller Memea Mohlin Inkallnings så mycket mera. Samt så finns det en uppsjö av bra böcker av Anders Hallgren. Läs dessa så får du säkert tips, eller sök reda på en hundkurs, ex. på Brukshundlubben.
Helén
--------------------
Helén Zon 2, utanför Stockholm
|
|
|
|
|
26-08-2011, 12:29
|

Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 26-08-2011, 12:05)  Var roligare och intressantare än det hon pysslar med. Beröm henne varje gång hon söker kontakt...alltid! Prata med henne, locka med godis. Hon förstår kanske inte vad du menar så det är viktigt att du lär in ett ord som du sen alltid använder i respektive situation, t.ex. slut (om du vill att hon ska sluta med något), hit (om du vill kalla in henne). Inte en massa andra ord än just ett och samma. Tjata inte utan lyder hon inte visa hunden vad du menar och beröm sen. Tänk på att hon fortfarande är en liten valp som inte har en aning om vad respekt är och självklart tycker det är jättekul att busa. Använd det där busandet som beröm. När hon varit duktig så busa lite. Hundar gör i allmänhet det som lönar sig så märker hon att hon får beröm/bus/godis när hon lyssnar så kommer hon att lära sig det fort.
Har du anmält er till valpkurs? Om inte gör det! Nej jag har inte anmält till en kurs, har ingen egen bil och ingen som kan köra. Tack för tipset, jag ska pröva det.
--------------------
|
|
|
|
|
26-08-2011, 12:29
|
Medlem
Antal inlägg: 1 427
Medlem nr: 33 889

|
|
|
|
|
|
26-08-2011, 14:03
|

Medlem

|
CITAT (HelénE @ 26-08-2011, 13:23)  Hur ska valpen kunna veta vad du menar om du inte tränat in det? Valpar föds inte med inbyggd förståelse för ordet nej eller fy.
Kan tispa dig om Eva Bodfälts bok Kontaktkontraktet, eller Memea Mohlin Inkallnings så mycket mera. Samt så finns det en uppsjö av bra böcker av Anders Hallgren. Läs dessa så får du säkert tips, eller sök reda på en hundkurs, ex. på Brukshundlubben.
Helén Tack för tipsen, de ska jag kolla upp. Jag har tränat lite inkallning, men hon tycks inte bry sig om att lyssna.
--------------------
|
|
|
|
|
26-08-2011, 18:28
|
Medlem
Antal inlägg: 1
Medlem nr: 67 842

|
Om det är din första boxer, tycker jag du ska försöka få kontakt med andra boxerägare eller din uppfödare, för boxrar är lite speciella,leker mycket, hittar på egna lekar, mognar ofa sent. Det är alltid bra, att prata med någon, som har erfarenhet av rasen. (Har själv haft tre, för längen sen.) Försök också hitta nån bok om just boxer, kanske på Adlibris. De andra inläggen om att göra dig intressant o.s.v. tycker jag också du ska följa. Lycka till! K.Ö.
|
|
|
|
|
26-08-2011, 18:50
|

Medlem

|
Det är ingen boxer det är en Phalene om hjag inte har helt fel.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
26-08-2011, 18:56
|

Medlem

|
CITAT (boxer2 @ 26-08-2011, 15:03)  Tack för tipsen, de ska jag kolla upp. Jag har tränat lite inkallning, men hon tycks inte bry sig om att lyssna. Säg "kom" varje gång hon är på väg mot dig och var uppmuntrande till tusen. Ropar du kom och hon inte ens tittar på dig så är det lönlöst att ropa fler gånger då får du hämta henne. Du kan prova att gömma dig bakom ett träd och så bli jätteglad med massor av beröm när hon hittar dig. Du måste göra dig roligare än det hon håller på med!
--------------------
|
|
|
|
|
26-08-2011, 19:17
|

Medlem
Antal inlägg: 6 847
Medlem nr: 3 723

|
Jag tycker det första du skall göra är att hitta en grundkurs som du kan gå så du får lära dig lite om hundar och hundars beteende!
--------------------
Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :) Huserar på södra Öland mitt album
|
|
|
|
|
26-08-2011, 19:39
|
Medlem
Antal inlägg: 4 792
Medlem nr: 5 891

|
Helt klart behöver du lära dig hur en hund fungerar, hur du ska göra det får du själv räkna ut och kanske du på köpet lär dig att få din hund att lyssna och upptäcka att du är rolig och någon man ska hålla uppsikt på
|
|
|
|
|
26-08-2011, 20:14
|
Medlem
Antal inlägg: 1 427
Medlem nr: 33 889

|
CITAT (*Stintan* @ 26-08-2011, 19:56)  Säg "kom" varje gång hon är på väg mot dig och var uppmuntrande till tusen. Ropar du kom och hon inte ens tittar på dig så är det lönlöst att ropa fler gånger då får du hämta henne. Du kan prova att gömma dig bakom ett träd och så bli jätteglad med massor av beröm när hon hittar dig. Du måste göra dig roligare än det hon håller på med! Jättebra råd!
|
|
|
|
|
26-08-2011, 21:35
|

Medlem

|
CITAT (Anki på Öland @ 26-08-2011, 20:17)  Jag tycker det första du skall göra är att hitta en grundkurs som du kan gå så du får lära dig lite om hundar och hundars beteende! Ja det tycker jag också och det kanske finns någon på kursen du kan få samåka med eftersom du inte har bil själv.
--------------------
|
|
|
|
|
26-08-2011, 22:01
|

Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 26-08-2011, 19:50)  Det är ingen boxer det är en Phalene om hjag inte har helt fel. Nej du har helt rätt
--------------------
|
|
|
|
|
28-08-2011, 06:40
|
Medlem
Antal inlägg: 926
Medlem nr: 1 028

|
CITAT (*Stintan* @ 26-08-2011, 22:35)  Ja det tycker jag också och det kanske finns någon på kursen du kan få samåka med eftersom du inte har bil själv. Om inte annat så finns det säkert hundkurser i Malmötrakten dit man kan ta sig via kommunala medel. PÅ köpet får valpen miljöträning. Skribenten är väl inte hemma jämt hela tiden gissar jag så på något vis tar man sig väl fram. Och finns inga kurser så kan man gå privat själv för nån instruktör. Det kostar mer, men å andra sidan får man ut mer också, man får mycket gjort på kort tid så det blir valuta för pengarna och man då kanske kan välja plats. Ett råd betr. inkallning. Varje gång det serveras mat så använd inkallningsordet, kom eller hit eller vad som nu ska vara ordet för att hunden ska komma. Säg inte mat, säg HIT när det serveras. Och när valpen äter så stå bredvid och säg BRA, då lär den sig associera ordet HIT med mat = det lönar sig att komma och ordet BRA med mat = gott. Lär också valpen att det lönar sig att titta på dig = ta kontakt. Sitt på en stol och ha godis på bordet. Ha valpen i koppel bredvid. Den stökar runt säkert men varje gång den råkar titta på dig så säg direkt BRA och ge en gobit. Det kräver en hel del övning men med tiden kommer valpen lära sig att det lönar sig att ha kontakt. Helén
--------------------
Helén Zon 2, utanför Stockholm
|
|
|
|
|
28-08-2011, 07:03
|

Medlem
Antal inlägg: 20 052
Medlem nr: 30 311

|
Det kan ju faktiskt vara så också att hunden har något fel på hörseln, en veterinär borde kanske kolla upp saken.
|
|
|
|
|
28-08-2011, 09:02
|

Medlem

|
CITAT (malcolm @ 28-08-2011, 08:03)  Det kan ju faktiskt vara så också att hunden har något fel på hörseln, en veterinär borde kanske kolla upp saken. Hunden visar ett typiskt valpbeteende och matte behöver hjälp att lära sig hur hon ska bete sig för att få valpen att förstå vad matte menar och vill när hon säger till den. Det är mycket sällan fel på hunden när den inte lyssnar och lyder utan felet ligger oftast i okunskap hos ägaren.
--------------------
|
|
|
|
|
28-08-2011, 13:17
|

Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 28-08-2011, 10:02)  Hunden visar ett typiskt valpbeteende och matte behöver hjälp att lära sig hur hon ska bete sig för att få valpen att förstå vad matte menar och vill när hon säger till den. Det är mycket sällan fel på hunden när den inte lyssnar och lyder utan felet ligger oftast i okunskap hos ägaren. Jag håller fullständigt med dig. Inkallningen blir bättre och bättre, nu sen jag började locka med godis, hon kom inte när jag sa kom ibörjan utan jag fick locka med ordet godis, när hon sen kom på ordet godis, så ändrade jag till kom och nu kommer hon faktiskt när jag kallar även om det ibland tar en stund för att komma ända fram, men framsteg görs. Har även beställt boken kontaktkontraktet. Så får jag se vad jag kan lära från det. Sitt och ligg med mutor kan hon nu. Är det något mer jag kan eller bör lära henne nu? Hon är 5 månader och 3 veckor. Ska även börja lära henne ordet nej, Loss kan hon. Jag tackar alla er som verkligen hjälper till med detta.
--------------------
|
|
|
|
|
28-08-2011, 14:45
|

Medlem

|
Det där räcker fullkomligt att träna på. Nej tycker jag att man ska använda så lite som möjligt och istället avleda. Men träna gärna in ordet så hon lär sig. Byt gärna då och då ut godisbelöning till ett glatt braaa duktig och kanske lite klappar när du märker att hon förstår vad du menar. Hon ska ju så småningom kunna göra det du säger utan att få godis. Bra att du böt bort ordet godis. Själv tycker jag att stanna kvar är viktigt att kunna men det kan du lägga till senare när sitt och ligg funkar ordentligt. Var konsekvent! Det kan inte sägas för många gånger.
--------------------
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|