|
Dvärgbandmasken, Info och fråga |
|
|
|
27-08-2011, 11:51
|

Medlem
Antal inlägg: 3 778
Medlem nr: 6 894

|
Jag läste att barn sällan smittas av dvärgbandmasken. Deras immunförsvar tar kål på den och medelåldern på dom som smittas är 54 år.
Har ni vidtagit några åtgärder på grund av att smittan kommit in i Sverige?
Jag känner mig osäker på hur jag skall göra men jag kokade plommon som var fallfrukt eftersom grannen berättade förra året att en räv brukade komma och äta av dom förra sommaren.
På något ställe har jag för mig det stod att det räcker med att skölja men på något annat ställe står det att de inte vet om äggen går att skölja bort.
Frukt är i och för sig lättare att gnugga på än om man skall skölja lingon och blåbär.
Jag äter inte råa lingon i skogen längre i alla fall men blåbär åt vi en del på ris som satt högt.
I underlaget för beslutet om de skulle bekämpa dvärgbandmasken och försöka få bort smittan från Sverige så har de på plussidan bara tagit med kostnaden för dom som blir sjuka. Det är ju mycket mer än så tycker jag.
|
|
|
|
|
 |
Svar
(1 - 19)
|
27-08-2011, 12:30
|

Medlem
Antal inlägg: 19 798
Medlem nr: 12 674

|
CITAT (Christa @ 27-08-2011, 12:51)  Det är ju mycket mer än så tycker jag. Ja, t.ex. livskvalitén hos alla som blir ledsna över att inte längre kunna plocka en handfull smultron och stoppa in i munnen. Jag åt smultron i år, lite vemodigt, det kanske var sista gången i mitt liv... Jag vet inte hur jag ska göra faktiskt. Att ta hem smultron och tvätta dem är inget alternativ, de är ju mosade när man kommer hem med dem. Man kanske skulle flytta till en storstad med bara betong. Först kommer fästingarna och gör att man inte kan röra sig fritt längre under en stor del av året, det tror jag till stor del beror på jordbruks- och skogspolitiken, dvs. igenplanterade beteshagar med hög och fuktig vegetation. Att man utrotar denna landskapstyp och med den en massa arter är i sig så sorgligt så fästingarna spelar mindre roll i sammanhanget. Och nu dvärgbandmasken. Snart finns det inget kvar att njuta av. Hade det varit ett pris på göktytans överlevnad eller människans rätt att känna sig glad så hade det varit lönt att bevara betesmarkerna och bekämpa dvärgbandmasken. Jag blir oerhört besvilken, ledsen och uppgiven.
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
27-08-2011, 12:42
|
Medlem
Antal inlägg: 1 578
Medlem nr: 40 199

|
Att blåbär växer högt spelar nog ingen roll. Maskens ägg sprids med vinden. Men smitta är ovanlig. I södra Europa där upp emot 50% av rävarna bär på smitta så är det bara en handfull människor som drabbas bland en befolkning som flera gånger om är större än lilla Sveriges befolkning. I Sverige har parasiten beräknats finnas hos några promille av rävstammen, så att smittas som människa är näst intill obefintlig, större chans att vinna på lotto. Se: http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-o..._dvargbandmask/ http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Zo...multilocularis/
Redigerat av Jubbe063: 27-08-2011, 13:09
|
|
|
|
|
27-08-2011, 12:55
|

Medlem

|
CITAT (Jubbe063 @ 27-08-2011, 13:42)  Att blåbär växer högt spelar nog ingen roll. Maskens ägg sprids med vinden. Men smitta är ovanlig. I södra Europa där upp emot 50% av rävarna bär på smitta så är det bara en handfull människor som drabbas bland en befolkning som flera gånger om är större än lilla Sveriges befolkning. I Sverige har prästen beräknats finnas hos några promille av rävstammen, så att smittas som människa är näst intill obefintlig, större chans att vinna på lotto. Se: http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-o..._dvargbandmask/ http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Zo...multilocularis/Ett par promille av rävstammen är av hela rävstammen i hela Sverige. Det påverkar knappast smittrisken för bonden där de hittat två smittade rävar på hans äng. Mycket märkligt tycker jag att basera risk på det viset. Det är samma sak som om man skulle säga att risken att köra vält med motorcykeln är ett par promille och strunta i att alla inte kör motorcykel. När det gäller antalet som blir smittade i Europa så har man också där slagit ut på hela befolkningar och alltså räknat in dom som bor i storstäder och aldrig sätter sin fot i skogen. Det skulle vara betydligt intressantare att få veta hur många som smittas av dom som äter bär i skogen. Då skulle vi en helt annan siffra. Dessutom läste jag redan för 20 år sedan att i Tyskland och andra smittade länder så äter man inte bär i skogen eller råa bär över huvud taget. Att sedan barn kanske gör det som t ex Elisabeth berättat att de gjorde när hon var liten spelar inte så stor roll eftersom endast barn med nedsatt immunförsvar riskerar att bli smittade. I dokumentet jag nämnde tidigare så har de i princip skrivit att man kan äta bär eftersom det är större risk att bli smittad av sina stövlar eftersom rävarna lägger sin skit på stigen och inte bland bären. När det gäller lingon så är det helt fel. Vi satte i oss en massa råa lingon förra hösten på ett ställe där det fanns rävskit på en massa ställen bland bären. Jag plockade inte närmnare högarna än 0,5 meter men hade jag vetat att det fanns dvärgbandmask i området så hade jag inte ätit dom råa.
|
|
|
|
|
27-08-2011, 13:07
|
Medlem

|
CITAT (Myosotis @ 27-08-2011, 13:47)  Prästen...?Jäkla autokorrigering på mobilen..... Prästen skulle vara parasiten......
|
|
|
|
|
27-08-2011, 13:16
|

Medlem
Antal inlägg: 19 798
Medlem nr: 12 674

|
CITAT (Jubbe063 @ 27-08-2011, 14:07)  Jäkla autokorrigering på mobilen..... Prästen skulle vara parasiten......  Jaha okej!
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
27-08-2011, 13:22
|
Medlem

|
CITAT (Christa @ 27-08-2011, 13:55)  Ett par promille av rävstammen är av hela rävstammen i hela Sverige. Det påverkar knappast smittrisken för bonden där de hittat två smittade rävar på hans äng. Mycket märkligt tycker jag att basera risk på det viset.
Det är samma sak som om man skulle säga att risken att köra vält med motorcykeln är ett par promille och strunta i att alla inte kör motorcykel.
När det gäller antalet som blir smittade i Europa så har man också där slagit ut på hela befolkningar och alltså räknat in dom som bor i storstäder och aldrig sätter sin fot i skogen. Det skulle vara betydligt intressantare att få veta hur många som smittas av dom som äter bär i skogen. Då skulle vi en helt annan siffra.
Dessutom läste jag redan för 20 år sedan att i Tyskland och andra smittade länder så äter man inte bär i skogen eller råa bär över huvud taget. Att sedan barn kanske gör det som t ex Elisabeth berättat att de gjorde när hon var liten spelar inte så stor roll eftersom endast barn med nedsatt immunförsvar riskerar att bli smittade.
I dokumentet jag nämnde tidigare så har de i princip skrivit att man kan äta bär eftersom det är större risk att bli smittad av sina stövlar eftersom rävarna lägger sin skit på stigen och inte bland bären.
När det gäller lingon så är det helt fel. Vi satte i oss en massa råa lingon förra hösten på ett ställe där det fanns rävskit på en massa ställen bland bären. Jag plockade inte närmnare högarna än 0,5 meter men hade jag vetat att det fanns dvärgbandmask i området så hade jag inte ätit dom råa. 10 personer per 1 miljoner invånare som blir smittade i områden med rävstam där 50 % av rävarna bär på parasite kallar jag ingen hög risk jämfört med andra risker vi utsätter oss för. Och översatt till Sverige och några få promille av rävar som är smittade så minskar ju risken för människor avsevärt. Spel än är jag inte orolig alls, oroar mig mer för cancer, benbrott och trafikolyckor faktiskt. Men visst, oroa dig om du vill. Själv anser jag det finns andra saker som är viktigare.
|
|
|
|
|
27-08-2011, 13:29
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Det finns som sagt värre saker att oroa sig för, jag bryr mig inte om masken och ändrar inte mitt beteende i naturen..
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
27-08-2011, 14:04
|

Medlem

|
CITAT (Jubbe063 @ 27-08-2011, 14:22)  10 personer per 1 miljoner invånare som blir smittade i områden med rävstam där 50 % av rävarna bär på parasite kallar jag ingen hög risk jämfört med andra risker vi utsätter oss för. Och översatt till Sverige och några få promille av rävar som är smittade så minskar ju risken för människor avsevärt.
Spel än är jag inte orolig alls, oroar mig mer för cancer, benbrott och trafikolyckor faktiskt.
Men visst, oroa dig om du vill. Själv anser jag det finns andra saker som är viktigare. Det verkar som om folk är mer oroliga för TBE än för dvärgbandmasken. Det är ju ganska vanligt att folk vaccinerar sig men det skulle du förståss aldrig göra det förstår jag. Det är ju onödigt att ha bilbälte också om man skall se till risken för att krocka.
|
|
|
|
|
27-08-2011, 14:39
|

Medlem

|
Intervju med en veterniärinspektör vid Jordbruksverket 2008
Årligen drabbas 10 människor/miljon invånare i områden med många smittade rävar, personer som aldrig blir friska. I alpländerna varnas allmänheten på stora plakat vid infarter till skogsvägar för att plocka bär eller svamp för att inte riskera att smittas av masken. Här bär jägare plasthandskar när de tar i döda rävar.
Plasthandskar och kokningOm dvärgbandmasken kommer in i Sverige blir det besvärligt för alla bär- och svampplockare. Och kanske även farligt att skörda bär, fallfrukt och grönsaker i den egna täppan. Då måste vi skydda oss. – Plocka bären med plasthandskar, släng handskarna och koka skörden, uppmanar Margareta Tervell.
Jag är inte ute efter att skrämmas. Jag vill bara att de ansvariga gör vad de kan för att stoppa smittan och att vi får korrekt information.
|
|
|
|
|
27-08-2011, 14:46
|

Medlem

|
När man pratar om smittorisken jämför man gärna med länder där 50 % av rävarna är smittade, här har man hittat någon promille smittade. Bekymra dig om något mera farligt.
--------------------
|
|
|
|
|
27-08-2011, 15:08
|

Medlem

|
CITAT (Gossen Ruda @ 27-08-2011, 15:46)  När man pratar om smittorisken jämför man gärna med länder där 50 % av rävarna är smittade, här har man hittat någon promille smittade. Bekymra dig om något mera farligt. Fattar du inte? Det är en promille utslaget på hela Sverige. Där smittan finns är det givetvis fler och tar man bort avmaskningstvånget vid nyår som planerat så kommer den att spridas mycket snabbare. Den sprids lättare i kalla områden som Sverige och tänk om den sprids med sniglar. Det har vi ju några stycken... Hur lätt är det att tvätta bort äggen från grönsaker och annat om de är fastsmetade i snigelslem. Sniglar äter ju gärna avföring. Jag vet inte om det finns lika mycket sniglnar i alperna som här så parasiten kanske kommer att spridas mycket snabbare här. När jag skulle titta på ett hus som hade 450 bq radon så skrev många att det borde jag absolut inte köpa men risken att bli sjuk av radon är för en icke rökare i princip inte större än att bli smittad av dvärgbandmask.
|
|
|
|
|
27-08-2011, 16:19
|
Medlem

|
CITAT (Christa @ 27-08-2011, 15:04)  Det verkar som om folk är mer oroliga för TBE än för dvärgbandmasken. Det är ju ganska vanligt att folk vaccinerar sig men det skulle du förståss aldrig göra det förstår jag.
Det är ju onödigt att ha bilbälte också om man skall se till risken för att krocka. Vad har vaccinering och bilbälte med saken att göra, det var väl dvärgbandmask vi pratade om. Min släkt har i generationer bott i Österrike, ingen jag känner till som drabbats av masken, men väl många som haft cancer, varit med om trafikolyckor etc...... Ingen kritik mot din oro, bara förklaring på hur jag ser på saken. Du får väl oroa dig hur mycket du vill för parasiten, jag gör det inte spel länge vi talar om situationen som den ser ut i nuläget.
|
|
|
|
|
27-08-2011, 16:43
|

Medlem

|
CITAT (Jubbe063 @ 27-08-2011, 17:19)  Vad har vaccinering och bilbälte med saken att göra, det var väl dvärgbandmask vi pratade om.
Min släkt har i generationer bott i Österrike, ingen jag känner till som drabbats av masken, men väl många som haft cancer, varit med om trafikolyckor etc...... Ingen kritik mot din oro, bara förklaring på hur jag ser på saken.
Du får väl oroa dig hur mycket du vill för parasiten, jag gör det inte spel länge vi talar om situationen som den ser ut i nuläget. Förstår du verkligen inte vad vaccinering mot TBE har med saken att göra? Det handlar om riskvärdering. Varför är människor så rädda för TBE och inte för dvärgbandmask? TBE blir man dessutom oftast frisk ifrån igen. Visserligen blir långt ifrån alla som smittas av dvärgbandmasken sjuka heller men det är ju insjuknade de anger en siffra på och inte antalet smittade. Alla obduseras ju inte när dom dött av en vanlig sjukdom så det är ju ett stort mörkertal när det gäller antalet som smittats av dvärgbandmasken.
|
|
|
|
|
27-08-2011, 16:57
|

Medlem

|
TBE är långt värre än masken och än så länge en reell fara i vissa områden. Jag är inte vaccinerad och har heller inga planer på att göra det i nuläget. När du skriver att sniglar kanske kan sprida masken då tycker jag att du har funderat för länge. Gröm inte heller att gröna män från Mars kanske sprider smittan.
--------------------
|
|
|
|
|
27-08-2011, 17:11
|
Medlem

|
CITAT (Christa @ 27-08-2011, 17:43)  Förstår du verkligen inte vad vaccinering mot TBE har med saken att göra? Det handlar om riskvärdering. Varför är människor så rädda för TBE och inte för dvärgbandmask? TBE blir man dessutom oftast frisk ifrån igen.
Visserligen blir långt ifrån alla som smittas av dvärgbandmasken sjuka heller men det är ju insjuknade de anger en siffra på och inte antalet smittade.
Alla obduseras ju inte när dom dött av en vanlig sjukdom så det är ju ett stort mörkertal när det gäller antalet som smittats av dvärgbandmasken. Ja, och. Risken för TBE, svampförgiftning, cancer, skrumplever, HIV, flygolycka, bilolycka, hepatit b och c, hjärtinfarkt och en hel del andra saker är betydligt större än dvärgbandmask i dagsläget. Men oroa dig om du vill, jag är inte orolig eller rädd....
|
|
|
|
|
27-08-2011, 17:33
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
Att tycka beslutet att upphäva avmaskningstvånget vid införsel av hundar utomlands ifrån är urdåligt tycker jag också, men vi ska också komma ihåg att masken kan ha kommit in med någon smuggelhund vilket är ett stort problem. Inga regler och lagar i världen kan ta bort risken att få in farliga sjukdomar så länge man inte tar i med hårdhandskarna mot hundsmugglare. Inte heller är alla som förmedlar "adoptivhundar" från andra länder särskilt seriösa och många sjuka hundar har kommit in den vägen trots att det finns regler, som det går att kringgå genom falska veterinärintyg mm.
Normala hundägare som reser med sina hundar är nog i allmänhet måna om sina djur och vidtar nog de åtgärder som behövs med eller utan lag. Inget borde för övrigt hindra att jordbruksverket rekommenderar åtgärder man bör vidta.
Själv klarar jag inte av att gå omkring och vara rädd för allting som möjligen eventuellt kanske skulle kunna hända om utifall att.... Risken att en människa skulle bli smittad i Sverige är minimal och att bli närmast hysterisk för att ett par enstaka rävar påträffats med dvärgbandmask är att överreagera. Rävarna lever inom revir som varierar i storlek med födotillgången. Om tillgången är god räcker ett litet revir, medan rävar i ett fattigare område måste försvara ett större. Revirstorleken varierar mellan ca 20 och 2 000 hektar (0,2-20 km2). De avgränsas ofta av naturliga gränser som vattendrag och vägar. Är man rädd för att äta bär i skogen eller plocka svamp kan man ju enkelt låta bli att göra det inom de områden de smittade rävarna påträffats. En av rävarna påträffades för övrigt bara ett par mil härifrån. Flera rävar inom samma område sköts och undersöktes men bara en var smittad. Dessutom har jag hört att man på några håll planerar skyddsjakt på räv som rör sig i och nära bostadsområden. Jag är inte rädd för att plocka bär och svamp.
För övrigt kan nämnas att enl. Smittskyddsinstitutet ökar antalet fall av hjärninflammation till följd av fästingbett kraftigt Hittills i år har anmälts 144 fall av TBE. Under augusti fram till den 24 anmäldes 66 fall! Trots det säger dom att risken att drabbas är liten.
Risken att drabbas av dvärgbansmask är inte bara liten utan minimal. Åtminstone i dagsläget.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
27-08-2011, 19:21
|

Medlem

|
CITAT (Gossen Ruda @ 27-08-2011, 17:57)  TBE är långt värre än masken och än så länge en reell fara i vissa områden. Jag är inte vaccinerad och har heller inga planer på att göra det i nuläget. När du skriver att sniglar kanske kan sprida masken då tycker jag att du har funderat för länge. Gröm inte heller att gröna män från Mars kanske sprider smittan. På vilket sätt menar du att TBE är långt värre? Det är ytterst få som dör av det medan dvärgbandmasken är dödlig och ofta kräver livslång behandling. Det är flera som skrivit om att vara orolig och rädd. Det jag frågade när jag startade tråden var om andra här i forumet att ändrat beteende på grund av dvärgbandmasken. Att man t ex sköljer fallfrukt extra noga eller att man kokar den. Att man kanske är noggrannare med hur man hanterar sina stövlar efter att man varit i skogen. Jag vet många som slänger mat bara för att datumet har gått ut. Det kan man ju kalla för en större hysteri i så fall. Är alla som mäter radon eller sanerar för det så oroliga och rädda som ni beskriver att jag är för dvärgbandmasken? Risken att bli sjuk av radon är ju i princip lika liten som att smittas av dvärgbandmask. Hur skulle ni göra om ni var bonden där de hittat två smittade rävar? Skulle ni äta fallfrukt utan att skölja den från hans trädgård? Skulle ni äta sallad och annat från den trädgården utan att bry er om att smittan finns där?
|
|
|
|
|
27-08-2011, 19:48
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Christa @ 27-08-2011, 20:21)  Hur skulle ni göra om ni var bonden där de hittat två smittade rävar? Skulle ni äta fallfrukt utan att skölja den från hans trädgård? Skulle ni äta sallad och annat från den trädgården utan att bry er om att smittan finns där? Då skulle jag naturligtvis vara försiktig och skjölja ordentligt eller koka mos eller kräm på äpplena och kanske skippa salladen. Men bor man inte ens i närheten av ett drabbat revir/område finns ju ingen anledning att vara rädd för smittan i dagsläget.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|