CITAT (Wilmer @ 29-08-2011, 22:35)

Liten varning för att trä på tråd och torka i fönstret. Fick jag tips om någon gång och gjorde med i stort sett hela skörden, men fröhusen möglade så allt i princip, blev oätligt. Kanske beror på hur man bor etc. Numera delar jag eller fryser in.
Instämmer, fungerade inte för mig heller, bara mögel blev det.
Jag torkar i ugnen. Gillar inte att ha kärnorna med så jag delar dem och tar bort dom sedan lägger jag halvorna på ett bakplåtspapper(med skalsidan ned så gott det går) på en plåt i ugnen på lägsta värme med luckan lite på glänt.
Hur lång tid det tar beror lite på vilken sort det är. Långsmala och tunna frukter går förstås fortare än de som är mer "köttiga". Kan säga att det tar ganska lång tid i alla fall, flera timmar, men det är viktigt att inte öka värmen för att det ska gå fortare för då blir de kokta. Mindre frukter, och om man står ut med kärnorna, kan torkas hela.
Kan också säga att det luktar ganska mycket när man har dom i ugnen! Kan kännas aningen "hett" i köket!

Det kan också krävas gummihandskar om man ska förbereda mycket på en gång.
När de är riktigt torra brukar jag köra dom i mixern. Det brukar bli fina lagom flingor, men håll för öppningen och akta er för att andas för djupt i närheten!
Redigerat av Jultorpet: 29-08-2011, 22:49