Jag läste om en gubbe som hade hela sin hallonodling i krukor och han hade hundratals! Så krukodling är ju jättebra, särskilt om man inte vill ha rymmande rötter.
Men nu är det ju så att du egentligen VILL ha rymmande rötter för jag tror det kan vara lite svårt att dela på en hallonplanta. Jag tror inte jag hade gett mig på att dela mina hallon på det sättet i alla fall då de ofta har en rot som det växer grenar ifrån.
Jag skulle hog ha köpt några säckar med påsjord och skurit hål i dem och planterat en i varje säck så att rötterna kan få sticka iväg och skapa rotskott som du då kan skära av och plantera i egna krukor.
Och varför inte köpa tre olika sorter som kanske har lite olika smak? Kanske en vit hallon, en hösthallon och en annan "vanligare"? Bara ett litet tips...
Just ja, jag hade inte planterat dem där du hade de gamla hallonen utan i så fall hellre på altan. Täck gärna med gräsklipp så torkar de inte ut så lätt.
Om jag minns rätt så odlade han med mycket sand och gräsklipp. Kan det ha varit Nils Åkerstedt?