CITAT (PMK @ 15-10-2011, 13:22)

Mosa? Tog död på flera hundra löss bara på en ''sittning'' i duschen senast! Skulle ju ta år och dar att mosa sönder alla dem för hand!

Abbbe: Förebygga? Jag tog in dem utifrån för att det blev för kallt, de stod inne ett tag och exploderade med löss.. hur förebygger man att det skulle hända då, om du nu lärt dig det med tiden?
Hade det varit ute hade jag såklart kunna leva med det men nu bor det två till personer i detta hushåll och alla nyttjar köket där plantorna står, och kletiga fönster och mängder med döda löss på golv och fönsterbrädor är väl inte nått de flesta njuter av direkt..
Skall lätt kolla upp Provado, tack så mkt för tipset!!
Dammsuga? What the..?

Ja, precis. Tar man in växter så är det lätt hänt att de exploderar i löss eller spinn. Det är alltså vanligare med ohyra under vinterhalvåret. I värmen och den torra luften trivs ohyran bättre och det dåliga ljuset bidrar med sämre försvar hos växten.
Med förebygga menar jag alltså att välja växter som har mindre risk att få löss eller annan ohyra som man vet kan få när man tar in växter. Kan man, och om det funkar, kan man bidra med bättre klimat vid fönsterbrädan (mer ljus, högre fuktighet). Eller ställa alla växter man tar in på ett svalt övervintringsställe, max 10-12 grader så att lössen inte får det lika bra som när man tar de inomhus. Har man inte de möjligheterna, så får man ofta löss ja. Och då är det bra att man prioriterar - vad får mest löss? T.ex. chili och paprika får löss mycket lätt. Kanske bäst att ha de som ettåringar, medan pelargoner väldigt sällan får löss eller spinn, även inomhus.
Och såklart. Med förebygga menas också att man kan, så fort vid upptäckt under odlingssäsongen, ställa växter med löss i karantän, eller i värsta fall slänga.