Mårbacka är av sin natur ranglig. Vill man ha den tät-(are) måste man, som jag ser det, vara brutal, d.v.s vara tuff när man beskär. Vanligast verkar vara att beskära (brutalt, om man vill ha en tätare Mårbacka), om våren, ett par veckor efter omplantering. Mamma beskar alla pellisar om hösten och placerade dem sedan svalt, som jag minns det var det lyckat. Vi har hittills övervintrat nästan alla (men alla mårbackor) pellisar svalt, utan att höstbeskära. Det har gått bra, men de har verkligen sett risiga ut under vintern och förvåren. Inte så kul. Nu testar vi att förvara Mårbacka och andra (men inte alla) i nästan rumstemperatur under lysrör (Ivar hyllor, med monterade lysrörsarmaturer under hyllplanen, kallvita lysrör); vi för se hur det går. Inte nog med det, jag har valt att beskära dessa nu (eg. av praktiska skäl), vi får som sagt se hur det går.
Mårbacka, såsom jag har gjort innan detta experiment: Förvarat som dom är svalt i uthuset (kan gå ner till plus 5) utan att beskära (blommor och blomknoppar har i och för sig knipsats bort). Planterat om dem om våren i pellisjord. Väntat två veckor. Brutal beskärning! Fortsatt beskära under säsongen.
Har du inte ett svalt utrymme eller "lysrörsmöjlighet" och om tålamodet finns, förvara dem i vanlig rumstemperatur. De ser inte kul ut, men det kan gå.
--------------------
smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm. 
|