Jo, jag har aktivt provat detta i tre år nu, de första åren med halm, det sista med gammalt hö.
Halm är avgjort bättre, hela sommaren funkade det bra med det gamla höet, men på sensommaren regnade det väldigt mkt här i södra bohuslän, och då blev höet alltför kompakt, en del potatis ruttnade. Halm är luftigare = bättre, men båda går. Det går ju i princip med vilket organiskt material som helst, men det måste vara ett riktigt tjockt jager, annars riskerar man förstås grön potatis.
Själv har jag de allra bästa erfarenheter, jag blev av med den potatisskorv jag alltid dragits med medan jag odlade på "vanligt" sätt, och det är jag övertygad om beror mest på att halmen/höet gör att jorden håller en jämn och hög fuktighet på våren/försommaren som annars är torra vilket resulterat i skorv hos mig.
Jag kommer aldrig att gå tillbaka till vanlig kupning, men jag brukar alltid lägga potatisen med jord över i landet, innan jag vräker på med halmen. Jorden inbillar jag mig hjälper till, även om det inte är så tjockt över potäterna.
Det är också allra bäst om halmen/höet får ligga ute under vintern så att det är ordentligt genomfuktat när du lägger det över potatisen. Och vattna ibland om det är mkt torrt.
Redigerat av EKLO: 07-11-2011, 20:47
|