|
Brunett till ljusbrunett ?, (med blond hårfärg) |
|
|
|
26-11-2011, 11:37
|

Medlem
Antal inlägg: 712
Medlem nr: 34 377

|
Tja! Ja, jag vet, jag vet. Ämnet passar kanske inte in hit överhuvudtaget, men är det småprat så är det så  . Jag har ganska mörkbrunt hår, men skulle vilja bli ljusare i håret redan idag (till ikväll). Blond vill jag inte bli, men ljusbrunt!. Har någon av er prövat att använda ljusblond (den ljusaste) hårfärg på ganska mörkbrunt hår? Hur gick det? Har aldrig färgat mitt hår ljusare förut. Jag vet att man rekommenderas att avfärga först, men jag har för mig att det ska gå att göra i alla fall ljusare än det man har på det här viset. Vill bara veta vad jag förväntar mig - besvikelse eller överraskning? Skulle det gå åt skogen har jag också mörk hårfärg i lager, så det är bara att färga över.
--------------------
Även ett rosa monster kan ha gröna fingrar!
|
|
|
|
3 sidor
1 2 3 >
|
 |
Svar
(1 - 19)
|
26-11-2011, 11:42
|

Medlem
Antal inlägg: 3 471
Medlem nr: 6 573

|
prova på en hårtest först bara?
--------------------
|
|
|
|
|
26-11-2011, 11:50
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
Det finns risk för att det blir orange eller gult. I alla fall tror jag inte att den ljusblonda blir ljusbrun på ett mörkare hår.
|
|
|
|
|
26-11-2011, 12:20
|

Medlem

|
CITAT (Farbror Blå @ 26-11-2011, 11:42)  prova på en hårtest först bara? Smart! Ska testa nu!
--------------------
|
|
|
|
Ugglemormor
|
26-11-2011, 12:26
|
Gäster

|
Om du vill bli ljusare, så hjälper det inte att ta en ljus nyans över ditt eget mörka hår. Du behöver ljusa upp det i några grader. Det finns speciella preparat bland hårfärgerna som ljusar upp en del, de är inte de som bleker helt, men fråga dig till hjälp av personalen om det innan och samt den nya färgen som du vill ha...... Som sagt var, om du har fräknar eller är det minsta lagt åt de varmare rödtoner i ditt hår, skulle man nog avstå, risken finns att det blir mer som en morot, mer eller mindre, men fråga först, vet ja ......
|
|
|
|
|
26-11-2011, 12:29
|

Medlem

|
CITAT (Ugglemormor @ 26-11-2011, 12:26)  Om du vill bli ljusare, så hjälper det inte att ta en ljus nyans över ditt eget mörka hår. Du behöver ljusa upp det i några grader. Det finns speciella preparat bland hårfärgerna som ljusar upp en del, de är inte de som bleker helt, men fråga dig till hjälp av personalen om det innan och samt den nya färgen som du vill ha...... Som sagt var, om du har fräknar eller är det minsta lagt åt de varmare rödtoner i ditt hår, skulle man nog avstå, risken finns att det blir mer som en morot, mer eller mindre, men fråga först, vet ja ......  Helt rätt! Men orkar inte shoppa eller gå till frissan idag, så tänkte testa mig fram med det jag har hemma. Så nu är ett litet hårparti på färgning...
--------------------
|
|
|
|
Ugglemormor
|
26-11-2011, 12:49
|
Gäster

|
Gör det i din egen takt, jag beskrev endast av egen erfarenhet hur jag och flera andra med samma beskymmer har löst det på ett gott resultat. ....... Har jobbat med hår bredvid mitt andra yrke och kollat vad som funkar och vad funkar inte, men i handeln kan man verkligen få hjälp även om man är lite rödlätt med dessa svagare ljustoningar och sen tona håret med den nyansen man vill, inget extremt förståss, men du verkar förstå vad jag ville säga så .......
|
|
|
|
|
26-11-2011, 13:10
|

Medlem

|
Det blev en ytte pytte, knappt märkbar, förändring ... Om ni undrade
--------------------
|
|
|
|
Ugglemormor
|
27-11-2011, 12:38
|
Gäster

|
Är du nöjd med det? .....
|
|
|
|
|
27-11-2011, 23:20
|

Medlem

|
Blonderade håret istället - fick guldblont hår = skitnöjd!
--------------------
|
|
|
|
|
28-11-2011, 21:00
|

Medlem
Antal inlägg: 10 802
Medlem nr: 16 563

|
Hej ! jo om man vill bli ljusare så måste man först annvända en ljustoning för att bleka upp det några nyanser och sedan färga in det eller så kallat piggmentera det i den färg man vill ha ,att bara annvända blekmedel gör ofta att håret får en rödgul blackig ton som kanske inte är så tillalande ,får man mycket rött eller orange i håret kan man tona bort de nyanserna med antingen en ljus askfärg eller en ljus matt färg .Hur vet jag detta då ? jo jag är utbildad frisör .Igentligen är det bättre att gå till en frisör om man vill ljusa upp ett mörkt hår för risken att misslyckas är ganska stor om man mycket röda piggment men naturligtvis beror det på hur stora krav man har på perfektion .
Redigerat av Motti: 28-11-2011, 21:01
|
|
|
|
|
29-11-2011, 08:32
|
Medlem
Antal inlägg: 3 001
Medlem nr: 26 121

|
Hade en blond kompis som ville testa henna - det blev riktigt orange  Lärdom: experimentera inte med röda nyanser om du är blond! Men på tal om blekning, om jag som är rödhårig vill bli "sommarblekt", dvs några nyanser ljusare än jag vanligen är - hur gör jag då? Måste jag först bleka allt och sedan färga om det???
--------------------
Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
|
|
|
|
Meriona
|
29-11-2011, 10:20
|
Gäster

|
CITAT (Fjortispower @ 27-11-2011, 23:20)  Blonderade håret istället - fick guldblont hår = skitnöjd! Ska du inte prova på rosa?
|
|
|
|
Ugglemormor
|
29-11-2011, 13:27
|
Gäster

|
Bra Fjordispower, att du blev nöjd med ditt hår. ......  Själv är jag lite lätt rödlätt så jag ger mig inte på blekningar hemma, men jag brukar tona, inte färga det på vintern med ljusguld ....... blir ljust brunguldrigt som passar mig......  mina toppar bleks ju så under sommaren, även att det kan vara snyggt men omväxling är kul periodvis ........ Ska stödpermanenta mitt långa hår till våren och jag håller det ju på olika toffsar och dyl. .... är rätt så rak annars naturellt .......
|
|
|
|
|
29-11-2011, 13:43
|

Medlem

|
CITAT (Meriona @ 29-11-2011, 10:20)  Ska du inte prova på rosa?  Hade slingat rosa ett tag under min rosa (gröna) barndom, men tröttnade. Nu får det bara bli rosa utanför kroppen - dvs. på kläder, blommor, lakan och allt annat.  Jag körde Schwarzkopf Extreme Strong Blondering (blondering även för mörkhåriga) heter den någonting, bra produkt! Blev inte alls orange, men inte blond heller - guldblond/mörkblond. Jag körde bara 22-23 minuter skulle jag tro, skulle jag ha mer skulle det bli ljusare - och då är jag inte säker på om det skulle passa mig lika bra. Jag tror inte att resultatet passar alla (passar du i guldaktig hårfärg?), men för mig passade det som handen i handsken.
--------------------
|
|
|
|
Ugglemormor
|
29-11-2011, 13:55
|
Gäster

|
Om du frågar mig om det guldaktiga ljusbruna så är det mest lik min egen hårfärg, men mina toppar ljusnar på sommaren och blir mer likt gulare än det är naturligt så därför kör jag lite balanserad toning uppepå och jag är rätt så fräkning av mig självt, men med åren har min hårfärg gått fr. brunt till ljust och nu åter till ljusbrunt och jag har inga gråa hårstån ännu. .........  det ligger i släkten att undgå det gråa ....
|
|
|
|
|
01-12-2011, 20:40
|

Medlem

|
Är man rödhårig av naturen kan man bleka slingor och då många och tunna ,nu mer finns det blekmedel på salongerna med piggment i så man kan "hålla tillbaks "det röda det finns också starka blekmedel utan piggment som fungerar men så starka finns inte i handeln de inner håller bara 9 % ig vätesuperoxid på salongen har du tillgång till 12 % ,annars är det ask och matt som håller tillbaks rött ,ask= blått , matt=grönt båda dom pigmenten dämpar eller tar bort röda toner . Är man väldigt mörk och vill bli blond måste man först bleka ner håret och sedan tillsätta piggment med färgning för att få bort röda nyanser i håret .
|
|
|
|
Ugglemormor
|
02-12-2011, 17:37
|
Gäster

|
Jag vill ha kontroll om mina varma, rödaktiga nyanser i mitt hår så jag brukar endast tona det lätt under vintern när topparna bleks under sommaren .......  Jag passar inte som blondin alls så det kommer inte i fråga, men vill inte ha mörkare toning om/när jag tonar mitt hår .........
|
|
|
|
|
03-12-2011, 01:06
|

Medlem

|
Är man väldigt mörk i sig själv och vill bli blond till ljusblond ska man inte exprimenter själv för då kan det gå åt helvete rent ut sakt man kan bli illorange ,då ska man gå till en frisör som har utbildning på färg.Dom som säljer färg på Willys Ica Coopp Kicks mm vill ju gärna intala oss att vi kan bleka våra hår själva mm ! rena bullskitten det tar tre års utbildning för att få ett mörkt hår blont snyggt och naturligt .Det är inte bara att slänga i en färg som finns på färgkartan och tro att man få den färgen !blir aldrig rätt tro mig !
Utbildad frisör med gesällbrev Motti
|
|
|
|
|
03-12-2011, 01:13
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
äh, funkar det inte med ett paket blondering så kör man ett till, Jane hellens 102 på det så är allt gult borta, har inte ens kostat en tredjedel mot vad det gör hos frissan. alla glada o nöjda
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|