Jag har täppt till mitt friskluftsintag vid kaminen, det drog kallt in där och jag frös om fötterna. Varmt blir det i alla fall, men det är lite svalare borta vid dörren där luften sugs in i stället genom en otät eller snarare obefintlig dörrlist. Men blir inte merkostnaden väldigt hög skulle jag absolut satsa på en skorsten med friskluftskanal, det är bättre än om man måste köpa till det senare.
Du måste ha något under kaminen och ett visst avstånd runt om, något som skyddar från gnistor. Det finns regler för det, och det vanligaste är en mässingsplåt eller liknande direkt på golvet. Nu vet jag inte vad du har för golv för tillfället, men jag antar att det är något slags parkett eller matta som ligger på golvspånskiva eller råspont. Du skulle kunna skära upp en rektangel i parketten, och lägga gnistskyddsplåt direkt på skivan. Då kommer den ner en aning, och det är ganska bra. Det följer alltid med en massa spån och skräp med veden, och den stannar kvar bättre runt kaminen om det är som en grop runt om. Runt kanten sätter man en list så blir det snyggt. Då kan du även byta golvbelägg senare medan kaminen står kvar.
|