CITAT (Gossen Ruda @ 07-12-2011, 15:51)

Jag gör ett litet inhopp trots att det var längesen jag hade Zygocactus. De bruna fläckarna skulle kunna vara sk korksjuka, pga för hög luftfuktighet eller solbränna? Rött spinn kan väl också skapa likadana fläckar.
Vad menar du med dom bruna fläckarna? Mitt färgseende är inte det bästa :/
Jag tycker jag har vattnat den ganska sparsamt så jag är tveksam till att den har fått för mycket vatten. Känns då snarare tvärtom. Solbränna kan det inte vara om du menar att den skulle ha blivit utsatt för soljus. Däremot kan den ha fått för lite ljus, jag beskrev placeringen i mitt första inlägg. Jag har flyttat den till köket nu och ställt den på en hylla två meter från ett söderfönster. För att ha den på fönsterbrädan är väl inge bra med ett osande element under sig eftersom dom gillar att egentligen stå svalt som jag förstått det.
Den lilla plantan har jag däremot haft i ett söderfönster sedan jag satt sticklingarna.
CITAT (flaxss @ 07-12-2011, 20:08)

Tycker det ser ut som den stått för fuktigt (och eller mörkt och kallt i samband med fukt) vilket gör att dom ruttnar. Ta fler sticklingar och sätt.
Dock vissa jag har får alltid skrynkliga blad under vintern när dom står inne, till våren/försommaren när dom tas ut så skiner dom upp och blir spänstiga i bladen.
Åå jag blir inte klok på det här, se ovan.. Kan man sätta sticklingar den här årstiden?
Redigerat av nyppa: 07-12-2011, 21:26